پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 شهريور 1402 - 14:08

مهاجر امید

با رونمایی از پهپاد مهاجر10 علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پرافتخار پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای 2000کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح خواهد شد.
کد خبر : 14992

پایگاه رهنما:

روایت این روزها، روایت پیشتازی برای کسب قله ­های امید است. حوزه دفاعی پیشران خبرهای غرورآفرین برای جامعه ایرانی محسوب می شود؛ این بار نوبت به پهپادهای پیشرفته مهاجر رسید؛سفیران امنیت ساز ایران در عرصه جهانی.

افتخار ایرانی

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح راوی خبر موفقیت آمیزی بود. ایشان در راستای پرواز مهاجر 10 نسبت به نوآوری در زیست بوم صنعت دفاعی کشور پرداخت و اظهار داشت: «وزارت دفاع طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح در حوزه های هوایی، دریایی، زمینی انواع موشک‌های بالستیک ،کروز انواع پهپادها، شناورهای سطحی و زیرسطحی، تجهیزات سایبری، پدافندی، جنگ الکترونیک و هوشمند سازی مهمات و سلاح و همچنین توجه به هوش مصنوعی و نیز حوزه‌های شناختی و زیستی را با تکیه بر دانش و فناوری‌های بومی بر عهده دارد.». اولین نمونه از خانواده مهاجر که پس از دوران جنگ تحمیلی ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شد، مهاجر‌ـ‌2 بود. این پهپاد با بدنه‌ای از جنس مواد مرکب، دارای طول 2.91 متر، دهانه بال 3.8 متر و بیشینه جرم 85 کیلوگرم است و به بالاترین سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. مدت پروازی نمونه پایه این پهپاد پرتعداد ایرانی 90 دقیقه، ارتفاع پروازی آن 11000 پا (حدود 3300 متر) و شعاع عملیاتی آن 50 کیلومتر است. موتور مهاجرـ‌2 توانی برابر با 25 اسب بخار دارد و سوخت آن بنزین و روغن است. امسال پهپاد مهاجر 10 با بیشینه مداومت پروازی 24 ساعت در ارتفاع 7 هزار متری و با شعاع عملیاتی 2 هزار کیلومتری رونمایی شد. بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را داراست و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است. پهپاد مهاجر 10 با اویونیک، اپتیک و فناوری‌ بروزتر طراحی و تولید شده است. با رونمایی از پهپاد مهاجر10 علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پرافتخار پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای 2000کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح خواهد شد. همچنین رئیس‌جمهور با رمز مبارک «یا حسین» دستور آغاز الحاق موشک راهبردی خرمشهر و حاج قاسم به نیروی هوافضای سپاه را صادر کرد.

وحشت رسانه‌های صهیونیستی از پهپاد جدید ایرانی

رونمایی از پهپاد ایرانی «مهاجر ۱۰» چالش بزرگی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و این اقدام ایران بعد از آن صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تهران را به حمایت از حملات گسترده اخیر در اراضی اشغالی متهم کرده بود. خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: ایران با رونمایی از این پهپاد، بار دیگر اسرائیل را تهدید کرده است. یک ویدئو به زبان عبری در این خصوص منتشر شده و پیش از این شاهد وقوع چنین رویدادهایی نبوده‌ایم. یارون اشنایدر خبرنگار این شبکه نیز بیان کرد: نکته مهم در خصوص این نوع از پهپادها بُرد آنها است که به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد. این بدان معنی است که پهپادهای مذکور تمام مساحت اسرائیل را پوشش می‌دهند. ایرانی‌ها می‌خواهند اعلام کنند که آماده پاسخ دادن به هر حمله‌ای از جمله تهدیدات اسرائیل علیه کشورشان هستند. وی اضافه کرد: ایران برای نخستین بار دست به این حرکت تحریک آمیز می‌زند و از سلاحی رونمایی می‌کند که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند. این مسأله در شرایط کنونی قابل توجه است. شبکه تلویزیون کان نیز گزارش داد: رونمایی از پهپاد مهاجر ۱۰ اوج اقدامات ایران در سالی بود که تولید پهپادهای ایرانی متوقف نشد. این حرکت در زمانی صورت گرفت که اسرائیل شاهد موجی از عملیات علیه خود است. سایت روزنامه هاآرتص نیز گزارش داد که این پهپاد ایرانی شبیه پهپاد پیشرفته آمریکایی از نوع Reaper ۹ MQ است. ایران از پهپاد مسلحی رونمایی کرده است که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد.

