دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 مهر 1402 - 17:30
جنگ با اورانیوم ضعیف‌شده

جنایت جدید واشنگتن در جنگ اوکراین

از زمانی که بحران اوکراین شروع شده است آمریکا به روش‌های مختلف سعی داشته تا این جنگ را شعله‌ور کند چرا که سود شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور در گرو تداوم بحران‌های بین‌المللی است.
کد خبر : 15158

پایگاه رهنما:

از زمانی که بحران اوکراین شروع شده است آمریکا به روش‌های مختلف سعی داشته تا این جنگ را شعله‌ور کند چرا که سود شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور در گرو تداوم بحران‌های بین‌المللی است. در جدیدترین اقدام، دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای اولین‌بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را قرار است به اوکراین بدهد. این مهمات بخشی از بسته تسلیحاتی جدیدی است که در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده از تانک‌های آبرامز آمریکایی که تحویل اوکراین می‌شوند، شلیک شده و قادرند تانک‌های روسی را نابود کنند. انتظار می‌رود این مهمات در هفته‌های آینده به اوکراین تحویل داده شوند. هر چند بسته تسلیحاتی جدید هنوز نهایی نشده است اما این مهمات خطرناک۲۴۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار ارزش خواهد داشت. انگلیس هم چند ماه پیش تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین فرستاد، اما این اولین‌باری است که آمریکا مبادرت به چنین اقدامی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که این اقدام واشنگتن جنجال‌برانگیز خواهد شد. آمریکا پیش از این در یک اقدام جنجالی دیگر بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین داده بود.

تداوم جنگ به هرقیمت

آمریکا به‌عنوان سردمدار غرب و ناتو، حداکثر تلاش خود را برای تداوم گسترش دامنه جنگ اوکراین با هدف تضعیف هرچه بیشتر روسیه و وارد آوردن تلفات انسانی و تجهیزاتی به روس ها صورت می‌دهد. تازه‌ترین اقدام واشنگتن در این زمینه ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین است. این اقدام با توجه به بن‌بست کنونی در ضد حملات نیروهای اوکراینی و به امید وارد آوردن ضربات اساسی به نظامیان روسی و عقب‌نشینی آنها از مناطق تصرفی صورت می‌گیرد.

اما خطرات مهمات حاوی اورانیوم

استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده یکی از مسائل جنجال‌برانگیز است و مخالفان آن از جمله «ائتلاف بین‌المللی منع تسلیحات اورانیومی» اعلام کرده که این نوع سلاح خطرناک بوده و باعث ابتلا به سرطان یا تولد کودکان معلول می‌شود. اورانیوم ضعیف‌شده یکی از محصولات فرعی اورانیوم غنی‌شده است که استفاده آن در مهمات باعث نفوذ آسان در خودروهای زرهی و انهدام سریع آنها و نیز ایجاد ابری از غبار فلز اورانیوم می‌شود که تاثیران مخربی بر انسان‌ها و دیگر موجودات و نیز محیط زیست دارد.

آمریکا در جنگ‌‌های خلیج فارس در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ به طور گسترده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرد. ناتو نیز در سال ۱۹۹۹ در بمباران یوگسلاوی از این سلاح‌های مخرب استفاده کرد. از

چرایی و پیامدهای اقدام جنایتکارانه آمریکا

در این باره نکات زیر قابل توجه است:

۱-   اسناد نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از اثرات و پیامدهای سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده بر سربازانی است که از آنها استفاده می‌کنند.

       در پایان جنگ اول خلیج فارس، سال۱۹۹۱ که سربازان ایالات متحده به کشور خود بازگشتند، تعداد قربانیان این جنگ ۷۶۰نفر شامل ۲۹۴ کشته و حدود ۴۵۰ نفر مجروح بود، اما امروز این میزان براى سربازان حاضر در آن جنگ به حدود۳۰درصد رسیده است.

