پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 آبان 1397 - 09:16
تشدید حملات سعودی به یمن تنها برای امتیاز گیری

یمن باتلاق سعودی‌ها

در یک ماه گذشته حملات سعودی به یمن، خصوصا به بندر الحدیده افزایش یافته است. این حملات در حالی افزایش یافته اند که فشار افکار عمومی بین المللی بر دولت سعودی سبب شده است تا کشور‌های غربی از دولت سعودی بخواهند که این حملات را تقلیل داده و جنگ یمن را خاتمه دهد.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 1770

پایگاه رهنما :

در یک ماه گذشته حملات سعودی به یمن، خصوصا به بندر الحدیده افزایش یافته است. این حملات در حالی افزایش یافته اند که فشار افکار عمومی بین المللی بر دولت سعودی سبب شده است تا کشور‌های غربی از دولت سعودی بخواهند که این حملات را تقلیل داده و جنگ یمن را خاتمه دهد. اما دولت سعودی با تشدید حملات سبب اعتراضات بیشتر جامعه بین المللی شده است. سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که چرا سعودی علی رغم فشار جامعه بین المللی و نارضایتی کشور‌های غربی حملات علیه یمن را تشدید کرده است؟
۱. اهمیت استراتژیک بندر راهبردیِ «الحُدیده»
از چند ماه پیش بود که سلسله تحرکات سعودی‌ها در ساحل غربی یمن و در نزدیکی بندر استراتژیک «الحدیده» به منظور آغاز نبرد استراتژیک در این منطقه انجام شد. این بندر از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. واقعیت این است که ۷۰ درصد از واردات مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده یمنی از طریق بندر الحدیده به دست آن‌ها می‌رسد. این بندر همچنین از لحاظ جغرافیایی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است، چراکه در نزدیکی تنگه استراتژیک «باب المندب» قرار دارد؛ تنگه‌ای که روزانه چهار میلیون بشکه نفت از طریق آن جابجا می‌شود؛ لذا عربستان سعودی با اعزام نیرو‌های تادندان مسلح خود به ساحل غربی یمن قصد دارد تا ضمن بستن بندر الحدیده به طور کامل بر آن سیطره پیدا کند تا بدین سان دستاورد استراتژیکی را برای خود خلق کرده باشد. عربستان سعودی به منظور تحقق این هدف شوم، حملات هوایی به شهر الحدیده را تشدید کرده است. جنگنده‌های سعودی مأموریت پشتیبانی از عملیات زمینی متجاوزان سعودی را عهده دار شده اند.
۲. ریاض به دنبال برگ برنده
بررسی تحولاتی که در یک ماهه اخیر در خصوص یمن صورت گرفته است، از یک طرف و فشار افکار عمومی بین المللی برای توقف تجاوز سعودی به یمن؛ این فقیرترین کشور عربی که حالا ۱۰ میلیون نفر آن در معرض قحطی قرار دارند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، نشان می‌دهد که علل تشدید حملات سعودی به یمن را بایستی در انگیزه و نیت سعودی برای دریافت امتیاز بزرگی از یمن برای استفاده از آن در روز‌های بعد از جنگ دانست. سعودی به دنبال این است تا با فشار بر یمن امتیاز بزرگی را کسب کند تا به واسطه آن امتیاز بتواند خود را پیروز میدانی معرفی کند که ۴ سال از شروع آن می‌گذرد و هیچ نتیجه میدانی که نداشته، هیچ؛ قحطی، گرسنگی و وبا را برای مردم سرزمین‌های جنوبی به همراه آورده است. در این شرایط به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان تمام تلاش خود را می‌کند تا این امتیاز در میدان نبرد حاصل شود. با توجه به تحولاتی که ذکر شد، نزدیک به چهار ماه است که از شروع ساعت صفر «نبرد بزرگ» در یمن یعنی نبرد برای تصاحب بندر الحدیده شروع شده است و سعودی و سایر متجاوزان همپیمان به دنبال این هستند تا برگ برنده‌ای را از این سه سال و اندی یورش و تهاجم خود به ملت مظلوم یمن، داشته باشند. ورود صحنه میدانی به وضعیت جدیدی که سعودی با استفاده از آن بتواند خود را مالک سرزمین‌های جنوبی کند، نشانه‌هایی است که به نظر می‌رسد در یک ماه آینده با استفاده از آن بایستی منتظر «نبردی بزرگ» و «شدید» علیه یمن باشیم. بن سلمان از زمانی که بر مسند قدرت به عنوان جانشین ولیعهد و ولیعهد نشسته است، تاکنون هیچ دستاورد ملموسی جز شعار‌هایی که داده است و عملیات‌های طوفان قاطعیت و ... که همگی صرفا بمباران مردم یمن بوده و در صحنه عمل هیچ اتفاقی نیز نیفتاده است، نداشته، حالا می‌خواهد در شرایطی که نظام بین المللی منتظر توقف جنگ است، آخرین توان خود را به کار ببرد تا صحنه نبرد را تغییر دهد. چه بسا متجاوزان سعودی در این مرحله از تجاوز نظامی علیه مردم یمن، حمام خون جدیدی در این کشور به راه بیندازند که تا سال‌ها نیز ادامه پیدا کند.
۳. پوششی برای شکست‌های متمادی منطقه‌ای
در میدان تحولات نظامی و روانی منطقه ای، سعودی یک شکست خورده تام و تمام است. سعودی با میلیارد‌ها دلار هزینه قصد داشت که جلوی ایران را در منطقه بگیرد، اما نتوانست. نباید این واقعیت را نادیده گرفت که تشدید محاصره مردم یمن برای سعودی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها در ائتلاف عربی نیز آثار و پیامد‌های ناگوار و نامطلوبی خواهد داشت. عربستان سعودی با اینگونه تصمیمات عجولانه بیش از پیش خود را در باتلاق یمن گرفتار می‌کند. سعودی‌ها می‌خواهند با تحقق دستاورد‌های گوناگون در یمن، بر شکست‌های خود منطقه سرپوش بگذارند، چراکه آن‌ها هم اکنون وضعیت خوبی در منطقه ندارند. خود مقامات سعودی بهتر از هر کسی از ماهیت شکست هایشان در منطقه به ویژه در سوریه و عراق آگاهی دارند، انتخابات اخیر عراق و تشکیل کابینه این کشور به ریاست عادل عبدالمهدی و دراز کردن دست یاری به سمت ایران از یک سو و بازگشت روابط دیپلماتیک بین سوریه و سایر کشور‌ها از سوی دیگر از جلوه‌های این شکست منطقه‌ای بوده است. سعودی‌ها اکنون به دنبال جبران این شکست‌ها در میادین نبرد در داخل یمن هستند. علت اصلی تحرکات متجاوزانه سعودی‌ها و افزایش جنایت‌هایشان در یمن نیز به این دلیل است که آن‌ها نمی‌خواهند متحمل شکست دیگری در منطقه بشوند. بنابراین، شاید تا زمانی که شکست‌های عربستان سعودی در منطقه ادامه داشته باشد، حملات متجاوزانه آن‌ها علیه مردم یمن نیز استمرار یابد و شرایط فعلی را می‌توان نقطه عطفی برای به دست آوردن «یک پیروزی حداقلی و اسمی» قلمداد کرد.
برچسب ها: سعودی یمن الحدیده

ارسال نظرات