پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 آذر 1397 - 15:30
دشمنی ۲۰۰ ساله غرب با ایران اسلامی

توطئه‌هاي پايدار، مشترک و ضدايراني انگليس-آمريکا

سطح و گستره دشمنی مشترک انگلیس- آمریکا علیه جامعه ایرانی بسیار پررنگ‌تر از دشمنی سایر دشمنان انقلاب اسلامی است
نویسنده : محمد رضا سراج
کد خبر : 1811

سطح و گستره دشمنی مشترک انگلیس- آمریکا علیه جامعه ایرانی بسیار پررنگ‌تر از دشمنی سایر دشمنان انقلاب اسلامی است و البته «دوام»، «قوم» و «سبقه» دشمنی این دو کشور حائز یک رکورد تاریخی ۲۰۰ ساله نیز می‌باشد و رویداد‌های ۵ سال اخیر منجر به آن شده که این دشمنی نمود علنی‌تری به خود بگیرد. ملاقات مقامات انگلیس با مقامات دولت اعتدال از یکسو کیفیت دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران را به خوبی به تصویر کشیده و از سوی دیگر با چاشنی «تحقیر»، «توهین»، «مداخله گری» و «اتهام افکنی» همراه بوده است.
 
تحلیل آخرین سفر پرحاشیه انگلیسی‌ها به تهران

هرگاه نخست وزیر یا وزرای خارجه این کشور وارد تهران شده اند از رفتار و ادبیات توهین آمیز و مداخله جویانه استفاده کرده اند، به طوری که در نمونه آخرین سفر «جرمی هانت»، وزیر خارجه بریتانیا با فضاسازی انگلیسی‌ها علیه کشورمان همراه شد. بی‌بی‌سی فارسی، ساعاتی قبل از ورود هانت به ایران گزارش داد: «آقای هانت با دو پیام روشن به ایران می‌رود، نخست آنکه ایرانی- بریتانیایی‌هایی دوتابعیتی که در ایران در زندان هستند و به گفته آقای هانت بیگناهند باید آزاد شوند. دوم اینکه ایران از اقداماتی که آقای هانت بی‌ثبات‌کننده می‌خواند دست بردارد. آقای هانت پیش از سفر به ایران بر اهمیت برجام در حفظ ثبات در منطقه و حمایت بریتانیا از آن تاکید کرد، اما گفت: «ما لازم است که پایان اقدامات بی ثبات کننده ایران را در منطقه ببینیم اگر بخواهیم ریشه چالش‌های منطقه را برطرف کنیم.» هانت عینا اتهامات ترامپ، پومپئو، بولتون و سایر دولتمردان آمریکایی، را علیه ایران به صراحت تکرار کرده و می‌گوید: «.. اگر در پی رسیدگی به دلایل ریشه‌ای چالش‌های پیش رو در منطقه هستیم، باید خواهان پایان یافتن فعالیت‌های برهم زننده ثبات ایران در مابقی منطقه باشیم...». وی همچنین در عناوینی اتهامی علیه کشورمان می‌گوید: «زندانی کردن مردم بی‌گناه نمی‌تواند و نباید به عنوان ابزار فشار دیپلماتیک مورد استفاده قرار بگیرد.» شبیه همین اتهامات خصمانه را چندی پیش مایک پمپئو تکرار می‌کند: «رهبران ایران اگر می‌خواهند مردمشان غذا بخورند، باید تصمیماتی بگیرند و به حرف آمریکا گوش دهند.»

محور اصلی سفر هانت!

هانت پیش از سفر به تهران در مصاحبه با ایندیپندنت ادعا‌های بی‌اساس و مغرضانه غرب و آمریکا علیه کشورمان را تکرار کرد که می‌توان موضوعات طرح شده در این گفت‌وگو را اهداف اصلی سفر او به تهران دانست. هانت در این باره گفته است: «اگر ما بخواهیم با دلایل ریشه‌ای چالش‌های کنونی در خاورمیانه مقابله کنیم، لازم است شاهد توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باشیم.» وی همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه به موضوع بازداشت شهروندان مجرم دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی پرداخت و خواستار آزادی آن‌ها شد. وی مدعی شد: «بیش از هر چیز ما خواستار آزادی این افراد بی‌گناه دوتابعیتی و بازگشت آن‌ها به آغوش خانواده‌های‌شان در بریتانیا هستیم.» البته تلاش وزیر جدید خارجه انگلیس برای آزادی محکومان امنیتی در ایران بی‌سابقه نیست و پیش از هانت، بسیاری از مقامات انگلیسی در مقاطع متعدد خواستار آزادی نازنین زاغری و سایر محکومان با تابعیت انگلیس در تهران بوده‌اند.
 
