پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 مهر 1397 - 10:19

پلیس مقتدر؛ امین مردم

با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا، از سال ۱۳۷۸ هفته نیروی انتظامی در مهر ماه (روز سیزدهم مهر) برگزار می‌شود؛ گرامی داشت هفته نیروی انتظامی در حقیقت پاسداشت تلاش، مجاهدت، جانفشانی و ایثارگری بیش از ۱۳ هزار شهیدی است که ۸ هزار نفر از آن‌ها در دوران دفاع مقدس به درجه شهادت نائل آمده و ۲۲ هزار جانباز که ۱۲ هزار و پانصد نفر آنان در دفاع مقدس مدال ایثار گری را به گردن آویخته و ۲ هزار و ۸ نفر آزاده‌ای که در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های برآمده از مکتب فداکاری کرده اند.
نویسنده :
سامان کریمی
کد خبر : 1537

پایگاه رهنما :

با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا، از سال ۱۳۷۸ هفته نیروی انتظامی در مهر ماه (روز سیزدهم مهر) برگزار می‌شود؛ گرامی داشت هفته نیروی انتظامی در حقیقت پاسداشت تلاش، مجاهدت، جانفشانی و ایثارگری بیش از ۱۳ هزار شهیدی است که ۸ هزار نفر از آن‌ها در دوران دفاع مقدس به درجه شهادت نائل آمده و ۲۲ هزار جانباز که ۱۲ هزار و پانصد نفر آنان در دفاع مقدس مدال ایثار گری را به گردن آویخته و ۲ هزار و ۸ نفر آزاده‌ای که در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های برآمده از مکتب فداکاری کرده اند. این در حالی است که دست‌های پلید و خباثت آمیز و الوده دشمنان بذر ناامنی را با ترویج تروریسم در منطقه و پیگیری آشوب و بلوا در داخل کشور دنبال می‌کنند و جان برکفان پلیس برای تامین امنیت و آسایش مردم سالانه ده‌ها شهید و جانباز در مرز‌ها ودر داخل کشور به پیشگاه ملت تقدیم می‌کنند. از طرف دیگر هفته ناجا فرصت مغتنمی است که نیروی انتظامی اطلاع رسانی از تلاش‌ها و عملکرد جهادی خود در عرصه تأمین نظم، امنیت و آسایش مردم به جامعه ارائه کرده و ضمن تبیین بیش از پیش ضرورت حضور مشارکت مردمی در گسترش امنیت عمومی جامعه، زمینه‌های مشارکت آحاد جامعه و استفاده از ظرفیت‌های خوب آنان را در کمک به ارتقای نظم و امنیت جامعه فراهم آورد. از سوی دیگر با تعامل هم افزا با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در راستای ایجاد امنیت مطلوب و پایدار همه ظرفیت‌ها را بکار گیرد. در جوامع سازمان یافته وجود نظم و امنیت اجتماعی اساسی‌ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود و این مهم محقق نمی‌شود مگر با وجود پلیس مقتدری که عملکرد او در مقابله با مفسدان و مجرمان، آسایش خاطر و اطمینان قلبی مردم را به همراه داشته باشد. البته باید توجه داشت این یک رابطه دو سویه است همانطور که اقتدار پلیس، اطمینان و آسایش خاطر مردم را به دنبال دارد مشارکت، همراهی و ایفای وظیفه مردم در تحقق نظم و انظباط اجتماعی و تامین امنیت به اقتدار پلیس در تحقق اهدافش کمک بی بدیلی می‌نماید. امسال شعار هفته نیروی انتظامی «پلیس مقتدر؛ امین مردم» انتخاب شده است که بیانگر این رابطه دو سویه است. در تعریف اقتدار دانشمندان این حوزه به قدرت مشروع دارای آمریت اشاره دارند که افراد جامعه به واسطه پذیرش قلبی و عقلی نه با اجبار بلکه از روی رضایت خاطر بر آن گردن می‌نهند به عبارت دیگر در بیان تفاوت قدرت و اقتدار باید گفت: اقتدار همان قدرت است منتهی برمبنای حقانیت و مشروعیتی که از آن به مقبولیت نیز تعبیر می‌شود. همچنین ویژگی‌های اقتدار را می‌توان در بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب خلاصه کرد که فرمودند: .. اقتدار یک امر معنوی است و با صدای کلفت و اسلحه تیز و مشت محکم متفاوت دارد.
اقتدار‌های ظاهری در حقیقت اقتدار نیست، باید وضعیتی به وجود آید که هم نیروی انتظامی در خود احساس قدرت کند و هم آحاد ملت دریابند که پاسدار حافظ امنیت فردی و اجتماعی آن‌ها یک مجموعه مقتدر است و می‌تواند از مردم دفاع کند و هم دشمن مخل امنیت بفهمد که نیروی انتظامی مقتدر و تواناست.» در این راستا و براساس فرامین و رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نیروی انتظامی بایستی ضمن ارتقای توانمندی‌های مأموریتی با تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، کاربردی و مهارت افزایی و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم با تلاش جهادی در زمینه ارتقاء فضای اسلامی– انقلابی، تقویت روحیه معنوی، افزایش بصیرت و بینش دینی، توجه به منزلت سازمانی را به عنوان اصلی‌ترین فصول تحقق پلیس مقتدر پیگیری نماید و در این راه ظرفیت‌های مردمی با رویکرد امنیت مردم پایه و فرهنگ سازی در حوزه نظم اجتماعی و امنیت عمومی را به عنوان یک اصل همواره در دستور کار داشته باشد.

ارسال نظرات