دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
کد خبر : 187
02 اسفند 1396 - 00:40

خانواده، متولّی امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر به مثابه یکی از ارزش‌های متعالی اسلام ناب محمدی (ص)، نخستین گام در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انواع جرم در جامعه است، اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و خانواده احیا شود، بسیاری از مشکلات اخلاقی و فرهنگی در جامعه حل خواهد شد و این فریضه الهی زمینه‌ساز معرفی جامعه‌ای پاک همراه با رعایت همه ارزش‌های الهی و وجدانی است.

امر به معروف و نهی از منکر به مثابه یکی از ارزش‌های متعالی اسلام ناب محمدی(ص)، نخستین گام در کاهش آسیب‌های اجتماعی و انواع جرم در جامعه است، اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و خانواده احیا شود، بسیاری از مشکلات اخلاقی و فرهنگی در جامعه حل خواهد شد و این فریضه الهی زمینه‌ساز معرفی جامعه‌ای پاک همراه با رعایت همه ارزش‌های الهی و وجدانی است.

بی‌شک، مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر در خانواده، گسترده‌تر و سنگین‌تر است؛ افراد یک جامعه با اطلاعات و شناخت کامل‌تری که از یکدیگر دارند و بر اثر ارتباط همیشگی، پیش از دیگران به عیب‌های یکدیگر پی می‌برند و در نتیجه، این تکلیف مهم نیز بر آنان واجب می‌شود. در آیه‌ای هدایتگر از قرآن کریم، در این باره می‌خوانیم: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلیکمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَه.(تحریم/ 6) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خود و خانواده‌تان را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند، نگه دارید.»

اولین آمادگاه تربیتی، خانواده است؛ چرا که اگر نوجوانان در خانواده نیازشان برطرف شود، ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود. از آنجا که خانواده اولین محیطی است که منشِ فرزندان در آن شکل می‌گیرد و والدین اولین مربیانی هستند که قادرند فرزندان خویش را با صفات نیکو آشنا سازند و با رفتار خویش آنها را در ترک گناهان یاری دهند. فرهنگ نقدپذیری در  بین اعضای خانواده نقش مهم و اساسی را در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارد، اطلاع و آگاهی از شیوه‌های انتقادگری ضروری به نظر می‌آید؛ زیرا در بسیاری از موارد، ناآگاهی از این شیوه‌ها سبب سوء‌تفاهم و در نهایت به بحث و جدل بیهوده، نارضایتی و کینه و نفرت و عدم تأثیرگذاری امر و نهی و انتقادگری منجر می‌شود.

در وضعیت امروزی فریضه امر به معروف و نهی از منکر ابعاد گسترده و وسیع‌تری را در جامعه و خانواده دربرمی‌گیرد. بدون تردید تلفات فضای مجازی در ابعاد اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی بسیار وسیع است که با ارتقای سواد رسانه‌ای و آموزش در بحث فضای مجازی می‌توان امر به معرف و نهی از منکر را در این فضا نهادینه کرد.

نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، به منزله برخورداری از جامعه‌ای فعال، مسئولیت‌پذیر، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، متّکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، برخوردار از نهاد مستحکم خانواده و به دور از فساد و تبعیض است که آحاد جامعه باید نسبت به این پیامد امر به معروف نهی از منکر آگاه باشند. ترویج و تبیین فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بی‌شک در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزه‌های مختلف تأثیرگذار است و باید گفت؛ عمل به این فریضه گامی مؤثر در سلامت اجتماعی و اخلاقی است. آنچه سبب تقویت و تحکیم بنیان خانواده می‌شود، مناسبات و روابط سرشار از عشق و محبت، احترام و همکاری، تعهد و وفاداری، صداقت، اعتماد، درستکاری و پاکدامنی است.

خانواده هسته اصلي تشکيل‌دهنده اجتماع است و هر آسيبي که به اين نهاد  مقدس وارد شود به سرعت بر تمامي سطوح جامعه نيز تأثير مي‌گذارد. تماشاي سريال‌هاي ماهواره‌اي و راه يافتن تبلت و گوشي‌هاي همراه به دنياي کودکان، اولين قدم‌ها براي گسست عاطفي و تزلزلِ روابط انساني است و عواقب ناشی از آن براي خانواده‌ها، افزايش طلاق، خيانت و نداشتن صداقت و منکرهاي موجود در جاده تخريب خانواده است که بايد براي رفع آنها فکري کرد. معروف‌هاي اين جاده هم ساده‌زيستي، قناعت، پاکدامني و اعتمادبه‌نفس است که بايد با حضور پررنگ‌تر روحانيان، نخبگان و استادان، دانش‌پژوهان، نويسندگان و اصحاب رسانه در جایگاه آمران به معروف به مردم منتقل شوند تا با صيانت از تحکيم خانواده، اجازه ندهند اين نهاد مقدس مورد تهاجم فرهنگی دشمن قرار گيرد.

ارسال نظرات

میزخبر