پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 آبان 1402 - 13:17
نقش روایت در تبیین تحولات غزه

آدرس‌های غلط امپراتور رسانه ای

کد خبر : 15354

آدرس‌های غلط امپراتور رسانه ای

پایگاه رهنما:

دو ماه بعد از حمله عراق به کویت، یعنی درست روزهای ابتدایی «اکتبر» سال ۱۹۹۰، کنگره آمریکا میزبان دخترک نوجوان اهل کویت بود که با چشمانی اشک‌بار از سوغات دردناک حمله نظامی همسایه عرب کشور خود برای جهان روایت می‌کرد؛ از جنایت سربازان عراقی در شهرهای کویت، از بیمارستانی که قتلگاه هزاران نوزادان بی‌گناه شد، نوزادان دختر و پسری که هنوز رنگ دنیا را ندیده، زنده‌زنده قربانی جنایت وحشتناک سربازان عراقی شدند. روایت تلخ و غم‌انگیز بود، راوی هم آن‌قدر هنرمندانه این جنایت را به تصویر کشید که تا روزها خوراک خبری شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی شد و با بخش چندین‌باره «نیره» دخترک کویتی، نه تنها نمایندگان کنگره آمریکا که میلیون‌ها آمریکایی برای مشاهدات این دخترک اشک ریختند و افکار عمومی جهان هم به مدد انعکاس خبری به موقع امپراتوری‌های رسانه‌ای جهان از این واقعه جریحه‌دار شد.

  • از روایت تا طوفان صحرا

همین چند دقیقه روایت طولی نکشید که سناتورهای آمریکایی را برای لشکرکشی به عراق مجاب کرد و با طراحی عملیات «طوفان صحرا» بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی بعد از جنگ جهانی دوم علیه کشور عراق شکل گرفت و تنها ظرف چهل روز صدام سقوط کرد و از شهرهای عراق و ساکنانش تلی از ویرانی ماند و اجساد سربازان و غیرنظامیان. پس از این جنگ بود که پای رسانه‌های جهان به ماجرای کودک کشی بیمارستان کویت و شاهد عینی‌اش باز شد. کمتر کسی باور می‌کرد دخترک راوی جنایت سربازان عراقی؛ «نیره الصباح»، دختر «سعود الصباح» سفیر کویت در آمریکا باشد! کسی که علیه واقعه‌ای شهادت داد که بر اساس گزارش تأخیری دیده بان حقوق بشر، اصلاً اتفاق نیفتاده بود. موضوع این بود که آمریکا با استناد به همین شهادت ساختگی، افکار عمومی جهان را برای ورودش به جنگ خلیج‌فارس قانع کرده بود.

 حالا سی و اندی سال از آن ماجرا می‌گذرد و جهان دوباره جنگی دیگر را تجربه می‌کند که فقط به نزاع نظامی و میدانی خلاصه نشده و این بار هم رسانه‌ها بازوی فعال این جنگ ترکیبی شده‌اند. رسانه‌هایی که چند ساعت پس از سکوت اجباری ناشی از عمق شکست راهبردی-امنیتی رژیم صهیونیستی در جریان عملیات «طوفان الاقصی»، منظومه گسترده تبلیغاتی را این بار علیه صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغالی به راه انداختند.

شبکه‌ای از حساب‌های راست‌گرای نزدیک به رژیم صهیونیستی فعال در آمریکا در کنار رسانه‌های آمریکایی و اروپایی همچون «وال‌استریت ژورنال»، «لس انجلس تایمز»، «یورو نیوز» و به همراهی آنها شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی «ایران اینترنشنال»، «رادیو فردا»، شبکه «من و تو»، «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا»، «ایندیپندنت فارسی» و ... پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ در نوار غزه، با مشاهده قدرت‌نمایی جوانان فلسطینی و عبورشان از دیوار امنیتی هوشمند الکترونیکی، هلاکت و اسارت چند هزار نظامی صهیونیست و به دنبال آن شکسته شدن هیمنه دروغین رژیم اسرائیل، دوباره متوسل به جنگ روایت شدند. این بار قصه، قصه کودکان اسرائیلی است که توسط نظامیان جبهه «حماس» سر بریده شده‌اند، قصه شکنجه و کشتار زنان و دختران توسط سربازان فلسطینی و نمایش تصاویری از خشونت وحشتناک و شیطانی در جهان و ازجمله برای مقامات آمریکایی. همان تصاویری که «جو بایدن» ادعا کرده بود به مراتب از آنچه پیش‌تر توسط داعش در عراق و سوریه رخ داده، هولناک‌تر است.

