پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 آذر 1402 - 09:58
مروری بر مولفه «کار و تلاش» و «امیدآفرینی» در دولت سیزدهم

دولت کار و فعالیت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از دیدار با رئیس جمهور کوبا فرمودند:«باید روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله همکاری علمی، بیش از پیش تقویت شود و امیدواریم با توجه به اینکه دولت جناب آقای رئیسی، دولت «کار و فعالیت» است، تفاهم‌ها و توافق‌ها به پیش روند و به مرحله اجرا و اقدام برسند.»
کد خبر : 15674

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از دیدار با رئیس جمهور کوبا فرمودند:«باید روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله همکاری علمی، بیش از پیش تقویت شود و امیدواریم با توجه به اینکه دولت جناب آقای رئیسی، دولت «کار و فعالیت» است، تفاهم‌ها و توافق‌ها به پیش روند و به مرحله اجرا و اقدام برسند.»

ایشان دولت سیزدهم را دولت «کار و فعالیت» نامیدند. به همین بهانه مروری داریم بر مولفه کار و تلاش و امیدآفرینی در دولت سیزدهم:

  • نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام

یکی از مولفه های «کار و فعالیت» در دولت سیزدهم، نهضت تکمیل پروژه های نیمه تمام است. افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) پس از 34 سال، آبگیری سد غدیر باباحیدر پس از 15 سال، افتتاح فرودگاه شهدای سقز پس از 27 سال، افتتاح راه آهن همدان سنندج پس از 18 سال، افتتاح بیمارستان امام حسین(ع) فارس پس از 12 سال، افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن پس از 12 سال، احیای کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه رکود، افتتاح سد چمشیر پس از 11 سال، بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران پس از 17 سال، آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی پس از 20 سال و افتتاح راه آهن بستان آباد خاوران پس از 22 سال، بخشی از پروژه های مذکور است که به همت دولت سیزدهم تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

  • دوری جستن از «ترک فعل»

رئیس جمهور چندی پیش در سفر به کردستان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رسیدگی به ترک فعل‌ها یا کوتاهی‌هایی که به طولانی شدن طرح‌های عمرانی و نیمه‌تمام ماندن آنها منجر شده، بر ضرورت رسیدگی و پیگیری این ترک فعل‌ها با توجه به خسارت‌ها یا عدم‌النفع‌هایی که به کشور وارد کرده است، تأکید کرد.

واقعیت این است که سیاست دولت سیزدهم، پرهیز از حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات کشور است و با جدیت اهداف مورد نظر خود را برای برون رفت از مشکلات دنبال می کند.

  • حضور در کف میدان

رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت در کف میدان مشکلات و چالش های کشور را رصد می کنند. این رویکرد یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم است که با جدیت دنبال می‌شود.

در رأس دولت، شخص رئیس جمهور، شخصیتی مومن، پرکار، جهادی، انقلابی، امین و امید مستضعفان و محرومان است.

به عنوان نمونه، کرونا اَبَر چالشی بود که اقتصاد و سلامت کشور را تحت تاثیر قرار داده که با مدیریت و همت رئیس جمهور کنترل شد و این یکی از ماندگارترین اقدامات دولت سیزدهم است.

  • امیدآفرینی در مردم

رسیدگی به همه مناطق و رصد مشکلات موجی از امید در جامعه ایجاد کرده است، زیرا امروز مردم، مسئولان را در کنار خود می‌بینند و حرف‌های آنها شنیده می شود امیدواریم که آثار این اقدامات دولت را بزودی در سفره مردم ببینیم.

در حوزه روابط بین الملل نیز شاهد پیشرفت های هستیم؛ ثبات و تعادل در سیاست خارجی برقرار شده و نتایج این راهبرد در حوزه اقتصاد و اشتغال خود را نشان می دهد.

سیاست دولت سیزدهم، پرهیز از حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات است و با جدیت اهداف مورد نظر خود را برای برون رفت از مشکلات دنبال می کند.

کاهش رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷ درصد، کاهش تورم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد، افزایش صادرات نفت از حدود ۳۰۰ هزار بشکه به رقم ۲ میلیون بشکه در روز، افزایش رشد اقتصادی صفردرصدی به بالای ۶ درصد، افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم، سامان دهی خلق پول توسط بانک‌ها، کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور ، افزایش تولید و اشتغال، آزادسازی پول‌های بلوکه شده و... همگی ثمره اعتماد به توان عظیم داخلی و اقتدار در سیاست خارجی و تعامل پویا و عزتمند با کشورهای جهان است.

  • دستاوردهای کنونی به معنای انکار مشکلات اقتصادی نیست

قطعا موارد مذکور به معنای انکار مشکلات اقتصادی نیست. مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم عزیز کشورمان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما دولت سیزدهم با وجود میراث نامطلوبی که از دولت قبل تحویل گرفت، با روحیه جهادی در حال تلاش و خدمت رسانی است و تاکنون توفیقات زیادی کسب کرده و مردم عزیز کشورمان نیز به خوبی به این مسئله آگاه هستند.

رئیس جمهور در جلسه اخیر تقدیم لایحه بودجه 1403 به مجلس با اشاره به تلاش‌های دولت برای مهار تورم و با بیان اینکه کسری بودجه، رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها عمده علل ایجاد تورم هستند، گفت: دولت پس از رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی باقیمانده از قبل در شش ماهه دوم سال 1400 از طریق ایجاد درآمد و نه استقراض و چاپ پول، تلاش کرد در سال‌های بعد ریشه‌های ایجاد تورم از جمله ناترازی بین منابع و مصارف را مهار کند و در این مسیر توانستیم توأمان رشد اقتصادی را که تقریبا برای یک دهه تعطیل و به طور متوسط زیر 1 درصد بود، در سال‌های 1400 و 1401 به 4 درصد برسانیم.

رئیسی افزود: دولت همچنین تلاش کرد با ایجاد انضباط مالی مسئله بی‌نظمی در برداشت بانک‌ها را برطرف کند و قانون جدید بانک مرکزی نیز اخیرا تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. از ابتدای امسال همچنین ساماندهی وضعیت بانک‌ها آغاز شده و بدون ایجاد نگرانی برای سپرده‌گذاران و سهامداران در حال اجراست. در جریان اقدامات دولت در این زمینه هیچ فرد و سپرده‌گذاری متضرر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه انضباط‌بخشی به موسسات مالی و پولی به عنوان عامل اصلی تورم منجر به کاهش تورم در کشور خواهد شد، اظهار داشت: طی این مدت و با اقدامات صورت گرفته تورم ماهانه، تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه کاهشی شده و قطعا با استمرار این رویه خواسته رهبری، نمایندگان محترم مجلس و آحاد مردم در مهار تورم محقق خواهد شد.

  • هدایت نقدینگی به سمت تولید

رئیس جمهور در ادامه به اقدامات دولت در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید اشاره کرد و گفت: رشد تولید، ابزارآلات و تجهیزات تولید و احیای بیش از 6 هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل از جمله دستاوردهای دولت در راستای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

رئیسی مسئله تولید را مسئله محوری اقتصاد مقاومتی و از اهداف و برنامه‌های دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: تمام تلاش دولت رفع مشکل تولیدکنندگان و تسهیل شرایط برای فعالیت آنها بوده است.

رئیس جمهور در ادامه به عزم دولت برای اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته اجرای نادرست این اصل، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده بود چرا که اصل بر تصدی‌گری گذاشته شده بود، اما بنای دولت مردمی در اجرای این قانون و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، توانمندسازی، شکستن انحصار، ایجاد اشتغال و رونق تولید بوده است.

ارسال نظرات