دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
گفت‌وگو|

خداوند آمرزنده کسانی است که توبه می‌کنند/ خداوند عیب افراد را می‌پوشاند و از سایر بندگان هم همین انتظار می‌رود

یک کارشناس علوم قرآنی اهمیت و طلب بخشش از خداوند و رحمت الهی را مورد تاکید قرارداد و عیب‌پوشی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها پروردگار خواند.
کد خبر : 16224

تبیین:

وحید رضایی کارشناس علوم قرآنی درباره دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز معارفی همچون قبولی کوشش بندگان و آمرزش گناهان و قبولی کردار و عمل و پوشش عیوب بیان شده که هر کدام به تنهایی آورده‌ای ارزشمند است. بیان این نکات در دعا و درخواست از خداوند در ماه مبارک رمضان امری مهم و ارزنده است و دعا در این ماه با اجابت نزدیک است.

وی ادامه داد: در این دعا بندگان از خداوند متعال می‌فرماید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیْهِ مَشْکُوراً، وَذَنْبِی فِیْهِ مَغْفُوراً، وَعَمَلِی فِیْهِ مَقْبُولاً، وَعَیْبِی فِیْهِ مَسْتُوراً، یا أسْمَعَ السَّامِعِینَ، خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده، و گناه مرا در این ماه آمرزیده، کردارم را در آن مورد قبول، و عیب مرا در آن پوشیده،‌ای شنواترین شنوایان.»

رضایی به تاکیدات خداوند برای توبه و پذیرش گناهان اشاره و تاکید کرد: برای اینکه اهمیت آمرزش گناهان را بدانیم به نظر خداوند متعال که در آیه ۲۵ سوره شورا بیان شده توجه کنید در این آیه پروردگار فرمودند: «وَ هُوَ الَّذِى یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَعْفُواْ عَنِ السَّیَِّاتِ وَ یَعْلَمُ مَا تَفْعَلُون و اوست کسى که از بندگانش توبه می‌پذیرد و از گناهان در می‌گذرد و آنچه را که می‌کنید، می‌داند. در این آیه امیدوار بودن به خدا و مایوس نشدن از درگاه پروردگار بیان‌شده است. همچنین در آیه ۷۸ سوره یوسف آمده است «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ،‌ای فرزندان من، بروید (به ملک مصر) و از حال یوسف و برادرش تحقیق کرده و جویا شوید و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ‌کس از رحمت خدا نومید نیست. در انتهای آیه در مورد رحمت بی‌منت‌های خداوند متعال سخن گفته شده است و متذکر شده که تنها کافران هستند که به خداوند امید ندارند، نکته دیگری اینکه اولیاى خدا، هم خود مأیوس نمى‌شوند هم دیگران را از یأس باز مى‌دارند.

وی ناامیدی از رحمت خداوند متعال را گناه دانست و افزود: یاس، نشانه کفر بوده و کسانی که مأیوس شده، در درون خود مى‌گویند: قدرت خدا تمام شده است و شامل حال ما نمی‌شود. گاهی نیز از شدت گناه به این فکر می‌اندیشند گه گناهان آنان به قدری است که قابل‌بخشش نیست، فارغ از این موضوع که رحمت و مغفرت خداوند بسیار برتر و بیشتر از این اعمال پر از خطا و گناه آنان است.

یک کارشناس علوم قرآنی درباره رحمت خداوند متعال و تاثیرامید به بخشش پروردگار بیان کرد: همان‌گونه که انسان با وزش باد احساس راحتى مى‌کند با رحمت الهى نیز انسان شادمان مى‌کند. بخشش و رحمت زمانی که ارسال می‌شود و یا حتی وعده آن داده می‌شود، گویا با گشایش گره و مشکل، جان تازه‌اى در انسان دمیده می‌شود. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: گناهکاری که به رحمت خدا امیدوار است از عابد مایوس به درگاه خدا نزدیک‌تر است. در روایتی دیگر از خاتم‌النبیین (ص) بیان شده است خداوند به داود نبی وحی فرمود:‌ای داود همان‌طور که کسی نمی‌تواند جلوی نورافشانی خورشید را بگیرد، همان‌طور هم کسی نمی‌تواند جلوی رحمت وسیع من را به بندگانم بگیرد. در کتاب «حدیث قدسی» صفحه ۱۹۵ آمده است:‌ای داود قسم به عزت و جلالم که اگر همه اهل آسمان و زمین به من امیدوار باشند، و از من درخواست نمایند و من خواسته و حاجات هر یک از آن‌ها را برآورده می‌کنم اگر چه خواسته‌های هر یک از آنان به اندازه هفتاد برابر دنیای شما باشد و انجام این امور برای من مانند این است که هرکدام از شما سوزنی را به دریا فروببرد و آن را بیرون آورد آیا این کار چیزی را از آب دریا کم می‌کند؟»

رضایی افزود: اعمال بنده همواره با نقصان همراه است این امر حتی در بجا آوردن اعمال و وظایف نیز وجود دارد تعداد افرادی که همواره گلایه دارند که نمی‌توانند در هنگام اقامه نماز تمرکز داشته و تنها به خداوند متعال توجه داشته باشند، حتی با توجه به بجا آوردن جزئیات که این سبب نقصان در بجا آوردن اعمال نیک است.  در مواردی وسوسه‌های شیطان در نماز که سبب تکبر می‌شود؛ بنابراین باید تنها از خود پروردگار برای بجا آوردن درست اعمال کمک خواست و در انتها نیز از خداوند متعال بخواهیم که اعمال و کردار ما که در جهت اجرا دستور حق بوده و برای رضای خداوند انجام می‌شود مورد قبولی حق واقعه شود.

وی اهمیت دعا و درخواست عفو از پروردگار را موردبررسی قرارداد و گفت: برای درک بهتر و درست بخشش از درگاه خداوند متعال آیه ۲۲۲ سوره بقره بیان شده است «همانا خداوند متعال توبه‌کنندگان و پاکیزگان را دوست می‌دارد.» حتی در آیه ۸۲ سوره طه آمده است «بگو به بندگانم همانا من البته آمرزنده کسی هستم که توبه کند و سپس کار نیک نماید و او را به راه راست هدایت کنم. در کتاب «اصرار صلوه» صفحه ۱۹ بیان شده است: اگر آن‌هایی که به من پشت کرده‌اند می‌دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آن‌ها را می‌کشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آن‌ها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می‌دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می‌شد.

رضایی به بخش دیگر دعا و عیب‌پوشی خداوند اشاره و تاکید کرد: یکی از صفات خداوند «ستار العیوب» بودن است یعنی عیب‌های بندگانش را در دنیا می‌پوشاند. به این صورت که کسی از گناهان پنهان افراد اطلاعی ندارد و خداوند آن‌ها را می‌پوشاند و اگر عیوب و گناهان ظاهر می‌شد، همچون قیامت که آیه ۴۱ سوره الرحمن «یعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ، که مجرمین از ظاهرشان شناخته می‌شوند، همه انسان‌ها از یکدیگر تنفر داشتند و به یکدیگر اعتماد نمی‌کردند.» حضرت علی (ع) نیز در این زمینه بیان کردند: «بر حذر باشید، بر حذر باشید! از عیب‌ها و گناهان به خدا قسم، خداوند عیب‌ها را پوشانیده آن چنان که گویی بخشیده است». این امر بیانگر این مهم است که خداوند از تجسّس در عیوب دیگران، غیبت کردن، و افشاگری و عیب‌جویی و نهی کرده است.

ارسال نظرات