جمعه ؛ 30 شهريور 1403
05 آذر 1397 - 16:03

پیامدهای شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین

جریان مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیک ۴۷۰ موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرارداد.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 1813

جریان مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیک ۴۷۰ موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرارداد. در این حمله از ۴۷۰ موشک شلیک‌شده، سامانه‌های دفاعی اسرائیل تنها ۱۰۰ موشک را رهگیری و نابود کردند و به‌این‌ترتیب معادلات امنیتی نوار غزه و اسرائیل وارد مرحله‌ای جدید شد. این حمله موفقیت‌آمیز باعث شد تا دولت بنیامین نتانیاهو مجبور به طرح آتش‌بس و درنهایت پذیرش آن شود. علاوه بر این، موج استعفا‌ها از همان آغازین ساعات آتش‌بس در اسرائیل شروع و نتانیاهو وارد بحران عمیق سیاسی شد.

۱. چرایی شروع حمله جریان مقاومت به سرزمین‌های اشغالی

ماجرا ازاین‌قرار بود که یکشنبه ۲۰ آبان ماه، یک تیم چند نفره از نظامیان صهیونیست با یک خودرو معمولی و با لباس مبدل قصد ورود به شرق «خان یونس» را داشتند که در میانه راه به یک پست بازرسی مقاومت فلسطین برخورد کردند. گردان‌های قسام جزئیات این عملیات را طی بیانیه‌ای این‌گونه اعلام کردند که دشمن برای انجام عملیاتی بزرگ برنامه‌ریزی کرده بود تا ضربه‌ای سنگین به مقاومت در نوار غزه بزند. «نورالدین برکه» از فرماندهان قسام به‌عنوان شاخه نظامی حماس هم به مکان موردنظر رفت تا جلوی این حادثه را بگیرد. در پی این موضوع درگیری مسلحانه‌ای میان دو طرف رخ داد که منجر به شهادت نورالدین برکه و ۶ نفر از اعضای شاخه نظامی حماس شد. در این عملیات یک افسر بلندپایه صهیونیستی نیز کشته شد. افسر کشته‌شده یکی از فرماندهان تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی بود.

۲. تبعات شکست رژیم صهیونیستی

شکست اسرائیل در عملیات اخیر باعث شد تا تبعات سیاسی و امنیتی زیادی بر این رژیم تحمیل شودکه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) تن دادن به آتش‌بس: شاید بتوان یکی از مهم‌ترین تبعات شکست اسرائیل در این جنگ دوروزه را تن دادن سریع رژیم صهیونیستی به آتش‌بس دانست. درواقع واکنش به‌موقع مقاومت فلسطین به عملیات تروریستی اسرائیل باعث شد تا صهیونیست‌ها پس از ۲ روز از آغاز حملات خود در روز سه‌شنبه ۲۲ آبان ماه مجبور به پذیرش آتش‌بس شوند. آتش‌بسی که با موج شادی در نوار غزه و در مقابل اعتراضات در مناطق اشغالی و بحران در کابینه رژیم صهیونیستی روبرو شد تا آنجا که وزیر جنگ این رژیم مجبور به استعفا شد. این آتش‌بس سریع‌ترین آتش‌بس در یک دهه اخیر بین حماس و اسرائیل به شمار می‌رود که نشان دهنده آن است که نتانیاهو به دلیل هراس از رسیدن موشک‌های مقاومت به تل‌آویو آن را قبول کرد.

ب) استعفای وزیر جنگ و کابینه لرزان نتانیاهو: لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از توافق آتش‌بس با اعلام استعفایش خواستار برگزاری انتخابات در اولین فرصت ممکن شد. لیبرمن تأکید کرد تمام اعضای حزبش یعنی حزب «اسرائیل بیتنا» از ائتلاف خارج خواهند شد. خروج حزب "اسرائیل بیتنا" بدین معناست که نتانیاهو همچنان اکثریت ضعیفی در کنست را با ۶۱ کرسی مقابل ۵۹ کرسی برای حفظ ائتلاف در دست خواهد داشت. درواقع نتانیاهو از ۱۲۰ کرسی، اکنون ۶۱ کرسی را در ائتلاف خود دارد و در صورت خروج هرکدام از احزاب دیگر، کابینه وی فرومی‌پاشد. دیگر شریک ائتلافی مهم در دولت نتانیاهو حزب «خانه یهودی» به ریاست نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی است که فشار زیادی بر نتانیاهو وارد کرد و حتی کابینه وی را تا مرز فروپاشی نیز پیش برد. اما درنهایت با ماندن در کابینه نتانیاهو موافقت کرد. نفتالی بنت، پس از موافقت با ماندن در کابینه اعلام کرد، ترجیح می‌دهد به نتانیاهو ببازد تا اینکه بخواهد اسرائیل را به حماس واگذار کند. اما ضربه عملیات موشکی حماس آن‌چنان سنگین بود که جریان‌های سیاسی اسرائیل را به هم‌ریخت و باعث نوعی انشقاق در کابینه نتانیاهو شده است. دولت نتانیاهو اکنون بر لبه تیغ حرکت می‌کند و خروج هر حزبی از ائتلاف، باعث سقوط دولت وی خواهد شد. این شرایط را پیروزی مقاومت برای اسرائیل به وجود آورده است.