پیشرفت­های نوآور در حوزه دفاعی

در ادوار پیشین و تلاش های فعلی شاهد ارتقا کیفی و کمی پیشران های نوآور در فناوری های حوزه دفاعی بودیم. برخی از عرصه‌های فناوری‌های دفاعی و علمی عبارتند از:

1- ساخت ناوچه؛

2- ساخت و تولید خودروهای نظامی؛

3- تولید موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط و دوربرد همانند موشک شهاب‌3؛

4- طراحی و ساخت بالگرد شاهد؛

5- تولید سکوهای پرتاب موشک؛

6- تولید هواپیماهای بدون سرنشین؛

7- ساخت‌2296 قطعه صنعتی مهم؛

8-  ساخت سامانه‌های راداری؛

9-  تولید قطعه نرم‌افزاری TMB قلب حساس موشک؛

10-  طراحی سامانه‌های نوین نبرد نامتقارن در پدافند هوایی؛

11-  طراحی و تولید موشک‌های فوق‌مدرن ضد‌موشک و رادارگریز سجیل با برد 2500کیلومتر و شهاب3 با برد 2100کیلومتر و آخرین آن موشک هایپرسونیک فتاح که سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد، می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد‌موشکی دشمن را هدف قرار دهد، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد؛

12- ساخت و آزمایش سریع‌ترین موشک زیر‌سطحی جهان‌(حوت)، حوت 100کیلومتر در ساعت سرعت دارد که این میزان 25کیلومتر از نمونه آمریکایی آن سریع‌تر است و هم‌اکنون سریع‌ترین موشک زیر‌سطحی دنیاست؛

13- به‌کارگیری سامانه‌های پدافند فوق‌پیشرفته .

چشم انداز نبرد آینده

پیش‌بینی جنگ‌های آینده، به‌ویژه از نظر سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته، ممکن است شامل ترسیم قیاس‌ها به‌عنوان روشی از شناخت علمی باشد که امکان کسب دانش در مورد سیستم‌ها، اشیاء یا پدیده‌های خاص را بر اساس شباهت آنها با سایر سیستم‌ها، اشیاء یا پدیده‌ها فراهم ‌کند. اهمیت شبکه‌محور نسل چهارم جنگ که به دنبال فرآیند جهانی سازی شکل گرفت، سازمان رزمی کنشگران غیردولتی را از حالت سنتی سلسله مراتبی سازمان های رسمی نظامی درآورده  و آن را به حالت شبکه‌ای تبدیل کرد که این امر هم متأثر از پیچییدگی و آشوب در سیستم یا نظام بین الملل است و هم بر پیچییدگی آن می‌افزاید. در همین راستا اندیشکده مرکز استیمسون آمریکا نوشت: «تا یک دهه پیش، پرنده‌های بدون سرنشین (پهپاد) سلاح‌های مرگبار قدرت‌های بزرگ بودند که تنها توسط تعداد کمی از کشورها به کار گرفته شده و عموماً در خارج از میدان‌های جنگ متعارف برای محدود کردن روبرو شدن در برابر نیروهای دشمن، غلبه کردن بر ویژگی‌های جغرافیایی مناطق چالش‌برانگیز یا ایجاد موقعیت‌های با ریسک اندک در جنگ‌ها استفاده می‌شدند. اگرچه حجم بمباران و حملات پهپادی ممکن است محدودتر باشد، اما به نظر می‌رسد ارزش این حملات با توجه به کیفیت اطلاعات به‌دست‌آمده با پهپادها افزایش یافته است. در مجموع، پهپادها دریچه‌ای بی‌سابقه را به سوی جنگ در اختیار جامعه جهانی گشوده‌اند.» و همچنین اندیشکده مرکز پژوهش‌های جهانی‌شدن نوشت: «پهپادهای نظامی را می‌توان در مکان‌های دورافتاده که در آنها سیستم‌های ارتباطی ضعیف هستند، استفاده نمود. لذا پهپادهای نظامی قادر به ارائه داده‌های حیاتی در هر مکانی هستند. در نتیجه، مرکز کنترل کاربر قادر به برنامه‌ریزی و آماده کردن شرایط جهت حملات غیرمطمئن است. بنابراین، آنها به تصمیم‌گیری‌های با داده‌های مناسب کمک می‌کنند. پهپادها در ارائه اطلاعات به مرکز فرماندهی برای شناسایی بهتر اهداف، بهبود امنیت و حفاظت از زیرساخت‌ها در برابر هر نوع تهدید و یا ریسک خارجی کمک می‌کنند. از این نظر، پهپادهای نظامی به میزان زیادی از قرار گرفتن پرسنل نظامی در معرض آسیب و یا در نبرد می‌کاهند.»

مریم میرزایی مشهدی

 

ارسال نظرات