مشاهده سوابق افراد بازداشت شده در ایران، اما حقایق دیگری را نشان می‌دهد به عنوان نمونه نازنین زاغری، مسؤول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل مستعار، پسورد‌های پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسورد‌ها و استفاده از نرم‌افزار‌های رمزنگاری مطالب و اطلاعات از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی، چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (مدیر رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) بودند.

سابقه دشمنی‌های دامنه دار انگلیس

«اولویت ما، عقب راندن ایران در جبهه‌ای است که سعی دارد با ورود به آن، نفوذ خود را از تهران تا مدیترانه بگستراند... توافق هسته‌ای با ایران باید به دقت و سختگیرانه مورد نظارت قرار گیرد و هرگونه نقض آن باید فوراً و با شدت، پاسخ داده شود» این عبارت یکی دیگر از گستاخی‌های نخست‌وزیر انگلیس به جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره امریکاست. این اظهارات را زمانی که در کنار موضع‌گیری سایر مقامات غربی و از جمله امریکایی‌ها قرار می‌دهیم، پی‌خواهیم برد که تخاصم با جامعه ایرانی همچنان هدف نخست سیاستمداران غربی است و این دشمنی نه تنها با توافق هسته‌ای رو به کاهش نگذاشته بلکه حجم و گستردگی بیشتری نیز به خود گرفته است. نخست‌وزیر انگلیس پیش از این نیز در نشست اجلاس همکاری کشور‌های خلیج‌فارس، موج جدیدی از گستاخی‌ها علیه کشورمان را کلید می‌زند و با متهم کردن کشورمان به کشتار و قتل‌عام مردم منطقه بیان می‌کند: «ما باید همچنان به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آن‌ها بی‌ثباتی منطقه را مشتعل می‌کند، ادامه دهیم، بنابراین می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج‌فارس و در بُعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند، مشاهده می‌کنم.» ترزا می، به توهین‌های خود در اجلاس شورای همکاری کشور‌های عربی خلیج [فارس]بسنده نکرده و بلافاصله پس از این اجلاس در گفت‌وگو با شبکه العربیه با تهدید خواندن ایران عنوان می‌کند: «امنیت خلیج [فارس]، امنیت بریتانیا به شمار می‌رود و بریتانیا به کشور‌های حوزه خلیج برای به عقب راندن اقدامات تهاجمی ایران کمک می‌کند. ما نیز در این نگرانی و فعالیت موذیانه این کشور و دخالت‌های آن در مناطق مختلف منطقه شریک هستیم.»

توهین و تهمت موازی با مذاکرات داغ هسته‌ای!

دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق انگلیس نیز پس از دیدار خود با حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۹۳ که نخستین دیدار رئیس‌جمهور- نخست‌وزیر این دوکشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و رسانه‌ها و شخصیت‌های غربگرا در داخل کشور از آن تحت عنوان «دیدار تاریخی» یاد می‌کردند، نیز بار دیگر موجی از توهین‌ها را به جامعه ایرانی ایجاد کرد. دیوید کامرون تنها پس از گذشت ۱۰ ساعت پس از دیدار حضوری با حسن روحانی در تریبون عمومی سازمان ملل با اظهارات تندی علیه کشورمان، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و خواهان تغییر در برنامه هسته‌ای کشورمان شد. وی همچنین با ادبیاتی تند و مداخله‌جویانه خواهان تغییر رفتار ایران با مردمش می‌شود.

نقش‌آفرینی انگلیس در فتنه ۸۸.

