دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 آذر 1402 - 21:47

اهداف شوم آمریکا از تشکیل «ائتلاف دریایی» در دریای سرخ

تکاپوی آمریکا برای تشکل ائتلاف دریایی برای مقابله با حملات انصارالله در دریای سرخ نه تنها امنیت کشتی‌های صهیونیستی را تضمین نخواهد کرد، بلکه دامنه درگیری بین گروههای مقاومت با واشینگتن و تل‌آویو را گسترده‌تر خواهد کرد.
کد خبر : 15699

پایگاه رهنما:

آمریکا که از شروع جنگ اخیر در غزه، با اعزام ناوها و نیروهای نظامی و وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت، در جنایات صهیونیست‌ها شریک شده است، این بار سعی دارد با برعهده گرفتن تامین امنیت کشتی‌های اسرائیلی، به یاری تل آویو در جبهه دیگری از جنگ با مقاومت بشتابد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفری منطقه‌ای قرار است پس از دیدار با مقامات تل‌آویو، به کشورهای عربی خلیج فارس هم برود تا درباره طرحهای جدید واشینگتن درباره امنیت منطقه رایزنی کند.

به گزارش سایت «صدی البلد» آستین پس از سفر به تل‌آویو، به بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده خواهد رفت تا در مورد آزادی دریانوردی و امنیت دریایی در منطقه با مقامات این کشور گفتگو کند. آستین سپس از قطر بازدید خواهد کرد، جایی که پنتاگون یک مرکز فرماندهی اصلی در پایگاه هوایی العدید دارد.

روزنامه The War Zone روز یکشنبه به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد که لوید آستین در سفر به خاورمیانه، آمادگی برای عملیات نظامی علیه انصارالله یمن را برای حفاظت از منافع آمریکا در دریای سرخ اعلام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، قرار است آستین، هنگام بازدید از خاورمیانه، این نیرو را که موقتاً تحت عنوان «عملیات نگهبان رفاه» نامیده می‌شود، اعلام کند. این نیرو دقیقاً شبیه گروه ضربت 153 است و نیروی حفاظتی بزرگتر برای اطمینان دادن به شرکت‌های کشتیرانی تجاری علیه حملات انصارالله است تا دریای سرخ را برای کشتی‌های تجاری امن کند.

گروه عملیاتی کنونی دریای سرخ و خلیج عدن، معروف به گروه ضربت ترکیبی 153، یک ائتلاف متشکل از 39 کشور به رهبری معاون دریاسالار ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین است که قبلاً در دریای سرخ با دزدان دریایی سومالی و همچنین تهدیدهای دیگر مقابله کرده است.

هنوز مشخص نیست که کدام کشورها در طرح جدید آمریکا در دریای سرخ حضور خواهند داشت، اما آنچه مسلم است تعدادی از کشورهای عربی در هفته‌های اخیر دیدارهایی با مقامات کاخ سفید برگزار کرده‌اند تا کریدور امن در این منطقه را راه اندازی کنند.

نشریه پولیتیکو روز یکشنبه به نقل از مقامات ناشناس گزارش داد که پنتاگون اخیراً یک گروه ضربتی با ناو هواپیمابر هسته‌ای دوایت آیزنهاور به خلیج عدن فرستاده است. تیم لندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن هم به رویترز گفت که ایالات متحده می‌خواهد «گسترده ترین ائتلاف دریایی ممکن» را برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل دهد و سیگنال مهمی به انصارالله ارسال کند که حملات بیشتر قابل تحمل نخواهد بود.

دوره گردی آستین در خلیج فارس درحالی است که در یک هفته اخیر انصارالله، چندین حمله را به کشتی‌های اسرائیلی و ناوهای آمریکایی انجام داده و این مسئله به شدت مقامات کاخ سفید را نگران کرده است. پنتاگون روز شنبه مدعی شد که یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ ۱۴ پهپاد پرتاب شده از یمن را سرنگون کرده است.

