پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 آذر 1397 - 13:31
حاکمان لرزان سعودی

تضمین‌کنندگان امنیت صهیونیست‌ها

علی رغم نظر صریح سازمان سیا در مورد نقش اصلی محمد بن سلمان در قتل خاشقجی،ترامپ به جای محکوم کردن عربستان به ایران حمله کرد و برای دومین بار طی یک سال گذشته، ملت ایران را «ملتی تروریست» خواند .
نویسنده :
احمد حاجیان
کد خبر : 1855

پایگاه رهنما :


بعد از اعلام نظر صریح سازمان سیا در مورد نقش اصلی محمد بن سلمان ولیعهد رژیم سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و ناراضی سعودی ،رئیس جمهور آمریکا به جای محکوم کردن حاکمان عربستان در این قتل سازمان یافته ، به ایران حمله کرد و برای دومین بار طی یک سال گذشته، ملت ایران را «ملتی تروریست» خواند تا یک بار دیگر دشمنی کشورش با ملت ایران و نه لزوماً نظام اسلامی را به نمایش بگذارد. ترامپ که به محض روی کار آمدن قانون ممنوعیت ورود اتباع ایران به آمریکا را اجرایی کرده و بعدها در مهرماه 96 عبارت «terrorist nation» را به معنای «ملت تروریست» به کار برد، یک بار دیگر در خلال اظهاراتش درباره عربستان و موضوع قتل خاشقجی این تعبیر را به کار برد. رئیس‌جمهور آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به روابط گسترده اقتصادی آمریکا با عربستان تأکید کرد در کنار عربستان خواهیم ایستاد. وی با تکرار ادعاهای همیشگی درباره ایران گفت: «آن ها یک ملت تروریست هستند، هر چند بهتر از وقتی شدند که من به قدرت رسیدم.» ترامپ، در همین زمینه و در یک کنفرانس تلفنی با فرماندهان نظامی این کشور و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، آیا وی معتقد نیست که تنبیه نکردن عربستان از طرف آمریکا پیامی بد را به دیگر کشورهای جهان بدهد؟ گفت: «نه هرگز، عربستان یکی از متحدان راهبردی بلندمدت ما بوده است. آنها صدها میلیارد دلار در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها بهای نفت را پایین نگه داشته‌اند.» ترامپ حتی تاکید کرد که از عربستان به خاطر پایین نگه داشتن قیمت نفت متشکر است و این روند (کاهش قیمت) باید همچنان ادامه داشته باشد. ترامپ در این کنفرانس با ‌اشاره غيرمستقيم به روابط خوب آل‌سعود با رژيم صهيونيستی گفت: «اگر ما عربستان را نداشته باشیم ما یک پایگاه بزرگ را نخواهیم داشت. اگر عربستان را نداشته باشيم آنگاه اسرائیل با دردسری بزرگ روبه‌رو خواهد بود. آنگاه اسرائیل به حال خود تنها رها خواهد شد. ما می‌خواهیم که موجودیت اسرائیل همچنان وجود داشته باشد.» صدای آمریکا هم به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه‌ آمریکا گفت که در مقابله با ایران «ما هیچ شریکی بهتر» از عربستان سعودی نداریم: «ما بدون آن‌ها نمی‌توانستیم آنچه را اکنون در منطقه دنبال می‌کنیم، انجام دهیم.»


نقش عربستان در بقاء رژیم صهیونیستی


عربستان و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر سطح روابط خود را از مرحله پنهان به مرحله آشکارسازی روابط ارتقا داده‌اند. این موضع ترامپ که موجودیت اسرائیل به حمایت‌های آل سعود بستگی دارد، ضمن اعتراف بزرگ نسبت به ماهیت «آل سعود»، موید عوامل و اهدافی است که در ورای این نزدیکی دنبال می شود. برخی از این عوامل عبارتنداز:


