پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 مهر 1397 - 12:38
تحليل و بازخواني مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامي از ناجا و سازمان عقيدتي سياسي ناجا

موفقيت هاي ناجا و انتظارات رهبرمعظم انقلاب از آن

یکی از نهاد‌هایی که به موازات حیات انقلاب اسلامی همواره مورد بغض و کینه دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور قرا گرفته است
کد خبر : 1559
 
یکی از نهاد‌هایی که به موازات حیات انقلاب اسلامی همواره مورد بغض و کینه دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور قرا گرفته است، نیروی انتظامی بوده است، نیروی انتظامی که یکی از ارکان اصلی و محوری حفظ «امنیت و اقتدار» کشور به شمار می‌رود. بر همین اساس بازخوانی مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مجموعه‌های مختلف نظام اسلامی از جمله ناجا، نه تنها اجازه نمی‌دهند روی خواسته‌های معظم‌له گرد فراموشی بنشیند بلکه تصویری جامع و حقیقی از توقعات ایشان پیش روی افراد حاضر در مجموعه دلسوز ناجا قرار داده و بستر را برای «عمل به وظایف» و «خدمت‌رسانی به مردم» آسان‌تر می‌کند. از شهریورماه سال ۱۳۷۲ و پیرو نامه نگاری وزیر کشور وقت (علی‌محمد بشارتی) با رهبرمعظم انقلاب که با موافقت معظم‌له با بکارگیری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بوسیله وزیر کشور اعلام موافقت کردند از آن زمان تاکنون ناجا بدلیل توجه و پاسخ دهی مناسب به مطالبات رهبرفرزانه انقلاب (مدظله العالی) مورد غضب و تخطئه دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج قرار گرفته است و همین مسئله ضرورت بازخوانی حداقل بخشی از انتظارات معظم‌له از مجموعه ناجا را مطرح می‌کند. یکی از سازمان‌های مهمی که همگام با ناجا مشغول به خدمت رسانی است، سازمان عقیدتی‌سیاسی است، سازمانی که وظایف خطیری را برعهده دارد و رهبرمعظم انقلاب براساس این وظایف مهم، مطالباتی را مطرح می‌فرمایند که بازخوانی بخشی از آن می‌تواند چشم‌انداز روشنی را پیش روی ما قرار دهد. البته برخی از مطالبات را معظم‌له نزدیک به ۱۵ سال پیش عنوان کرده‌اند.

عناوین و تعابیر خاص برای ناجا از «امنیت» تا «اقتصاد مقاومتی»

عناوین و تعابیری که رهبرمعظم انقلاب در مورد ناجا و بویژه سازمان عقیدتی سیاسی ناجا مطرح می‌فرمایند ویژه و حاوی مفاهیمی است که در مورد کمتر مجموعه‌ای می‌توان نمونه از آن را سراغ گرفت چرا که وظایف مهمی که ناجا برعهده دارد برای حیات و توسعه و پیشرفت یک کشور محوری و غیرقابل انتقال به سایر نهادهاست. ایشان تحقق یکی از راهبرد‌های اساسی نظام اسلامی یا همان اقتصاد مقاومتی را نیازمند حضور فعالانه و مجاهدانه ناجا معرفی می‌کنند. رهبرمعظم انقلاب با ادبیات تقدیری و تحسینی وظیفه خطیر «امنیت» را اینگونه برای ناجا معنا می‌فرمایند: «نیروی انتظامی در چند ماه اخیر چندکار مهم انجام داد، امنیت مراسم دهه فجر، امنیت انتخابات و عید نوروز، در تصادفات جاده‌ای آمار کاهش پیدا کرده لکن این هنوز یک نقطه ضعفی برای ما و کشور ما است.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی سال ۱۳۹۵). ایشان همچنین در این دیدار درجه اهمیت «امنیت» را به عنوان مهمترین رکن از وظایف و اهداف ناجا اینگونه توصیف می‌کنند: «اهمیت امنیت درجه اول است اگر در جامعه‌ای فقر نباشد زندگی تلخ می‌شود. اگر امنیت نباشد کار‌های لازم در کشور درس، کاسبی، دیپلماسی، اداره کشور هم انجام نمی‌شود. در اقتصاد مقاومتی امنیت یکی از پایه‌های عمل است.»

