اهداف سفر منطقه‌ای باقری کنی/ آیا نتانیاهو طرح جو بایدن را قبول می کند؟

احتمال دارد که طرح پیشنهادی بایدن توسط نتانیاهو مورد قبول پذیرش واقع نشود، به دلیل اینکه نتانیاهو با شرایطی که حماس و جهاد اسلامی سلاح در دست دارندهرگز آتش بس را قبول نخواهد کرد و خواستار خلع سلاح آنان است.
کد خبر : 16634

تبیین:

بعد از شهادت حسین امیر عبدالهیان وزیر سابق امور خارجه، علی باقری کنی در مقام سرپرستی این وزارتخانه اولین سفر منطقه ای خود را انجام داد. شاید بتوان آمادگی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران و تأکید بر تداوم قدرتمند مسیر حمایت‌های تهران از محور مقاومت در دوره جدید را یکی از پیام های سفر باقری در مقام سرپرستی این وزارتخانه دانست.

گفت‌وگو با مقامات لبنانی درباره تداوم و گسترش مناسبات ۲ جانبه و همچنین رایزنی درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه آخرین تحولات فلسطین از اهداف اصلی سفر  سرپرست وزارت امور خارجه به اعلام شده است.

علی باقری‌کنی در این سفر، با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس مجلس و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و رایزنی کرد.

باقری کنی سپس راهی سوریه، به عنوان یکی دیگر اضلاح مهم محور مقاومت و متحد راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد. در جریان این سفر، سران گروه‌های فلسطینی حاضر در دمشق روز گذشته (سه شنبه ۱۵ خردادماه ) دیداری مهم با سرپرست وزارت امور خارجه داشتند. جلسه‌ای برای همفکری درباره‌ی راه‌های نهایی شدن آتش‌‌بس در غزه و تثبیت پیروزی مقاومت حماس.

این مساله از آنجایی اهمیت دارد که در روزهای اخیر برخی از کشورهای عربی تلاش کرده‌اند تا دستاوردهای مقاومت را با اقدامات رسانه‌ای خود تحت‌الشعاع قرار دهند و مساله‌ی آتش‌بس و پایان جنگ غزه را یک توافق آمریکایی - عربی معرفی کنند.

در همین رابطه، پایگاه  تحلیلی  «الوقت » به منظور بررسی از جزئیات سفر منطقه ای سرپرست وزارت امور خارجه با حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه به گفت و گو  پرداخته است. 

 

مذاگرات باقری و گروه‌های مقاومت درباره طرح بایدن

این کارشناس مسائل منطقه سفر باقری را در راستای تحکیم محور مقاومت ارزیابی کرد و گفت: این سفر به منظور رایزنی با کشورهای محور مقاومت بوده و  در همین راستا قابل تحلیل است. در جریان این سفر سرپرست وزارت امور خارجه با رهبران جنبش‌های مبارز فلسطینی و همچنین حزب‌الله لبنان دیدار کرد.

هانی زاده  تحولات غزه را از مهمترین محورهای مطرح شده دانست و افزود: خروجی عملیات طوفان الاقصی توسط حماس مورد بحث و بررسی قرار گرفت با توجه به اینکه تغییراتی در سطح منطقه محتمل است، طرح بایدن برای پایان دادن به عملیات طوفان الاقصی و همچنین طرح رژیم صهیونیستی  برای تغییر جغرافیایی و سیاسی در غزه و رفع این موارد  در مدار بحث میان آقای باقری و برخی رهبران فلسطینی سوری و لبنانی قرار گرفت و با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی این روزها شدیدترین حملات خود را متوجه باریکه غزه کرده است، به نظر می‌رسد تقویت محور مقاومت و انسجامی که باید در راستای  با رژیم صهیونیستی به وجود بیاید بخشی ازمحورهای مذاکرات آقای باقری با رهبران سه کشور سوریه لبنان و فلسطین بوده است.

حفظ انسجام محور مقاومت

این کارشناس مسائل منطقه  با مهم شمردن سفرهای منطقه ای باقری به کشورهای پشتیبان محور مقاومت بیان کرد: همچنین در جریان سفری که آقای باقری کنی به سوریه داشتند مسائل مختلف منطقه و نقش این کشور در همگرایی با محور مقاومت هم مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت . می‌توان نتیجه گرفت این سفرها با توجه به اینکه شهید امیرعبداللهیان در ایجاد همگرایی  و انسجام نقش محوری ایفا کرد آقای باقری کنی نیز به دنبال این است که همچنان این موقعیت حفظ شود.

اختلافات آشکار بایدن و نتانیاهو

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تفاوت پیشنهاد اخیر بایدن برای توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی با طرح‌های گذشته افزود: طرحی که جو بایدن ارائه داده است طرح قابل قبولی است آتش بس سه مرحله ای و هر مرحله شش هفته، آوارگان توافق آتش بس و تبادل اسرا و گروگان ها بخشی از محورهای گفتگو و رایزنی‌هاست همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه که مکمل طرح‌هایی است که تاکنون از سوی کشورهایی همچون قطر و مصر صورت گرفته است. 

 هانی زاده همچنین از تشدید در گیری های پنهان میان  بایدن و نتانیاهو اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر یک برای بقای خود در قدرت، رویکردی در قبال جنگ غزه دارند. بایدن تلاش می کند موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موفقیت کسب کند و  نتانیاهو برای ماندن در قدرت از گسترش جنگ واهمه‌ای ندارد. بایدن از  طرحی برای آتش‌بس در نوار غزه خبر داده که از آن به خروج تدریجی اسرائیل از جنگ تعبیر شده است. این طرح بر توقف جنگ تصریح می‌کند. اما بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که شروط اسرائیل برای توقف جنگ تغییر نکرده است.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش پایانی سخنان خود زمان بندی سفر باقری را مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: رژیم صهیونیستی با طرح  پیشنهادی بایدن مخالفت کرده و احتمال دارد که این طرح توسط نتانیاهو مورد قبول پذیرش واقع نشود، به دلیل اینکه نتانیاهو با این شرایط و با وجود اینکه حماس و جهاد اسلامی سلاح در دست دارند، هرگز آتش بس را قبول نخواهد کرد و به دنبال آن است که قبل ازبرقراری آتش بس اسرا باید آزاد شوند. طبیعتاً این موضوع مورد قبول حماس و جهاد اسلامی قرار نخواهد گرفت زیرا محل اختلاف میان آنها و رژیم صهیونیستی است و به نظر نمی‌رسد که طرح پیشنهادی جو بایدن عملیاتی شود. باید این نکته را در نظر گرفت که این سفرها در بحبوحه تلاش‌ها برای یافتن صلح در جنوب لبنان و ترسیم یک مرز زمینی پیوسته با اسرائیل صورت می‌گیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات