پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 آذر 1397 - 08:42

کَل اگر طبیب بودی

در ماه مه سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) خانم راننده جوانی بنام «لودوسکی» ساکن حومه پاریس در اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه در خصوص افزایش قیمت سوخت، کمپین و طوماری را در اینترنت منتشرکرد و از مردم خواست آن را امضاء کنند. این درخواست ابتدا مورد توجه واقع نشد تا اینکه در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۳۰ مهر ۱۳۹۷ روزنامه لوپاریزین) گزارشی در مورد اقدام این راننده منتشر کرد. از این به بعد بود که با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی گروه‌هایی در مخالفت با افزایش قیمت سوخت شکل گرفت و حمایت اقشار متوسط به پایین و محروم فرانسه را به خود جلب کرد
نویسنده :
سامان کریمی
کد خبر : 1882

پایگاه رهنما :

در ماه مه سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) خانم راننده جوانی بنام «لودوسکی» ساکن حومه پاریس در اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه در خصوص افزایش قیمت سوخت، کمپین و طوماری را در اینترنت منتشرکرد و از مردم خواست آن را امضاء کنند. این درخواست ابتدا مورد توجه واقع نشد تا اینکه در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۳۰ مهر ۱۳۹۷ روزنامه لوپاریزین) گزارشی در مورد اقدام این راننده منتشر کرد. از این به بعد بود که با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی گروه‌هایی در مخالفت با افزایش قیمت سوخت شکل گرفت و حمایت اقشار متوسط به پایین و محروم فرانسه را به خود جلب کرد و در ادامه، این روند اعتراضی به درگیری‌های خشونت بار نیرو‌های پلیس فرانسه با معترضین انجامید. بی‌گمان کمتر کسی از ناظران و بازیگران سیاسی فرانسه ادعا دارد که سرعت، شدت و وسعت این اعتراضات را پیش‌بینی کرده و احتمال وقوع آن را می‌داده است. به هر حال با توجه به اهمیت تحولات فرانسه و نقش این کشور در بقای اتحادیه اروپا و اثرپذیری سنتی دیگر کشور‌های غربی از روند‌های جامعه فرانسه، در این زمینه گفتنی‌هایی هست.
۱- از ماه مه سال ۱۹۶۸ (۵۰ سال گذشته) تاکنون کشور فرانسه با چنین اعتراضاتی از لحاظ شدت و گستردگی و ماهیت معترضین روبرو نبوده است و غافلگیری مسئولان فرانسوی در مواجهه با این پدیده در عملکرد آن‌ها به خوبی مشهود است؛
۲- بر اساس قانون فرانسه همه خودرو‌های فرانسوی باید جلیقه زرد در خودرو داشته باشند تا وقتی خودرو خراب می‌شود و شرایط اضطرار پیش می‌آید راننده خودرو آن را برتن نماید و منتظر کمک بماند «در صورت تخلف طبق قانون با جریمه ۱۵۳ دلاری روبرو می‌شود»؛ بنابراین شهروندان معترض فرانسوی با پوشیدن این جلیقه اعلام می‌کنند که در شرایط اضطرار و نیاز به کمک قرار دارند. بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه جمعیت معترضین تا ۲۸۲ هزار نفر نیز افزایش یافته و در سراسر فرانسه گسترش یافته و ۲۴۰۰ محله را فراگرفته و معترضین در پاریس موفق شده‌اند بزرگراه‌های این شهر را مسدود نموده، در کار مترو اخلال نمایند و خود را به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری فرانسه برسانند. این اعتراضات ۴ نفر کشته، بیش از هزار نفر زخمی و چند صد نفر دستگیری به دنبال داشته است.
۴- هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و سندیکا‌های فرانسه و شخصیت‌های سیاسی و مخالف دولت ادعای راه‌اندازی این اعتراضات را ندارد و معترضین می‌گویند هیچ وابستگی به جریانات چپ و راست فرانسه ندارند. بسیاری از آن‌ها در انتخابات شرکت ننموده و ساکن حومه شهر‌ها هستند و به علت مشکلات اقتصادی و بی عدالتی و سیاست‌های سرمایه‌داری مکرون به خیابان آمده و قابل توجه اینکه در نظر سنجی‌های بعمل آمده حدود ۷۴ درصد از مردم فرانسه از آن‌ها حمایت کرده و ۴۰ درصد نیز اعلام کرده‌اند در حمایت از آن‌ها حاضرند در اعتراضات شرکت کنند.
۵- با اینکه انتخاب مکرون در مه ۲۰۱۷ نشانه‌هایی از امیدواری برای گذر از مشکلات جامعه فرانسه در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را می‌داد و در جامعه اروپا نیز با توجه به مشکلات مبتلابه، صدراعظم آلمان خانم مرکل، آقای مکرون را نماینده نسل جوانی از لبیرال‌ها دانستند که قادر است انسجام اتحادیه اروپا را پس از خروج انگلیس حفظ نماید و حال آنکه و خامت اوضاع فرانسه باعث گردید مکرون قبل از پایان سفرش در اجلاس گروه ۲۰ به فرانسه بازگردد و علی رغم ایستادگی اولیه سرانجام در برابر خواسته معترضین کوتاه بیایید.
۶- در خصوص اعتراضات خشونت بار فرانسه نظرات و تحلیل‌های بسیاری از سوی سیاسیون دنیا ابراز گردید در این میان ترامپ رئیس جمهور آمریکا که قبلا به مکرون وعده داده بود که اگر سه ماه صبر کند در ایران اتفاقاتی در راه است، هفته گذشته در توهمی جدید در خصوص اوضاع فرانسه در توییتر خود نوشت «تظاهرات در فرانسه سوسیالیست به دلیل افزایش مالیات‌ها توسط چپ‌های افراطی برگزار شده است. رسانه‌ها به ندرت به این پرداختند. آمریکا توسعه پیدا کرده و اروپا در آتش می‌سوزد. آن‌ها می‌خواهند اعتراض‌های طبقه متوسط علیه مارکسیسم را مخفی کنند. شعار «ترامپ را می‌خواهیم» در خیابان‌های فرانسه سر داده می‌شود». این در حالی است که در مورد عملکرد ترامپ، فرید زکریا یکی از اندیشمندان راهبردی آمریکا در مجله واشنگتن پست نوشت: «ترامپ احتمالا متوجه این مسئله نیست که با خارج کردن آمریکا از عرصه‌های جهانی بقیه دنیا به پیش خواهد رفت. آگاهانه یا ناآگاهانه ترامپ عجله دارد دنیایی بدون حضور آمریکا بسازد.» رئیس جمهور آمریکا در شرایطی توهم جدیدش در مورد فرانسه را توییت می‌کند که گرفتار چالش حمایت از ولیعهد عربستان است که این روز‌ها رئیس سیا و جمهوری‌خواه برجسته‌ای مانند لیندی گرام می‌گوید: محمد بن سلمان «روانی و خطرناک» است و رئیس جمهور ترامپ نمی‌داند چالش حمایت از ولیعهد عربستان را چگونه مدیریت کند. کوتاه سخن این که به رئیس جمهور آمریکا باید گفت: کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.

ارسال نظرات