اما مهم‌ترین بخش از اقدامات خصمانه انگلیسی‌ها در قبال ایران را باید تحرکات دامنه‌دار و گسترده سفارت انگیس درغائله سال ۸۸ دانست، آنجا که برخی کارکنان این سفارتخانه مداخله‌جویی در امور داخلی کشور را تا جایی به پیش بردند که در اردوکشی‌های خیابانی آن سال حضور پیدا کرده و به تحریک معترضان به نتایج انتخاباتی می‌پرداختند و در جهت دیگری با ارائه پول به سرکردگان اصلی آشوب آن‌ها را برای رفتار‌های رادیکالی در کف خیابان‌های تهران تحریک می‌کردند. در سطح دیگری از اقدامات مقامات این کشور می‌توان به موضع‌گیری‌های رسمی آن‌ها اشاره کرد که در تریبون‌های بین‌المللی از فتنه‌گران درخواست رسمی می‌کردند تا به شورش‌های خیابانی ادامه دهند.» «مشروعیت‌زدایى از مقامات ایران و برنامه هسته‌اى کشورمان»، «مانع‌سازی یا ایجاد اخلال در دسترسى ایران به ابزار یا اقلام مورد نیاز در برنامه هسته‌اى» و «مدیریت عملیات جاسوسى و جمع‌آوری اطلاعات از ایران» نیز از جمله مواردی است که مستنداً «ادوارد اسنودن» در تابستان سال گذشته به آن پرداخته و از آن به عنوان تلاش‌های دولت انگلیس برای ایجاد ناآرامی در ایران و حرکت در مسیر براندازی سیاسی یاد می‌کند. توهین‌ها و هتاکی‌های مستمر انگلیسی‌ها در حالی طی ۶ سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است که در همین مقطع زمانی بهبود روابط میان انگلیس و ایران به عنوان یک دغدغه اصلی توسط جریان غربزده داخلی مطرح شد، آن هم در حالی که جامعه ایرانی این پرسش را مطرح می‌کردند که بنا بر چه ضرورتی اصل بهبود با دولت انگلیس که برخلاف قانون مجلس نیز بوده باید مورد توجه قرار بگیرد. توهین و گستاخی انگلیسی‌ها از فتنه ۸۸ تاکنون روند روبه رشدی را تجربه کرده است و از حجم و گستره آن کاسته نشده است با این حال دولت باید در قبال این دشمنی‌ها و لفاظی‌ها هتاکانه موضع متوازن و متناسبی گرفته و با ایجاد موانع جدی جهت دخالت‌های مقامات این کشور در جهت تامین منافع ملی بیش از گذشته قدم بردارد.

آمریکا هم مثل انگلیسی‌ها توهین و افترا می‌زند

رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جدیدترین موضع‌گیری ضدایرانی خود، در قالب یک بیانیه مردم ایران را ملتی تروریست نامید و همزمان از سعودی‌ها تمجید کرد! نکته جالب توجه در این باره این است که این بیانیه اساسا درباره ابعاد قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه بود، اما با این حال ترامپ حمله لفظی به ایران را در آن مطرح کرد تا شاید بتواند از فشار انتقادات به سعودی بکاهد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دنیا جای خطرناکی است. کشور ایران به عنوان مشتی نمونه خروار، مسؤول یک جنگ نیابتی خونبار علیه عربستان‌سعودی در یمن است؛ ایرانی‌ها تلاش دارند تلاش شکننده عراقی‌ها برای رسیدن به دموکراسی را ناکام بگذارند... ایرانی‌ها بسیاری از شهروندان آمریکایی و دیگر انسان‌های بی‌گناه را در خاورمیانه به کام مرگ کشانده‌اند»! رئیس‌جمهور آمریکا به شعار معروف «مرگ بر آمریکا» هم واکنش مستقیم نشان داد و ضمن تلاش برای دولتی نشان دادن این حرکت و پویش مردمی ایرانی‌ها گفت: «دولت‌های ایران با صدای بلند می‌گویند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. ایران در زمینه حمایت از تروریسم، پیشرو است».
 
ترامپ در ادامه این بیانیه به صورت صریح از عربستان حمایت و تصریح کرد: «به هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی برقرار است. آن‌ها در مبارزه بسیار مهم ما با ایران، متحدی بزرگ برای ایالات متحده به شمار می‌آیند.» ادبیات این بیانیه به اندازه‌ای تند و غیرمعمول بود که هم‌حزبی‌ها و دوستان ترامپ نیز ناگزیر شدند از او انتقاداتی را مطرح کنند. تنها ساعتی پس از انتشار این بیانیه، باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با انتقاد تند از این بیانیه، کاخ سفید را «آژانس روابط عمومی محمد بن‌سلمان» توصیف کرد. ران پال، سناتور جمهوری‌خواه هم با انتقاد شدید از بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «عربستان سعودی مقدم است، نه آمریکا»! روسای دموکرات و جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا اعلام کردند دونالد ترامپ را درباره تعهد به مساله حقوق بشر بر سر قضیه خاشقجی به پرسش خواهند کشاند. متاسفانه این بار نیز دستگاه سیاست خارجه کشورمان مثل سایر موارد مشابه از پاسخ دهی مناسب و قاطع به طرف‌های غربی طفره می‌رود و تنها به ادبیات کلی و کم اثر سخنگوی وزارتخانه بسنده می‌کند در حالی که انتظار آن است که اتهامات و توهین‌های دامنه دار مقامات انگلیسی و آمریکایی با مواضع انقلابی و محکم پاسخ داده شود. نباید فراموش کرد که رویه اتخاذ شده در دستگاه سیاست خارجه طی ۶ سال اخیر منجر به آن شده که غربی‌ها سطح دشمنی و لفاظی‌های خود را بشدت افزایش دهند.

ارسال نظرات