تصویر ناجا مطلوب یک وظیفه است

رهبرمعظم انقلاب «امنیت» را موضوعی «درجه یک» می‌دانند و با تأکید بر نظارت کامل و جدی مسئولان نیروی انتظامی بر «سلامت فکر و عمل و اخلاق کارکنان» و «تأمین امنیت اجتماعی و اخلاقی»، می‌فرمایند: برنامه‌ها را بر «عقل و منطق»، «عزم و اقتدار» و «قانون‌گرایی و عطوفت» استوار کنید تا تصویری کاملاً مطلوب از ناجا در ذهن مردم قدرشناس ترسیم شود. مهمتر اینکه ایشان شکل‌گیری یک تصویر کاملاً مطلوب از نیروی انتظامی را در ذهن جامعه را مسئله‌ای بسیار ضروری می‌دانند و حفظ «اقتدار» و برخی دیگر اولویت‌های نیروی انتظامی را اینگونه بیان می‌فرمایند: «باید تصویر یک «یار مهربان و مقتدر» از نیروی انتظامی در ذهن مردم ترسیم شود. «اقتدار و قاطعیت بدون بی‌رحمی»، «سلامت درونی»، «حضور به‌هنگام و سریع»، «عطوفت و کمک به مردم»، و «قانون‌گرایی» عواملی هستند که موجب ارائه‌ی تصویری مثبت از نیروی انتظامی خواهد شد.» مهمتر اینکه معظم له تحقق این موارد را زمینه‌ساز پیشرفت نیروی انتظامی و سهیم شدن این نیرو در پیشرفت عمومی کشور می‌دانند.

قاطعیت همراه با عدالت و مروت

یک جریان نشانه دار با رسانه‌های گسترده‌ای که در فضای مجازی و حقیقی در اختیار دارد تلاش کرده چهره‌ای خشن و نامطلوب از ناجا به جامعه معرفی و با گزینش برخی از اتفاقات و حوادثی که یک طرف آن پلیس بوده، رفتار و اقدامات ناجا را خارج از دایره مروت و انصاف نشان دهد؛ هدفی که به مرز تحقق نرسیده و هیچ گاه جامعه تصویر مثبت خود از پلیس را تغییر نداده است و همواره با مشاهده ماموران ناجا احساس آرامش و امنیت کرده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و رؤسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۴، ناجا را «مظهر حاکمیت و امنیت» جمهوری اسلامی عنوان و با تأکید بر اینکه ایجاد امنیت فردی، اجتماعی، اخلاقی، و روحی و روانی در جامعه از مهم‌ترین مسئولیت‌های نیروی انتظامی است، می‌فرمایند: «لازمه برقراری امنیت، اقتدار پلیس است، اما این اقتدار باید همراه با عدالت، مروت و ترحم باشد.» بدون تعارف عملکرد ناجا در بسیاری از عرصه‌ها را باید حائز چنین ویژگی دانست چرا که علیرغم تلاش دشمنان و جریان ضدانقلاب برای ارائه تصویر «پلیس بدون مروت» جامعه پلیس را مظهر امنیت و رفتار عدات محورانه و مروت زا می‌داند.

برکات سازمان عقیدتی، سیاسی ناجا

تعابیر رهبرمعظم انقلاب اسلامی از سازمان عقیدتی، سیاسی ناجا هم در جای خود بسیار حائز اهمیت و قابل تامل است، به طوری که ایشان سال ۱۳۸۳ می‌فرمایند: «حضور مجموعه‌یی به نام عقیدتی، سیاسی در نیرو‌های مسلح، یکی از الهامات الهی و از برکات پروردگار بر امام بزرگوار ما و مجموعه‌ی دست‌اندرکار امور کشور بود. گاهی وجود ما عمامه‌یی‌ها در جا‌هایی بی‌اثر می‌شود، یا احیاناً خدای ناکرده اثر‌های منفی بر جای می‌گذارد؛ این به‌خاطر این است که ما در آن مورد با وظایف و هویت و منش یک روحانی ظاهر نشده‌ایم. در طول سال‌های متمادیِ عمر روحانیت شیعه، هرجا روحانیون با منش و هویت روحانیِ خود ظاهر شده‌اند، برکاتی بر جای گذاشته‌اند؛ چه در میدان سیاست، چه در میدان معنویت، چه در میدان‌های مربوط به رزم و دفاع از کشور و امنیت، و چه در هر میدان دیگری. شأن روحانی این است.» معظم له در ادامه واژه «تاثیرات گرانبها» را برای مجموعه سازمان عقیدتی سیاسی ناجا انتخاب و می‌فرمایند: «نمی‌خواهم ادعا کنم که حضور روحانیون در نیرو‌های مسلح در سال‌های بعد از انقلاب صددرصد همان‌طوری بوده است که از ما‌ها انتظار می‌رفته؛ اما می‌خواهم این را عرض کنم که در مجموعه‌ی بزرگ نیرو‌های مسلح، هرجا علما، روحانیون، فضلا و طلاب جوان با همان منش روحانی حضور داشته‌اند، تأثیرات بسیار گرانبهایی برجای گذاشته‌اند». ایشان منش طلبگی را در دیدار مسئولان عقیدتی، سیاسی نیروی انتظامی اینگونه بیان می‌کنند: «منش روحانی نباید فرماندهی باشد؛ هرچند تشریفات فرماندهی اصلاً مردمیِ محض است. شما فرض کنید در فلان محله‌ی تهران یا هر شهر دیگری پیش نماز یک مسجد هستید. پیشنماز یک مسجد چگونه رفتار می‌کند؟ با امر و نهی و پَسرو و پیشرو رفتار می‌کند؟ اگر بکند، مردم به نمازش نمی‌آیند. همیشه گرم‌ترین نماز جماعت‌ها متعلق به پیشنماز‌های مردمی است».