       مطالعات انجام‌شده نشان مى‌دهد که فرزندان سربازان مردى که در جنگ اول خلیج فارس حضور داشته‌اند، نسبت به دیگران، دو برابر با اختلالات در حین تولد روبه‌رو بوده‌اند و این رقم براى فرزندان سربازان زنى که در این جنگ حضور داشته‌اند، سه برابر میزان معمول بوده است.

       ۲-       استفاده از این تسلیحات در مناطق هدف نیز خسارت‌های انسانی بی‌شماری بر جای می‌گذارد که صراحتا می‌توان از آن با عنوان یک نسل‌کشی یاد کرد.

       آمریکایی‌ها که در جنگ ویتنام با مواد شیمیایی عنصر نارنجی، فاجعه‌ای بزرگ را علیه بشریت رقم زدند، جنایات مشابهی را نیز در سایر نقاط جهان با استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف‌شده رقم زده‌اند.

       استفاده آمریکا و انگلیس از این سلاح‌ها در عراق موجب شده تا امروز هزاران نفر با سرطان دست و پنجه نرم کنند و کودکان بی‌شماری ناقص‌الخلقه و با نقص عضو و بیماری‌های حاد تنفسی به دنیا بیایند.

۳-   استفاده از این سلاح‌ها دارای پیامدهای شدید زیست محیطی است، به‌گونه‌ای که پیامدهای آن تا سال‌های متمادی باقی خواهد ماند، چنانچه در گزارش طبقه‌بندی شده سازمان ملل که در می ‌۱۹۹۹ فاش شد، آمده است: «این نوع مهمات در واقع نوعی زباله هسته‌ای محسوب می‌شود و استفاده از آن بسیار خطرناک و مضر است.»

       در شرایطی که جهان امروز با بحران‌های شدید اقلیمی و آب و هوایی مواجه است و تأمین منابع آب سالم و مواد غذایی به بحران تبدیل شده، استفاده از این تسلیحات، ویرانی زمین‌ها و منابع آبی و آلودگی شدید زیست محیطی را رقم خواهد زد که صراحتا می‌توان آن را مصداق جنایت علیه بشریت دانست.

                  مبتنی بر این حقایق می‌توان گفت؛ سران آمریکا و انگلیس با ارسال بمب‌های آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده، مرتکب جنایتی بزرگ علیه نظامیان، غیر نظامیان و محیط زیست شده‌اند، جنایتی که پیش از این نیز در عراق و برخی دیگر نقاط جهان رقم زده‌اند اما سکوت مدعیان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی و توجیهات وقیحانه رسانه‌های غربی موجب استمرار آن شده است.

توجیه واشنگتن  برای ارسال مهمات اورانیوم ضعیف شده

با وجود اینکه کارشناسان تسلیحاتی آثار زیان بار استفاده از اورانیوم ضعیف شده را تأیید کرده‌اند، اما امریکایی‌ها مدعی هستند که این سلاح‌ها خطرآفرین نیستند. «سابرینا سینگ» معاون سخنگوی وزارت دفاع امریکا ادعا کرد که مهمات رادیواکتیوی که قرار است برای اوکراین جهت جنگ با روسیه ارسال شود، به هیچ وجه سرطان‌زا نیستند. سینگ در واکنش به اعتراض روسیه نسبت به بیماری‌زا بودن این نوع مهمات، مدعی شد: «در اینجا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تأکید کرده که هیچ مدرکی از سرطان‌زا بودن گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت هم گزارش داده که افزایش سرطان خون یا دیگر سرطان‌ها مرتبط با این مهمات را مشاهده نکرده است.» این مقام پنتاگون در ادامه ادعا‌های مضحک خود و تلاش برای علمی و معتبر جلوه‌دادن آنها، اظهار داشت: «حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأکید کرده که ارتباط اثبات‌شده‌ای بین قرار گرفتن در معرض این مهمات و افزایش سرطان یا بیماری‌های دیگر وجود ندارد.»  محسن امینی

ارسال نظرات