شنبه ؛ 06 مرداد 1403

معادله ای جدید در بازدارندگی با « وعده صادق»

با گذشت بیش از یک هفته از عملیات «وعده صادق» ، ابعاد این عملیات هر روز بیش از پیش آشکار می شود.
نویسنده : عباس حاجی نجار
کد خبر : 16332

تبیین:

با گذشت یک هفته از عملیات «وعده صادق» که عملیاتی محدود برای تنبیه رژیم صهیونیستی به دلیل اقدام تجاوزکارانه و تروریستی این رژیم در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق بود، ابعاد این عملیات بیش از پیش آشکار شده به گونه‌ای که صهیونیست‌ها که در روزهای آغازین عملیات وعده صادق مدعی شده بودند که توانستند با همکاری بیش از ۱۰ کشور این عملیات را مهار کنند و هیچ صدمه ای به آنها وارد نشده است . اکنون به ابعاد و آثار آن اعتراف کرده و از آن به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌ها در طول تاریخ شکل گیری این رژیم یاد می کنند و این درحالی است که در این عملیات تنها صهیونیستها شکست نخوردند، بلکه وعده صادق  نمایانگر شکست آمریکا و چند کشور غربی در یک عملیات محدود از نیروهای مسلح ما بود که شکل دهنده هسته اصلی بزرگترین پیمان نظامی جهان،یعنی ناتو هستند.

تأمل در ابعاد این عملیات چرایی نام بردن از آن به عنوان یک تحول مهم در عرصه تعاملات نظامی جهان، را آشکار تر می کند:

- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات از تعداد قابل توجهی، پهپاد، موشک کروز  و تعداد محدودی موشک بالستیک  با بهره گیری  جنگ سایبری استفاده کرده  و به طور مشخص اهداف چندگانه ای از شمال سرزمین های اشغالی تا جنوب آن مد نظر طراحان عملیات بود که  مهمترین این اهداف، پایگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در شمال جولان و پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین های اشغالی بود. دو مرکزی که طراحی و اجرای عملیات علیه بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق از آن مراکز صورت گرفته بود.

-سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه در توضیحی پیرامون تسلیحات بکار رفته در این عملیات خاطر نشان کرد که ما در این عملیات با تسلیحات قدیمی وتوان حداقلی به مصاف دشمن رفتیم و دراین مرحله از موشک های خرمشهر،سجیل، شهید حاج قاسم، خیبر شکن و هایپرسونیک 2، استفاده نکردیم .

- ترکیب اینگونه  تجهیزات با سرعت و برد متفاوت با توجه به آمادگی رژیم صهیونیستی  وهمپیمانانش، مبتنی بر یک برنامه دقیق و زمان بندی شده بود تا ضمن تخلیه ظرفیت پدافندی دشمن و تحمیل هزینه ای دومیلیارد دلاری بر آنان، موشک های اصلی، آسان تر به هدف برسند.

- این عملیات  مصداق روشنی از هماهنگی دیپلماسی و میدان بود .پیش از انجام عملیات وعده صادق، دستگاه دیپلماسی اقدامات گسترده سیاسی و حقوقی را برای محکومیت بین المللی تجاوز رژیم صهیونیستی و کسب مشروعیت برای پاسخ نظامی ایران  انجام داده بود.

- ایران در این عملیات صرفا از تجهیزات تولیدی خود استفاده کرده است .در حالی که در مقابل پنتاگون، فرماندهی کامل عملیات مقابله با وعده صادق را برعهده داشت. با توجه به اطلاع دشمن از عملیات ما و آمادگی از روزهای قبل؛ ۸ منطقه دفاع ضد موشکی طراحی کرده بودند و قفقاز، ترکیه، خلیج فارس، دریای سرخ و مدیترانه از جمله این مناطق بودند. به ادعای صهیونیست ها علاوه بر قدرت هسته ای جهان، بیش از 10 کشور دیگر در عملیات شرکت داشتند.

-عملیات وعده صادق، نماد پایان صبر استراتژیک و تغییر راهبرد ایران در منطقه غرب آسیا است. ایران طی شش ماه گذشته و بعد از  عملیات طوفان الاقصی  با صبر استراتژیک در  مقابل حملات گستاخانه رژیم صهیونیستی  به مستشاران و نیروهایش، خویشتنداری نشان داد و ثابت کرد که  سیاست اصلی جمهوری اسلامی عدم گسترش جنگ و تنش در منطقه است. اما وقتی سازمان‌های بین‌المللی و بخصوص سازمان بی‌خاصیت ملل متحد نتوانستند مبتنی بر ماده 51 منشور ملل متحد  حتی رژیم جعلی صهیونیستی را محکوم کنند. لذا ایران در این عملیات در عین تنبیه متجاوز، نشان داد که صبر استراتژیک و آستانه تحمل مردم به پایان رسیده و نیرو های مسلح  ما  دیگر تماشاگر نیستند.

-عملیات وعده صادق موجب تقویت اقتدار و امنیت ملی  جمهوری اسلامی ایران، تقویت وتحکیم جایگاه ایران در  افکار عمومی  مردم منطقه، بازتولید سرمایه سیاسی و اجتماعی در داخل و تقویت وحدت و انسجام ملی شده است؛ به گونه ای که به جز ضد انقلابیون فراری و برخی از معاندان داخلی،اکثر  فعالان سیاسی حمایت خود را از این عملیات اعلام نمودند.

بر این اساس عملیات وعده صادق را باید یک رزمایش واقعی برای روندهای آینده قلمداد کرد.اجرای موفقیت آمیز عملیات وعده صادق توسط سپاه منجر به تنظیم و تثبیت معادله جدید بازدارندگی بر اساس شرایط پس از عملیات «طوفان الاقصی» در منطقه غرب آسیا گردیده و در چهارچوب این معادله جدید، رژیم صهیونیستی دیگر نمی­تواند از شرایط «آسیب بزن و در امان باش» استفاده کند و همانگونه که مسئولین کشور و فرماندهان نظامی اعلام کرده اند، دشمنان نظام اسلامی پس از این می­بایست پاسخ مستقیم ایران را در محاسبات اقدامات خود در منطقه، مدنظر قرار دهند.

ارسال نظرات