1- نگرانی از افزایش اقتدار و نفوذ منطقه ای ایران
2- نگرانی از رشد بیداری اسلامی در منطقه و موج جدید حرکت مردم در اقبال به نیروهای مقاومت و جنبش‌های اسلامی جهادی، چه شیعه و چه سنی.
3- موضع مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان در خصوص آنچه که در سوریه در حال وقوع است، مشابه است و هر دو طرف، مخالف تداوم حضور بشار اسد در قدرت و نفوذ بیشتر ایران در سوریه هستند.
4- محمد بن سلمان که موقعیتش این روزها به دلیل قتل خاشقجی به خطر افتاده، در پی به دست گرفتن حکومت در عربستان است، به جهت دریافت تضمین حمایت آمریکایی‌ها از بلند پروازی‌های استبدادی خود، به دنبال تقویت روابط با تل آویو است تا بدین وسیله خود را به عنوان یکی از دوستان اسرائیل در دولت و کنگره ایالات متحده و در میان سازمان‌های یهودی آمریکایی مطرح سازد.
5-وابستگی عربستان سعودی به برخی تکنولوژی‌های صنایع نظامی رژیم صهیونیستی، دلیل دیگر این نزدیکی به شمار می‌رود.
6- رشد نیروهای مقاومت واوج گیری راهپیمایی‌های بازگشت فلسطینیان، موقعیت رژیم‌صهیونیستی را به شدت به خطر انداخته است ،نقش عربستان وبرخی دیگر از حکام منطقه به عنوان مهار کننده نیروهای مقاومت به شدت مورد توجه آمریکا ورژیم صهیونیستی قرار گرفته و سفر اخیر نتانیاهو به عمان وبرنامه‌ریزی برای سفر به بحرین در همین راستا است .


نقش عربستان در اجرای طرح معامله قرن


در مقطع کنونی که مقامات آمریکا به دنبال پیاده‌سازی معامله قرن هستند، به دلیل مخالفت‌های کشورهای منطقه و افکار عمومی، نقش عربستان در مدیریت بلوک درون عربی پررنگ‌تر شده است. یکی از مهمترین چالش‌های روسای جمهوری آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم، منازعه اعراب با رژیم صهیونیستی بوده است، اما هیچگاه موفق به حل این کشمکش نشدند زیرا آمریکایی‌ها به رغم ادعای میانجی‌گری، نه تنها بی‌طرف نبودند، بلکه همواره حامی رژیم اسرائیل و جنایت‌های آن بودند. آمریکایی‌ها طی سالهای اخیر طرح‌های متعددی برای منازعه اعراب و اسرائیل ارائه کرده‌اند، اما این طرح‌ها به دلیل حمایت مستقیم از رژیم صهیونیستی تاثیری در کاهش میزان یا حل این کشمکش نداشته است. پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، او یکی از مهمترین اهداف خود را پایان دادن به منازعه فلسطین- رژیم صهیونیستی اعلام کرد.از این رو، طرح موسوم به «معامله قرن» توسط دولت ترامپ در این باره ارائه و برخی از محورهای آن نیز تا کنون اجرا شده است. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در مارس گذشته و سپس به رسمیت شناختن این رژیم توسط نظام آل خلیفه در بحرین در راستای طرح معامله قرن انجام شده است واین روند قرار است در برقرای روابط رژیم صهیونیستی با دیگر حکام منطقه دنبال شود. مجموعه تحولات فوق و به ویژه نقش عربستان در تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و همچنین ظرفیت این رژیم در تحریک برخی جریان‌های قومی و مذهبی در ایران برای ناامن‌سازی داخلی و دامن زدن به اعتراضات اجتماعی سبب شده است تا کاخ سفید به هیچ قیمتی حاضر به تضعیف موقعیت محمد بن سلمان در عربستان و منطقه نشده و حتی اگر جنایاتی نظیر کشتار مردم مظلوم یمن و قتل ناراضیان سیاسی و مذهبی عربستان، در داخل و خارج این کشور توسط بن‌سلمان و یا دیگر حکام منطقه صورت بگیرد، بر خود وظیفه بداند از چنین رژیمی حمایت کند.

ارسال نظرات