01 دی 1402 - 07:33

پایگاه رهنما:

روز سوم جمادی‌الثانی، در تاریخ اسلام مصادف است با شهادت دُردانه نبی خاتم و یادگار نبوت، حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س). بانویی بزرگوار و جلیل‌‌القدر که فضائل و کرامات او، جلوه‌ای از عظمت خداوند مهربان است و وجود نازنینش، تداوم‌بخش سلسله نورانی امامت. مروری بر مقام و منزلت حضرت زهرا (س) و معارف انسان‌ساز ایشان، در کوران حوادث روزگار دل‌های اهل معرفت و جویندگان حقیقت را جلا می‌دهد و جان‌ها را آرامش می‌بخشد.

* حجت خدا بر اهل بیت (ع)

حیات کوتاه اما پر برکت ایشان هرگز مانعی برای رسیدن آن حضرت به اوج مقام عصمت و فراتر از این مقام نیز نبود، بلکه ایشان در طول عمر کوتاهشان توانستند چنان اوج بگیرند که امام زمان (عج) در حق ایشان می‌فرمایند: «و فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ» یعنی: در دختر پیامبر خدا(ص) برای من نیکوترین سرمشق است. همچنین امام حسن عسکری (ع) در حق ایشان فرموده‌‌اند: «نحن حجج الله علی خلقه و جدتنا فاطمة حجّه علینا» یعنی: ما همه حجت خدا بر مردم و جدّه ما فاطمه حجت خدا بر ماست. بنابرین اگر حضرت فاطمه زهرا (س) دارای مقام عصمت کبری نبود،هرگز نمی توانست حجت خدا بر ائمه معصوم باشد. حضرت زهرا (س) در طول عمر کوتاه خویش به دلیل تربیت یافتن در دامان پیامبر (ص) و نیز بخاطر شایستگی فردی و داشتن ظرفیت بسیار بالا، توانستند با عمل کردن به دستورات الهی چنان با شتاب به مقام عالی «عصمت کبری» دست یابند که هیچ زنی به آن جایگاه نرسیده است.

* مصحف؛ راز معارف فاطمی

روایت های متعددی وجود دارد که حکایت از سخن گفتن فرشته وحی با حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیغمبر (ص) دارد. حضور جبرئیل در خانه حضرت فاطمه (س) به منظور کاستن از آلام ایشان بخاطر فراق پدر و بازگو کردن اسراری بود که بعداً در کتابی به نام «مصحف فاطمه» توسط امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) گردآوری شد.

این مصحف که به فرموده امام صادق(ع)حرفی از قرآن در آن نیست و مشحون از اسرار گذشته و آینده است، حکایت از عظمت مقام دخت گرامی پیامبر (ص) دارد که این مقام تاکنون هیچ زنی از زنان عالم به آن دست یافته است، مقامی که او را صاحب کتابی منحصر بفرد می‌کند؛ کتابی که نخستین کتاب در تاریخ اسلام بعد از نزول قرآن به شمار می‌رود.

رسیدن حضرت زهرا (س) به این جایگاه والا، جز با مجاهدت فردی ایشان، تلاش و پیروی از دستورات الهی و دارا بودن ظرفیت فردی لازم و نیز شایستگی این مقام امکان‌پذیر نمی‌شد؛ تلاشی که در عین حال هرگز به مقام مادری و همسری ایشان - با همه گرفتاری ها و مشغله ها در کنار وظیفه خانه‌داری - آسیب نزد و ایشان را در جایگاهی بی‌نظیر قرار داد.

* دریای معرفت و عصمت

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران، در تحلیل مقام و منزلت حضرت زهرا (س) می‌نویسد: پیامبر اکرم (ص) با استناد به حدیث قدسی لولاک فرمودند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما» خداوند فرموده است: ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم. این حدیث بیانگر منزلت و عظمت بی نظیر حضرت زهرا (س) نزد خداوند متعال است.

پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهرش همانند شاخ و برگ یک درخت و متمم و مکمل یکدیگرند و حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان معصوم آن حضرت موجب تکمیل رسالت و اجرای صحیح دستورات دین خدا هستند. اگر فرزندان حضرت فاطمه(س)نبودند، مردم در اجرای احکام قرآن دچار تشویش، تردید، دودلی و شک می‌شدند و آن اسلام ناب که مسیر سعادتمندی انسان‌ها را هموار می‌کند به دست مردم نمی‌رسید.

در حقیقت اگر حضرت زهرا سلام الله علیها نبود و فرزندان آن حضرت پا به عرصه حیات نمی‌گذاشتند رسالت، ولایت و اسلام به ثمر نمی‌رسید. مقامات این بانوی بزرگوار عالم آنقدر بالا و رفیع است که همه فرشتگان و آسمانیان به حال او غبطه می‌خورند و بر ایشان سلام و درود می‌فرستند. رسول گرامی اسلام نیز نسبت به صدیقه اطهر فاطمه زهرا سلام الله علیها علاقه فراوانی داشتند، دست ایشان را می‌بوسیدند و همواره ایشان را بر دیگران مقدم می‌داشتند. بارها و بارها از پیامبر اکرم (ص) شنیده شد که می‌فرمودند دخترم زهرا بهترین و برترین زنان روی زمین و بهشت برین است و ایشان را سیده نساء العالمین، سرور زنان جهان معرفی فرمودند.

ابن ابی الحدید که از دانشمندان بزرگ اهل سنت و معتزلی مذهب است در تفسیر آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» مطرح می‌کند که فاطمه زهرا سلام الله علیها از اهل بیت است و این آیه دلالت بر عصمت آن حضرت دارد و در تأیید آن به حدیث شریف نبوی استناد می‌کند آنجا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «فاطمه بضعه منی فمن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله» فاطمه پاره تن من است هر کس او را برنجاند مرا رنجانده و هر کس مرا برنجاند خدا را رنجانده است. ابن ابی الحدید این سخن پیامبر اکرم (ص) را دلیل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌داند.

 

ارسال نظرات