دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 دی 1402 - 17:50

دست به دامان فضائل مادر

هر انسانی در مسیر زندگی به الگو نیاز دارد. بدون الگوی درست، هیچ‌کس مسیر درستی را نپیموده است، چراکه این الگوی مناسب است که راه و رسم درست زندگی کردن و سعادت ابدی را به انسان می‌آموزد. بهترین الگوها هم کسانی هستند که راه و رسم حق و حقیقت و سعادت را به آن ها نشان دهند.
کد خبر : 15790

پایگاه رهنما:

حضرت زهرا (سلام الله علیها) اسوه‌ای هستند که در عالم هستی، مانند ایشان خلق نشده است؛ نه فقط برای زنان بلکه حق‌جویی و حق‌‌طلبی ایشان و دفاعشان از حق برای تمام ابنای بشر الگوست. اما شخصیت ایشان به طور خاص برای زنان یک اسوه حسنه و کامل است که در صورت فهم درست و دقیق این ابعاد شخصیتی توسط بانوان، تحولی سرنوشت‌ساز در جامعه رقم می‌خورد؛ چراکه زن، قوام‌بخش خانواده و خانواده، کانون تحولات اجتماع است.

پیامبر اکرم (ص) وجود نازنین حضرت فاطمه (س) را از وجود خود می‌داند و بارها فرموده است: «فاطمه (س) پاره تن من است». قطعا کسی که اینچنین به پیامبر خدا نزدیک است می‌تواند برای همه امت پیامبر نیز الگو و اسوه باشد. وجود مبارک امام زمان (عج) هم مادرشان حضرت فاطمه (س) را اسوه نیکوی خویش دانسته و فرموده‌اند: «و فی ابنةِ رسول الله لیَ اسوةٌ حسنةٌ؛ همانا دختر رسول خدا (ص) برای من الگویی شایسته است».

در زندگی فاطمه زهرا (س)، خدامحوری بیش از هرچیز دیگر به چشم می‌خورد و در تمام جلوه‌های رفتار و گفتار ایشان حضور دارد. تا آنجا که در زندگی خانوادگی، تمام تقاضاها و گفتار و رفتارش را با رضایت خدا می‌سنجید و همواره رضایت خدا را بر رضایت و راحتی خود مقدم می‌کرد و در دعاهایش می‌فرمود: «اللّهم إنی اسئلک بما تحب و ترضی». این اصل مهم در زندگی حضرت زهرا (س) در زمینه ملاک انتخاب همسر، مهریه و جهیزیه نیز دیده می‌شود. با آن که خود به بالاترین مراحل رشد و تکامل معنوی رسیده بود، به دنبال رهبانیت نبود و ازدواج را در راستای فرمان‌برداری از پروردگار ضروری می‌دانست. زمانی که به همسری سیدالکونین امام علی (ع) درآمد و به خاطر زهد ایشان، مورد سرزنش و طعنه زنان قریش قرار گرفت، بعد از آن که جریان را به عرض پیامبر (ص) رساند، سر به آسمان بلند کرد و فرمود: «رضیتُ بما رضی الله و رسوله؛ راضی شدم به آن چه خدا و رسول خدا(ص) به آن راضی شدند».

زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرای مرضیه (س) سراسر نور ایمان بوده و بهترین الگوست برای کسانی که دلشان می‌خواهد سرانجام زندگی خانوادگی‌شانُ آرامش حقیقی و سعادت اخروی باشد. نوع رفتارهایی که حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) باهم داشتند آنقدر آموزنده است که می‌تواند بهترین شاه‌کلید برای ایجاد رابطه سازنده و انسانی در خانواده‌ها باشد‌. امام علی علیه السلام فرمودند: «به خدا قسم هرگز او را عصبانی نکردم و هرگز او را مجبور به کاری نکردم تا اینکه خداوند روح او را قبض کرد و او نیز هرگز مرا خشمگین نکرد و هرگز در امری مرا مخالفت نکرد و هرگاه به او نگاه می‌کردم، غصه‌ها و رنج ها از دلم برداشته می‌شد».

این سخن بسیار عجیب است که حضرت علی (ع) می‌فرمایند که غصه ها و رنج ها با دیدن حضرت زهرا از دلشان برداشته می‌شد. همین جمله کافی است تا قطره ای از اقیانوس عشق و آرامشی را که در زندگی دختر پیامبر خاتم موج می‌زده، درک کنیم. حضرت زهرا (س) حفظ کانون خانواده و تربیت شایسته فرزندان را ضروری‌ترین وظیفه یک زن مسلمان دانسته و خود در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

حضرت زهرا (س) به فرزندانش محبت فراوان داشت تا آنجا که او را «حانیه» نامیدند؛ یعنی زنی که بسیار مهربان به همسر و فرزندان است. اما قطعا مهمتر از تمامی این‌ها، این است که حضرت زهرا فرزندانی تربیت که هر کدام شایسته امامت و یا شایسته همراهی با ولایت بودند. از دامن چنین مادری کریم اهل بیت یا سیدالشهدا پرورش می‌یابند‌ و این میسر نمی‌شد، جز با مادری زنی چون فاطمه زهرا (س).

زندگی حضرت زهرا (س) سراسر درس است. از خدمت به پدر گرفته که رسول خدا بود، تا دفاع از همسر که امام امتش بود، تا تربیت فرزندانی که پیشوای حقیقت‌جویان بودند‌. بدون شک این زهراست که بزرگترین الگو برای زنان عالم است، به شرط آنکه در شناخت او تلاش کنیم و حقیقت وجود باعظمت او را بفهمیم.

ارسال نظرات