دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 مهر 1402 - 17:53

اثر موقت طوفان‌الاقصی بر نرخ ارز

یک روز پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی از دست اشغالگران صهیونیست، قیمت ارز و سکه در بازار ایران روند صعودی به خود گرفت.
کد خبر : 15282

پایگاه رهنما:

یک روز پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی از دست اشغالگران صهیونیست، قیمت ارز و سکه در بازار ایران روند صعودی به خود گرفت. در معاملات روز یکشنبه بازار، هر دلار با قیمت ۵۱ هزار و۶۵۰ تومان معامله شد در حالی که این رقم در پیش از آغاز جنگ ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت یورو نیز از ۵۲ هزار و ۷۵۰ تومان، در روز یکشنبه به ۵۵ هزار و ۳۱۷ تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح جدید (امامی) نیز به بالای ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. پس از آن نیز نرخ دلار از ۵۴ هزار تومان عبور کرد. در چنین شرایطی، نوسان‌گیران بازار ارز برای فریب مردم عادی، جوسازی سنگینی را شروع کردند و ادعا کردند که به دلیل ریسک گسترش آشوب و جنگ در غرب آسیا، ممکن است روند صعودی نرخ ارز ادامه دار باشد. اما در عمل نرخ ارز با حدود ۲ هزار تومان کاهش، به ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشت و کارشناسان معتقدند در روزهای آتی به کانال ۴۰ هزار تومان وارد خواهد شد. چرا تنش و جوسازی رسانه‌ای نتوانست بر نرخ ارز در ایران غلبه کند!؟ به‌نظر می‌رسد پاسخ را باید در حضور به موقع و مداخله‌ی موثر بانک مرکزی جست‌و‌جو کرد.

  • نگاه بازار

‌یکی از دلایل موقتی بودن افزایش نرخ ارز در اوایل هفته‌ی قبل، آن است که همین اخیراً مجدداً بخشی از ارزهای بلوکه ایران آزاد شدند. قاسم رضاییان عضو اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفته است: منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف در حال آزادسازی و بازگشت به حساب ارزی کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده نظیر ماه‌های اخیر، دولت و بانک مرکزی با برنامه‌ریزی و مدیریت ارزی، آرامش و ثبات را دوباره به بازار ارز بازگردانند. او اشاره به دست پُر سیاست‌گذار پولی در مورد منابع ارزی، اظهار داشت:‌ آزادسازی ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کشور اروپایی لوکزامبورگ در ادامه آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده در قطر، نشان از گشایش‌های مداوم اقتصادی دارد. این فعال اقتصادی به التهاب بازار ارز در پی اتفاقات منطقه و درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت: قطعا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار در دو روز گذشته، درگیری و جنگ در منطقه بود که بازار ارز را دچار انتظارات غیر معمول و هیجانی کرد، اما این التهاب کنونی بازار ادامه‌دار نیست و دوباره شاهد کاهش و تثبیت قیمت ارز مثل ماه‌های گذشته خواهیم بود.

  • دیدگاه سیاستگذار

علاوه بر فعالان بازار، سیاستگذاران نیز در مورد ثبات بلندمدت در بازار اطمینان دارند. به‌طور مثال محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص گفته است: در ۶ ماه اول سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابراین نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم. در مورد وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده و نوسانی که در بازار ارز کشورمان روی داده است، گفت: دولت محوریت بازار ارز را مدیریت می‌کند، اما راهکار بلند مدت که برای بازار ارز ارائه می‌شود، این است که دولت پیمان‌های دو و چندجانبه با کشورهای طرف مبادله امضاء کند؛ به ویژه با کشورهای همسایه پیمان‌های دوجانبه‌ای برقرار کند تا تقاضا برای دلار کاهش پیدا کند. به گفته‌ فرهنگی فرصت عضویت ایران در پیمان‌های شانگهای و گروه کشورهای بریکس فرصت مناسبی است که می‌توان گشایشی در زمینه مبادلات ارزی و انتقال ارز انجام داد. به این دلایل، این نماینده‌ مجلس معتقد است وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده تأثیر خاصی بر اقتصاد کشور ما ندارد. بنابراین نوسانات بازار ارز موقتی است.

  • ثبات بلندمدت

علاوه بر استدلال‌های فوق عرضه ارز در بازار حواله نیما یکشنبه‌ گذشته با ۵۷ درصد افزایش به ۳۷۱ میلیون دلار رسید، اما نرخ ارز در بازار غیر رسمی به بهانه جنگ در فلسطین اشغالی با نرخ سازی غیر واقعی با افزایش مواجه شد. بنابراین روشن بود که نوسانات مقطعی است و با توجه به ذخایر کافی ارزی و موقتی بودن این واقعه مردم نباید فریب دلالان را خورده و وارد بازار ریسکی ارز شوند. جالب اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که توافق تهران و واشنگتن هیچ ارتباطی با حمله حماس به اسرائیل ندارد. بنابراین در شرایطی که دشمن نیز جرئت ندارد پای ایران را -حتی در مقام حرف و موضع‌گیری- به ماجرا باز کند، بازار ایران نیز در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند متأثر از خبر تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی باشد.

ارسال نظرات