به مناسبت سالروز عملیات مرصاد؛

مرصاد؛ قطعه گم‌شده سینما و تلویزیون

پنجم مرداد ماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ملی کرمانشاه نامگذاری شده و دلیل این نامگذاری هم عملیات شکوهمند «مرصاد» در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ است
کد خبر : 16869

تبیین:

پنجم مرداد ماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ملی کرمانشاه نامگذاری شده و دلیل این نامگذاری هم عملیات شکوهمند «مرصاد» در تاریخ ۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۷ است که در آن روز بسیاری از جوانان و رزمندگان ایرانی برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط دشمن و راندن آنان از خاک ایران، جان خود را فدا کردند.

عملیات مرصاد صرفاً یک عملیات نظامی صرف در دوران جنگ تحمیلی نبود زیرا نیروهای بعثی عراقی بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ این معاهده را زیر پا گذاشتند و با همکاری منافقین به خاک ایران تجاوز کردند، رزمندگان اسلام نیز برای مقابله با آنان جان خود را کف دست گرفتند و راهی منطقه چهارزبر در استان کرمانشاه شدند.

تنگه چهارزبر در شهرستان اسلام آباد غرب قرار دارد و درگیری اصلی رزمندگان ایرانی با نیروهای بعثی و منافقین در این منطقه اتفاق افتاد که بعدها به تنگه مرصاد تغییر نام داد و امروز نیز یادمانی برای نشان دادن رشادت و غیرت ایرانی در این مکان بنا شده است که هر ساله پذیرای بازدیدکنندگان زیادی از سراسر کشور است.

عملیات مرصاد با فرماندهی امیر سرافراز ارتش اسلام شهید سرتیپ علی صیاد شیرازی و با رمز یا «یا علی بن ابیطالب» آغاز شد و در این مسیر تعداد زیادی از جوانان ایرانی شهید شدند تا یک وجب از خاک با ارزش این مرز و بوم به دست دشمن نیفتد؛ مرصاد نمادی از وطن دوستی و غیرت جوانان ایرانی است که امروزه پس از گذشت ۳۵ سال از آن زمان هنوز در یاد و خاطر مردم زنده است.

در این عملیات، علاوه بر شهادت رزمندگان ایرانی، جمعی از رزمندگان سپاه بدر نیز به شهادت رسیدند؛ نیروهای «سپاه بدر» که سازمانی متشکل از مجاعدان عراقی بود، دوشادوش رزمندگان اسلام با فتنه مشترک بعثی‌ها و منافقین مقابله کردند و نقشه آنها را ناکام گذاشتند. این نیروها توسط شهید آیت‌الله «سیدمحمدباقر صدر» رهبری می‌شدند که ۱۰۸ نفر از آنها در این عملیات به شهادت رسیدند.

*  جای خالی «تبیین هنری»

منافقین در این عملیات، از مرز قصرشیرین وارد کشور شده و به علت درگیری همزمان نیروهای ایران با ارتش عراق در جنوب کشور، توانستند شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند و اسلام آباد غرب را تصرف کنند.

در جریان پیشروی منافقین در شهرهای مرزهای غربی، جنایات بسیاری از سوی آنها رقم خورد که نقطه اوج آن، قتل عام مردم و بیماران در بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب بود که روی همه جنایتکاران را سفید کردند. در این حمله بسیاری از مردم از جمله زنان و کودکان به شهادت رسیدند؛ منافقین موفق شدند تا تنگه چهارزبر پیشروی کنند اما سرانجام در تنگه چهارزبر در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه، نیروهای سپاه پاسداران و ارتش با پشتیبانی هوانیروز ارتش توانستند حمله آنها را متوقف کنند.

اما آنچه در رابطه با این عملیات مهم و البته قابل تامل است، کمتر پرداختن به این قطعه از تاریخ معاصر ایران در سینما و تلویزیون است. در حوزه سینما غیر از آثاری مانند «ماجرای نیمروز ۱ و ۲» کار در خور توجهی تولید نشده تا واقعیت وجودی گروهک نفاق و حامیان شرقی و غربی آنها را برای نسل امروز افشا کند.

در حوزه رادیو و تلویزیون هم هرچند آثار مستندی تولید شده که قابل تقدیر است، اما به نظر می‌رسد از جهت کمی و کیفی گویای حقایق تاریخی مربوط به گروهک تروریستی منافقین نیست و شاهد آن هم، درازتر شدن زبان بازماندگان این گروهک تروریستی و تلاش آنها برای عوض کردن جای شهید و جلاد است!

به همین دلیل، لازم است تا فعالان فرهنگی و هنری با مطالعه عمیق‌تر در باب زمینه و عقبه رفتاری منافقین، حقایق پیرامونی آنها را برای جهان امروز به ویژه نسل جوان جامعه ایرانی بازگو و افشا کنند.

ارسال نظرات