ج) تولد حزب‌الله دوم: صهیونیست‌ها به‌شدت از قدرت حزب‌الله لبنان واهمه دارند. چراکه نخستین شکست واقعی اسرائیل در سال ۲۰۰۶ در برابر حزب‌الله لبنان اتفاق افتاد و درواقع حزب‌الله لبنان توانست برای اولین بار افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل را باطل کند. به همین دلیل اسرائیل تلاش زیادی دارد تا از شکل‌گیری نسخه‌های شبیه به حزب‌الله جلوگیری کند. عربستان با کمک اسرائیل و آمریکا که در ۴۲ ماه گذشته یمن را تحت شدیدترین حملات قرارداده است، اعلام کرده که نگران آن است با پیروزی انصار الله یمن، نسخه دوم حزب‌الله لبنان شکل بگیرد. در مورد نوار غزه و فلسطین نیز اسرائیل به‌شدت از این هراس دارد که حماس یا جهاد اسلامی به قدرتی همانند حزب‌الله تبدیل شوند که شکست‌ناپذیر خواهند بود. «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی دراین‌ارتباط هشدار داد که جنبش مقاومت اسلامی «حماس» می‌تواند در یک سال آینده به‌اندازه جنبش «حزب‌الله» لبنان قدرتمند شود. این به معنای آن است که مقاومت فلسطین پس از پیروزی اخیر، دقیقاً در مسیر تبدیل‌شدن به نسخه جدیدی از حزب‌الله لبنان حرکت می‌کند و این برای اسرائیل یعنی ایجاد نوعی هراس راهبردی خواهد بود.

د) بن‌بست در معامله قرن: یکی از طرح‌هایی که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا برای مسئله فلسطین مطرح‌شده است، طرح معامله قرن است. معامله قرن طرحی آمریکایی است که هدف نهایی آن ایجاد نظم جدید منطقه‌ای با شکل‌گیری قدرت رژیم صهیونیستی و پایان مسئله فلسطین است. شناسایی تمام شهر قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، تشکیل کشور یهودی اسرائیل، تشکیل کشور فلسطینی عاری از هرگونه سلاح و ارتش و عدم پذیرش حق بازگشت آوارگان فلسطینی ازجمله بند‌های معامله قرن است. علاوه بر آن، عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشور‌های عربی نیز در قالب معامله قرن در حال پیگیری است. در این راستا سفر نتانیاهو به عمان را می‌توان مهم‌ترین گام دانست. روند امور را آمریکا و اسرائیل با همکاری ارتجاع عرب به‌گونه‌ای مدیریت کرده بودند که همه انتظار پیروزی اسرائیل در حوزه سیاسی را داشتند. اما عملیات موفقیت‌آمیز اخیر حماس نشان داد که این تصورات رژیم صهیونیستی باطل بوده و با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. درواقع عملیات اخیر باعث خواهد شد تا طرح معامله قرن در اجرا با مشکلات زیادی مواجه شود و بار دیگر قدرت مقاومت فلسطین به‌عنوان بزرگ‌ترین سد در برابر ترامپ و نتانیاهو خواهد بود.

ه) اثبات پوشالی بودن قدرت نظامی رژیم صهیونیستی: اسرائیل خود را یازدهمین قدرت نظامی جهان می‌داند و سالانه بیش از ۲۰ درصد بودجه به ارتش این رژیم تعلق می‌گیرد. این رژیم امنیت خود را از سال ۲۰۰۰ بر پایه سامانه‌های دفاعی قرارداده است. چراکه دستیابی گروه‌های مقاومت به موشک باعث شد تا این راهبرد از سوی این رژیم اتخاذ شود. در این مسیر آمریکا نیز تنها برای سامانه گنبد آهنین بیش از ۱۴۰ میلیون دلار به اسرائیل کمک کرد. علاوه بر این، اسرائیل خود را درزمینه دریایی و تکنولوژی نظامی قدرت برتر منطقه می‌داند. اما شکست اسرائیل در برابر حماس که موشک‌های نه‌چندان پیشرفته‌ای در اختیاردارند، نشان داد که درواقع این قدرت نظامی تنها زاییده تصورات مقامات اسرائیل بوده و با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. در نتیجه می‌توان گفت؛ عملیات موفق موشکی حماس و ناکامی گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت نشان داد که اسرائیل با بحران امنیتی جدی مواجه است. چراکه اکنون گروه‌های مقاومت بُرد موشک‌ها و دقت آن‌ها را افزایش داده است و این به معنای ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی است.
 
درواقع اسرائیل در حالی در برابر حماس شکست خورد که این جنبش در ۱۰ سال گذشته تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داشته و حتی به دارو و برق و انرژی نیز به‌صورت محدود دسترسی دارد. نوار غزه و گروه‌های مقاومت در این منطقه تا پیش‌ازاین عملیات، ضعیف‌ترین حلقه محور مقاومت بودند. بااین‌حال، موفق به شکست ارتش پیشرفته اسرائیل شدند. این به معنای آن است که قدرت دفاعی اسرائیل در برابر گرو‌ههای پیشرفته‌تر مقاومت مانند حزب‌الله به‌هیچ‌عنوان بازدارنده نخواهد بود. کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل پس از عملیات اخیر گزارش داد، «یحیی سنوار»، رهبر حماس، اعلام کرده که به اسرائیل توصیه می‌کنم ما را دوباره آزمون نکند. سنوار تأکید کرد، دستان ما روی ماشه و چشمان ما باز است، اگر به ما حمله شود، ما اجازه می‌دهیم بارانی از موشک‌ها علیه تل‌آویو مذاکره کند.

ارسال نظرات