پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 فروردين 1398 - 10:04

کار مجاهدانه و عالمانه؛عامل شکوفایی اقتصاد

انتخاب شعار سال، نه یک اقدام تاکتیکی بلکه اقدامی راهبردی برای سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در طول سالیان گذشته با توجه به آینده‌نگری و تحلیل راهبردی از روندهای گذشته، حال و آینده کشور اقدام به نام‌گذاری سال‌ها می‌کنند که این نام‌گذاری و به‌تبع آن سخنرانی معظم له در مشهد مقدس که عمدتاً درباره تشریح شعار سال و بخش‌های دیگر آن به سیاست داخلی و خارجی برمی‌گردد.
نویسنده :
عباس عرافی نظری
کد خبر : 2612

پایگاه رهنما :

انتخاب شعار سال، نه یک اقدام تاکتیکی بلکه اقدامی راهبردی برای سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در طول سالیان گذشته با توجه به آینده‌نگری و تحلیل راهبردی از روند‌های گذشته، حال و آینده کشور اقدام به نام‌گذاری سال‌ها می‌کنند که این نام‌گذاری و به‌تبع آن سخنرانی معظم له در مشهد مقدس که عمدتاً درباره تشریح شعار سال و بخش‌های دیگر آن به سیاست داخلی و خارجی برمی‌گردد، از حیث محتوا و جامعیت در سطح بالایی قرار دارد. از طرفی بررسی عناوین شعار سال در ادوار گذشته نشان می‌دهد که آنچه بیش از همه مورد تأکید قرارگرفته مسئله اقتصاد و تولید و کالای ایرانی است که امسال نیز شعار سال بر مبنای یک برآورد کلان و درازمدت از روند تولید در داخل است که در طول شعار سالیان گذشته قرارگرفته تا همه معطوف به یک هدف یعنی شکوفایی اقتصاد و رونق تولید داخلی قرار گیرند.
عدم التزام عملی به شعار سال- که اصولاً باهدف راهبردی توسط رهبری انتخاب می‌شود- سبب می‌شود تا در سطح شعار باقی بماند و وارد فاز اجرایی و عملی نشود. هرچند معظم له در بیانات نوروزی خود فرمودند: «.. اینکه بعضی خیال می‌کنند که هیچ حرکتی انجام نگرفته، نه، این‌جور نیست؛ بعضی از دستگاه‌های دولتی ... خوب عمل کرده‌اند؛ در بخش‌های مختلف کار‌های خوبی انجام‌گرفته. البتّه در بعضی از بخش‌ها هم نه، رخوت و کوتاهی وجود دارد»؛ بنابراین شعار سال با مراد تحقق بیان می‌شود و عدم التزام و تحقق آن نوعی ناکارآمدی را به خاطر عدم برآورده شدن انتظارات در ذهن متبادر می‌کند؛ بنابراین لازم است همه امکانات برای تحقق آن در نظر گرفته شود.
در یک برش تحلیلی از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی به یک گزاره مهم مواجه می‌شویم. آنجا که فرمودند: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد.» به عبارتی رفع بسیاری از موانع رونق تولید؛ مثل تحریم، سوءاستفاده‌ها، جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌طورکلی فائق آمدن بر برخی ناکارآمدی‌ها مستلزم این است که مسئولان از زاویه دید عالمانه‌ای به رویه‌های اقتصاد و تولید در کشور نگاه کنند و با عزم و اراده جدی و مجاهدانه به مصاف تحریمی بروند که به‌نوبه خود می‌تواند بسترساز شکوفایی ظرفیت‌های داخلی باشد؛ چراکه دو مؤلفه «عالمیت» و «مجاهدت» از خصایص بارز انقلاب اسلامی است که باید در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمن و بهره‌مندی از استعداد‌های درونی کارگر افتد. تأکید بر نگاه عالمانه ازاین‌جهت است که در حوزه اقتصادی کمتر رویکرد عالمانه بر آن حاکم بوده و در حد کافی از ظرفیت نخبگان اقتصادی استفاده نشده است؛ بنابراین یکی از پیش‌شرط‌های موردنیاز برای رونق گرفتن تولید، رویکرد مجاهدانه و عالمانه است. در روند‌های آینده باید جهادی مضاعف در عرصه اقتصاد و تولید صورت گیرد. به نظر می‌رسد کارگزاران باید با نگاهی عالمانه ساختار‌های مورد انتظار را به سمت هدف غایی یعنی رونق تولید سوق بدهند و با مسئولیت‌پذیری و جهادی مضاعف خود را پیشرو و موظف در موضوع شعار سال یعنی رونق تولید ببینند و نسبت به ابعاد درونی و بیرونی مسئله اقتصاد منفعل نباشد.

ارسال نظرات