مذمت دنیاطلبی و اشرافی گری

ایشان در دیدار سال ۸۳ در دیدار با مسئولان سازمان عقیدتی، سیاسی ناجا از ضرورت ساده زیستی روحانیون سازمان عقیدتی، سیاسی ناجا اینگونه می‌فرمایند: «اگر ما عمامه‌یی‌ها درست نقش خود را بشناسیم و بتوانیم آن را ایفا کنیم، دنیا را آباد خواهیم کرد. ما‌ها گاهی کوتاهی می‌کنیم؛ سراغ همان راه‌هایی می‌رویم که اهل دنیا رفته‌اند؛ آنگاه کار ما خراب می‌شود. یک تاجر، یک زمیندار، یک زمین‌خوار، یک مقاطعه‌کار، چه عمامه سرش باشد، چه شاپو سرش باشد، چه کراوات ببندد، چه تسبیح دست بگیرد؛ بالاخره حقیقت او که فرق نمی‌کند. اما اگر عمامه سرمان گذاشتیم و دنبال همان کار‌هایی بودیم که پاپیون زن‌ها و کراوات زن‌ها و بقیه‌ی اهل دنیا دنبال آن هستند، ما هم مثل آن‌ها هستیم. لباس که تغییر اساسی ایجاد نمی‌کند؛ باید دید دل، جایگاه چیست.»

چگونه قلب‌ها را جذب کنیم؟

تاثیر منش و رفتار روحانیون بر مردم را معظم له بسیار گسترده و عمیق می‌دانند و مسئولان سازمان عقیدتی سیاسی ناجا را اینگونه مورد خطاب قرار می‌دهند: «اگر ما [روحانیون]با مردم باشیم، افراد به تظاهر وادار نمى‌شوند. ما که عقیدتى، سیاسى هستیم، بد است که در فلان نیروى مسلح طورى رفتار کنیم که آن آدم زرنگِ رِند به مذهب تظاهر کند، اما باطنش خبرى نباشد؛ جلوى ما تسبیح به دست بگیرد و صلوات بفرستد، اما باطن قلبش چیزى نداشته باشد؛ یا دوره و کلاسى را که ما اجبار کرده‌ایم، بگذراند، اما فقط الفاظ را یاد گرفته باشد؛ ایمان و اعتقادى پیدا نکرده باشد. این خوب نیست، این بُرد نیست. بُرد این است که ما بتوانیم دل او را تسخیر و جذب کنیم، نه براى خودمان؛ او را دلداده‌ى حق و دلداده‌ى معنا کنیم؛ و این با عمل ممکن است. این را روحانى، خوب مى‌تواند.»

آنچه مبرهن می‌باشد این مسئله است که هر مجموعه‌ای چنانچه مطالبات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را بدرستی مورد توجه قرار دهد، میزان کارایی آن به شدت قابل توجهی افزایش خواهد یافت و مجموعه نیروی انتظامی با توجه بیش از پیش به مطالبات معظم له می‌تواند قدم‌های باثبات خود در جهت خدمتگزاری به مردم را توسعه و گستره بیشتری به موفقیت‌های روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران ببخشد.

ارسال نظرات