پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 مهر 1397 - 11:06

قلّه آرمانی پلیس

نیروی انتظامی در جایگاه سازمانی منتسب به نظام جمهوری اسلامی و با پشتوانه‌ای مردمی و انقلابی، می‌تواند خود را به قله آرمانی و البته در تراز دولت اسلامی و جامعه قرآنی برساند. آ
کد خبر : 1557

«حیات طیبه» به عنوان یک آرمان شهر در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) معنا یافته است. مقوله «حیات طیبه» هم بعد معنوی و هم بعد مادی و دنیوی (پیشرفت‌های مادی) زندگی انسان و البته سعادت جامعه را دربرمی گیرد. در زنجیره تمدن اسلامی نیز آرمان گرایی معطوف و منحصر به یک یا چند نهاد نیست؛ بلکه رویکردی «جامع» به همه نهاد‌ها و کارگزاران دارد. نیروی انتظامی در جایگاه سازمانی منتسب به نظام جمهوری اسلامی و با پشتوانه‌ای مردمی و انقلابی، می‌تواند خود را به قله آرمانی و البته در تراز دولت اسلامی و جامعه قرآنی برساند. آرمان گرایی برای پلیس مسلمان و انقلابی یک ضرورت است؛ موضوع آرمان برای نیروی انتظامی گویای نقشه راه و افقی است که به رفتار‌های پلیس جهت می‌دهد و او را در مأموریت‌ها مصونیت می‌بخشد. با مروری بر منظومه فکری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) و به ویژه بازخوانی موضوع آرمان گرایی، به این مهم می‌رسیم صِرف به کار بردن لفظ آرمان کافی نیست و نیازمند الزاماتی است:

۱- آرمان گرایی عقیدتی: مجاهد فی سبیل الله، آرمان‌ها و راهش باید رنگ و بوی اسلامی داشته و برخواسته از چشمه ولایت باشد؛ یعنی پیوند ناگسستنی بین عقاید دینی و آرمان هایش وجود داشته باشد؛ چرا که ابتنای آرمان‌های پلیس به ایمان دینی نتایج عدیده‌ای به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به تکلیف مداری و استمرار در دنبال کردن آرمان‌ها اشاره کرد.

۲- آرمان گرایی و واقع گرایی: آرمان پلیس می‌بایست با امکانات و لوازم موجود منطبق باشد. چرا که تنها آرمان‌هایی مفید هستند که با واقعیت تضادی نداشته باشند. پلیس می‌تواند با مفروض گرفتن قله آرمانی (که همان قرار گرفتن در تراز شاخص‌های دولت اسلامی است) و همین طور ضمیمه کردن مقوله حرفه‌ای گری و روزآمدی به رویکرد مردم داری، رسیدن به حیات طیبه را به واقعیت نزدیک کند.

۳- آرمان گرایی و مصلحت اندیشی: یکی از موارد مهمی که می‌بایست در مورد آرمانگرایی مورد توجه ناجا قرار گیرد، توجه توأمان به مصلحت و آرمان است؛ مسلماً در دایره مصلحت نیروی انتظامی، اجرای بی ملاحظه قانون، حفظ نظم و امنیت، پاسداری از ارزش‌های انقلاب، کار با نیت الهی، سلامت درونی و. از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که در زمره مصالح مشترک پلیس، دولت اسلامی و جامعه مطلوب نیز قرار می‌گیرد.

۴- آرمان گرایی و کار بی وقفه: آرمان گرایی برای پلیس در دو سطح مطرح است؛ «موقت» یا «پایدار و دائمی». اما آن آرمانی که نیروی انتظامی را به سمت تعالی و قله آرمانی نزدیک می‌کند، «آرمان گرایی پیوسته و پایدار» است. به عبارت دیگر با همت و «کار بی قفه» ضمن پویایی مجموعه می‌توان مردمی‌ترین نهاد متولی امنیت را به سمت قرار گرفتن در تراز یک جامعه قرآنی و بالطبع به آرمان شهر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نزدیک کرد.

لازمه رسیدن پلیس به قله آرمانی و در تراز جمهوری اسلامی برنامه ریزی و توجه به مسئله آرمان گرایی و نیز متوقف نشدن درحرکت رو به جلو است. باید با دقت، کمبود‌ها و نقص‌ها را پیدا کرد و روزبه روز بر تکامل مجموعه افزود و در موفقیت‌ها متوقف نشد؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره آرمانگرایی پلیس می‌فرمایند: «.. کار‌های خوبی انجام گرفته... منتها به این نباید اکتفا بکنید؛ باید نیتتان، همتتان این باشد که هرچه ممکن است، این سطح امنیت را و ایمنی بخشی را بالا ببرید.... وقتی همّتتان را بر این گماشتید، طبعاً کار، بی وقفه انجام می‌گیرد، یعنی کاری که انجام می‌دهید از دُور نمی‌افتد.»

ارسال نظرات