  • رسانه ها و روایت وارونه در عملیات طوفان الاقصی

این رسانه‌ها در اکثر تصاویر و اخبار خود با انعکاس روایتی مصادره شده از وقایع جنگ در سرزمین‌های اشغالی و انتشار تصاویری مبنی بر تروریست جلوه دادن گروه‌های مقاومت از طریق متوجه دانستن مسئولیت بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان، ادعای همکاری مالی، نظامی و اطلاعاتی کشورهایی چون لبنان و ایران با گروه‌های مقاومت جبهه حماس و ... تلاش کردند شکست سنگین طوفان الاقصی را با انتشار اخبار جعلی جبران کنند.

تلاشی که «خالد القدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، آمریکا را سردمدار آن دانسته است و با اشاره به شهادت ده‌ها خبرنگار فلسطینی، وقایع امروز این سرزمین را حقیقتی دانسته که رسانه‌ها و دولت‌های آمریکایی و اروپایی برای نشر آن ارزش قائل نیستند و با استفاده از منابع رسانه‌ای غربی همواره در حال دروغ‌پراکنی بوده‌اند، در حالی که خبرنگاران ایرانی و عرب حق ندارند وارد غزه شوند.

بدون تردید پس‌زمینه این جعل اخبار و جنگ رسانه‌ای را باید در سیاستی دانست که در سند استراتژی سال 2012 پنتاگون به آن اشاره شده است و اندیشکده سیاست‌گذاری آمریکایی «رند» نیز بر آن صحه گذاشته که در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بمب دارد، بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.

جنگ روایت‌ها همان جنگی است که با سلاح تولید محتوا و از طریق اخبار ساختگی و دروغین، پیروزی بدون استفاده از سلاح نظامی را به همراه خود می‌آورد و همان‌طور که «نوآم چامسکی» آمریکایی اظهار داشته است، موجب گمراه‌سازی افکار عمومی از موضوع اصلی و انتشار اخباری متعلق به موضوعات بی‌ربط به آن می‌شود و بدین گونه خبر اصلی بدون اینکه کسی به آن اهتمام ورزد، در لابه لای اخبار دیگر گم می‌شود.

همان کاری که امروز رژیم صهیونیستی و رسانه‌های مواجب بگیرشان مطابق سنت دیرینه‌شان انجام می‌دهند. رسانه‌هایی که جنایت‌های غیرانسانی ماه می سال۱۹۴۸ منطقه «طنطوره» و قتل‌عام صدها فلسطینی و تجاوز وحشیانه به زنان و دختران را از افکار عمومی جهان مخفی نگه داشتند، همان رسانه هایی که تصویر دردناک از سال‌ها کشتار غیرانسانی کودکان و غیرنظامیان، استفاده از ادوات نظامی جنگی برای حمله به مناطق مسکونی، ممانعت از دسترسی به اولین نیازهای انسانی و جنایاتی از این دست را با توسل به تاکتیک جنگ روایات معدوم و ماهرانه جای ظالم و مظلوم را عوض کردند.

البته جنایات ۷۵ سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین چنان آشکار و غیر قابل کتمان است که اگر همه رسانه های خبری آمریکایی، غربی و عبری نیز تلاش کنند، قادر به پنهان ساختن آن نخواهند بود و مانند این روزها خود مجبور به تکذیب خویش می‌شوند. همان‌طور که خبرنگار اسرائیلی با انتشار توییتی اعلام کرد در بازدید از شهرک‌های اطراف غزه هیچ دلیلی مبنی بر اقدام حماس به ذبح کودکان نیافتیم... .

«واشنگتن‌پست» نیز به نقل از یک سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد بایدن و دیگر مقامات آمریکایی مدرکی ندیده‌اند یا به طور مستقل تائید نکرده‌اند که حماس سر کودکان اسرائیلی را بریده و آنچه او به زبان رانده، بر اساس گزارش رسانه‌ها بوده است.

  • جمع بندی

اعترافات رسانه‌ای متعدد در کنار هوشمندی به موقع فلسطینیان در انتشار فایل‌های ویدیویی مبنی بر تعامل انسانی نیروهای جبهه مقاومت با زنان و کودکان اسرائیلی، نیز واکنش‌های ستاره‌های جهان ورزش، هنر و ... در شبکه‌های اجتماعی، اقدامات انسان دوستانه در حمایت از مردم فلسطین، تجمعات اعتراضی چند صدهزارنفری و ظهور و بروز محکومیت جنایات اسرائیل در میادین ورزشی کشورهای مختلف جهان، همه و همه مؤید آن است که تصویرسازی کاذب رسانه‌های غربی و آدرس غلطی که از وقایع جاری در غزه و اراضی اشغالی برای انحراف افکار عمومی جهان منتشر کردند، نتیجه‌ای نداشته است.

امروز نيروي مقاومت به‌واسطه توفیق در عرصه جنگ اراده، در حال محقق ساختن روایت جدیدی از یک قدرت نوظهور است و بدون شک امپراطوري رسانه‌اي غرب نمي‌تواند اين روایت سازی را به بن‌بست برساند.

ارسال نظرات