با تشدید حملات انصارالله به کشتی‌های صهیونیستی، سایت «سمافور» روز یکشنبه به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی امکان حمله به اهداف نظامی متعلق به انصارالله در پاسخ به افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ است. همزمان محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله اعلام کرد که آن‌ها با وساطت عمان در حال مذاکرات با طرفین بین‌المللی در مورد عملیات در دریای سرخ و دریای عربی هستند.

 

اهداف آمریکا از ایجاد کریدور امن در دریای سرخ

آمریکا سعی دارد با ایجاد کریدور امن در دریای سرخ، کشتی‌های صهیونیستی را در کمال امنیت به مقصد سرزمینهای اشغالی برساند تا به لحاظ اقتصادی ضربه‌ای به دشمن اشغالگر وارد نشود. هفته گذشته مدیر بندر ایلات اعتراف کرد که در پی عملیات انصارالله، تغییر مسیر کشتی‌های اسرائیلی سالانه 3 میلیارد دلار به این رژیم آسیب خواهد زد. بنابراین، واشینگتن برای رفع نگرانیهای متحدش سعی دارد تا امنیت دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را تضمین کرده تا کشتی‌های صهیونیستی بدون هیچگونه دغدغه‌ای به تردد در این پهنه دریایی اقدام کنند، چرا که ادامه این حملات شاهرگ حیاتی اقتصاد اسرائیل را قطع خواهد کرد.

آمریکا تلاش می‌کند با شعله‌ور کردن آتش جنگ در دریای سرخ، توجهات جهانی را از جنایات رژیم اشغالگر در غزه منحرف کرده و به سمت تهدیدات انصارالله سوق دهد و اینگونه القا کند که اکنون تهدید بزرگتر برای صلح و امنیت جهانی دولت صنعا است که باید با همکاری بین‌المللی آنرا از بین ببرند.  

 

تله گذاری برای اعراب

از آنجا که اسرائیل در غزه و جنوب لبنان درگیر است و توان درگیری در جبهه‌های دیگر را ندارد، لذا مقامات کاخ سفید سعی دارند با تهدید خواندن حملات انصارالله برای امنیت دریانوردی بین‌المللی، کشورهای عربی را با خود همسو کرده و بخشی از مسئولیت دفاع از منافع غرب و رژیم صهیونیستی را به اعراب سپرده و هزینه‌های تل‌آویو را کاهش دهند.

واشینگتن درصدد است به اعراب اینگونه وانمود کند که اگر حملات انصارالله را دفع نکنند، امنیت آنها هم به خطر خواهد افتاد و با این ترفند بتواند نظر شیخ‌نشین‌ها را به خود جلب کند اما این تله بزرگی برای شیوخ عرب است که با ورود به پازل آمریکا تاوان سنگینی خواهند داد.

ادعای آمریکایی‌ها در توجیه اقدامات خود در دریای سرخ درحالی است که رهبران انصارالله بارها گفته‌اند که عملیات آنها فقط علیه کشتی‌های صهیونیستی است و هیچ تهدید علیه سایر کشورها وجود ندارد اما با این حال واشینگتن با موج سواری روی این حملات، سعی دارد به آن جنبه بین‌المللی بدهد.

رشید، کارشناس نظامی یمن روز یکشنبه در گفتگو با اسپوتنیک، درباره تحرکات آمریکا و اعراب در منطقه هشدار داد و گفت:«ورود یا پیوستن هر کشور عربی به ائتلاف مورد درخواست واشنگتن و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ فاجعه‌ای تلقی می‌شود که هرگز در تاریخ عرب رخ نداده است و بنابراین اگر هر کشور عربی در ائتلاف آمریکایی شرکت کند، همه امکانات اقتصادی و استراتژیک آن هدف قرار می‌گیرد».

انصارالله در دو ماه گذشته ثابت کرده که فقط با کشتی‌های دشمن صهیونیستی مقابله می‌کند و نوع حملات و توقیف آنها نیز نشان می‌داد که یمنی‌ها اطلاعات دقیقی از همه کشتی‌های دشمن اشغالگر در دریای سرخ در اختیار دارند و بدون نقص عملیات خود را اجرایی می‌کنند.

برخی کارشناسان معتقدند: «آمریکا به دنبال آن است که پرونده دریای سرخ را مشمول توافقات سیاسی در یمن کند و از آن به عنوان کارت فشاری علیه صنعا استفاده کند تا از این طریق عملیات انصارالله علیه سرزمینهای اشغالی را متوقف کند». این درحالی است که رهبران انصارالله بارها گفته‌اند که عملیات آنها در دریای سرخ در حمایت از مردم غزه انجام می‌شود و به محض توقف درگیریها و رفع محاصره این باریکه، آنها نیز حملات را متوقف خواهند کرد و ارتباطی به بحران داخلی یمن ندارد.

آمریکا و متحدانش درحالی انصارالله را تهدیدی برای صلح و امنیت دریانوردی می‌دانند که خودشان عامل بی‌ثبات‌ساز در منطقه هستند. علاوه بر آمریکا، فرانسه و انگلیس هم در ماه‌های اخیر ناوهایی را به دریای سرخ اعزام کرده‌اند تا از منافع اشغالگران دفاع کنند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ناو «دایموند» نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز شنبه مدعی شد که یک فروند پهپاد مظنون به هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را با شلیک موشک منهدم کرده است. ارتش فرانسه نیز مدعی شد دو پهپاد را که از سواحل یمن به سوی یک ناو این کشور در دریای سرخ به پرواز درآمده بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

حضور نظامی غربی‌ها در دریای سرخ بیانگر این است که آمریکا و متحدانش به تشدید تنشها در این منطقه دامن می‌زنند ولی سعی دارند با فضاسازی، دولت صنعا را تحت فشار قرار داده و به عقب‌نشینی از عملیات نظامی وادار کنند.

با این وجود، انصارالله به اینگونه تحرکات توجهی نمی‌کند و هشدار داده مادامی که جنگ در غزه ادامه دارد، همه کشتی‌های اسرائیلی جزء اهداف مشروع آنها خواهند بود. اکنون انصارالله به قابلیت‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی و دریایی دست یافته است و می‌تواند ضربات مهلکی به ناوهای آمریکایی و کشتی‌های صهیونیستی وارد کند.

تجربه نشان داده که تلاشهای واشینگتن برای ائتلاف سازی در خلیج فارس نتایج فاجعه باری برای کشورهای منطقه داشته و به جای امنیت، ناامنی را به آنها هدیه داده است و نمونه آن به راه انداختن جنگ در سوریه و یمن بود که کشورهای اسلامی هنوز از زیر آوارهای آن خارج نشده‌اند.

ائتلاف متجاوز سعودی با چراغ سبز آمریکا در مارس 2015 به یمن حمله کرد و ادعا داشت که در مدت دو هفته می‌تواند صنعا را اشغال کرده و انصارالله را از قدرت کنار بزند اما با گذشت 9 سال نه تنها هیچ دستاوردی کسب نکرده‌اند بلکه انصارالله با ساخت موشکهای دوربرد و پهپادها، توانسته موازنه را به نفع خود برگرداند و سعودیها اکنون برای آتش‌بس پایدار و خروج از باتلاق خودساخته تقلا می‌کنند.

از اینرو، آمریکا که هنوز در بحران قبلی خود در یمن فرو رفته است با ورود مجدد به درگیری با انصارالله، تاوان سنگینی خواهد پرداخت. زیرا انصارالله تاکنون با دشمنان یمن مماشات می‌کرد ولی با شعله‌ور شدن آتش جنگ، انتقام 9 سال جنگ افروزی واشینگتن را خواهد گرفت. انصارالله به دلیل اشراف کامل بر باب‌المندب، می‌تواند با مسدود کردن این تنگه استراتژیک تجارت دریایی را مختل کرده و خسارات جبران ناپذیری را برای غرب و صهیونیست‌ها تحمیل کند.

بنابراین، تکاپوی آمریکا و متحدانش برای مقابله با عملیات انصارالله، همانند تجربه‌های قبلی ائتلاف سازی در منطقه راه به جایی نخواهد برد و فقط دامنه بحران بین گروههای مقاومت و رژیم صهیونیستی و آمریکا را گسترده‌تر خواهد کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات