پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 خرداد 1402 - 16:32
رونمایی از جدیدترین دستاورد موشکی کشور

رخ نمایی فتاح

پیام آشکارتر از گذشته است؛ هر موج تهدید پاسخی تصاعدی دارد. راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارتقای قدرت دفاعی با رونمایی از موشکی قدرتمند است و ضمیر مخاطب این رویدادها هر متخاصم در مرزهای پیرامونی کشورمان تلقی خواهد شد.
کد خبر : 14370

پایگاه رهنما:

نیروی هوافضای سپاه از جدیدترین دستاورد موشکی خود با نام «فتاح» رونمایی کرد. «فتاح» اولین موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) تولید ایران اسلامی است، موشکی که ایران را پس از آمریکا، روسیه و چین به عنوان چهارمین کشور دارنده فناوری طراحی و تولید موشک‌های هایپرسونیک بدل کرده است. رونمایی از موشک «فتاح» نه تنها تحسین همگان در داخل و خارج از کشور را برانگیخت بلکه دومین سیلی پیاپی را پس از خیبر(خرمشهر4) به صورت دشمنان این مرز و بوم زد. سردار حاجی‌زاده در مراسم رونمایی موشک جدید نخبگان کشور اظهار داشت: «فتاح یک موشک کم‌نظیر در دنیا است و با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری محسوب می‌شود.» وی با بیان اینکه هیچ ضد موشکی برای فتاح وجود ندارد، گفت: «در کل سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد و از طرفی برای انهدام یک موشک، باید سه موشک پدافندی شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک 20 برابر موشکِ هدف است.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: «همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده و از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.»

تهدید گانگسترها

اولین تهدید از سوی کاخ سفید آغاز شد.

تیرماه سال گذشته جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که واشنگتن به‌دنبال یکپارچه‌سازی پدافند هوایی منطقه است. ما کار بر ‌روی قابلیت‌های پدافندی یکپارچه را ادامه می‌دهیم چون همان‌طور که می‌دانید کل منطقه درباره ایران و قابلیت‌های موشکی فزاینده آنها، علاوه بر حمایت آنها از تروریسم در سراسر منطقه نگران است. آقای کربی در حالی این موضوع را اعلام می‌کرد که پیش از آن، ژنرال مکنزی فرمانده سابق سنتکام نیز در گزارش خود به کمیته دفاعی کنگره آمریکا با اعتراف به توانمندی پهپادهای ایرانی گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه 1950 میلادی] بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»

فتاح، فاتح جبهه‌های راهبردی دشمنان

موشک راهبردی هایپرسونیک فتاح با برد یک هزار و اول، سرعت بالا در حرکت به سوی هدف. سرعت بالای موشک فتاح آن را قادر می‌سازد تا با استفاده از سوخت جامد و موتور دو مرحله‌ای(موتور اول در پایین بدنه و موتور کروی شکل دوم در کلاهک) و همچنین، نازل متحرک بر سامانه‌های پدافندی دشمنان غلبه کرده و با سرعت بالا (۱۳ تا ۱۵ ماخ) ضربات کاری بر پیکره پدافند دشمن وارد کند. دوم، کلاهک مانوردهنده به سوی هدف.  هنگامی که یک موشک به سوی مواضع دشمنان شلیک می‌شود آن‌گاه پدافند دشمن برای مقابله با آن اقدام به شلیک موشک‌های پدافندی می‌کند. اگر موشک در مسیر ثابت حرکت کند در تله پدافند دشمن گرفتار شده و شکار می‌شود. اما اگر موشک از جنس فتاح باشد آن‌گاه به دلیل انجام مانورهای مختلف بر پدافند دشمن غلبه می‌کند. یعنی امکان رهگیری و هدف قرار دادن آن وجود ندارد.

موشک هایپرسونیک چگونه است؟

در چند کشور معدود نوع دیگری از موشک هایپرسونیک نیز وجود دارد که در اصطلاح به آن HGV یا موشک با کلاهک گلاید کننده می‌گویند. این نوع پرتابه تنها در طراحی ظاهری و مسیر پروازی متفاوت با سرجنگی‌های مانور دهنده است و سرعت آن از 5 تا 20 ماخ بسته به طراحی و نظر سازنده متفاوت است. پرتابه‌های HGV به جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می‌شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود. این تغییر مسیر می‌تواند بسته به توان پیمایش مسافت HGV، شامل تغییر سمت حمله هم باشد. این توان پیمایشی علاوه بر داشتن موتور مجزا از موتور موشک، به طراحی بدنه سرجنگی گلاید کننده هم باز می‌گردد اما قابلیتی که «فتاح» را به یک دستاورد راهبردی برای ایران تبدیل کرده و آن را از نمونه‌های خارجی متمایز می‌کند قدرت مانوردهی این موشک در خارج و داخل جو است. همین قابلیت موجب می‌شود تا سامانه‌‌های پدافندی ضدموشکی قادر به پیش بینی بردار حرکتی آن نبوده و به همین دلیل نمی‌توانند آن را رهگیری کرده و مورد هدف قرار دهند. سرجنگی موشک فتاح به یک پیشران کروی سوخت جامد با نازل متحرک مجهز است که موجب می‌شود بتوان تراست خروجی آن را کنترل کرده و در جهات مختلف به آن فرمان حرکت داد. به این ترتیب کلاهک موشک فتاح با بالک‌های کنترلی که روی آن تعبیه شده و همچنین موتور با فناوری نازل متحرک،‌ قابلیت اجرای مانور به طرفین،‌ مانورهای ارتفاعی و مانورهای دایروی را پیدا کرده و این قابلیت به علاوه سرعت هایپرسونیک آن،‌ امکان رهگیری و مقابله سامانه‌های موشکی با آن را تقریبا غیر ممکن می‌سازد.

هراس نداریم!

 واکنش ها به رونمایی موشک فتاح با کلیدواژه عدم ترس و هراس آغاز شد. جبهه استکبار در موضع­گیری اعلامی رونمایی موشک فتاح مخل امنیت خود تلقی کرد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره رونمایی از موشک فتاح، اولین موشک هایپرسونیک ایران دارد، بدون در نظر گرفتن نقش مخرب و ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه و فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه که موجب دامن زدن به رقابت تسلیحاتی در منطقه شده است، گفت: «ما این ادعاها توسط ایران را دیده‌ایم. نگرانی‌های ما درباره برنامه موشکی ایران سابقه‌ای طولانی دارند. رژیم ایران به ثبات زدایی از منطقه ادامه می‌دهد، از جمله از طریق تولید و اشاعه تسلیحات خطرناک.» یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره ادعاهای ایران مبنی بر توسعه یک موشک فراصوت جدید گفت که اسرائیل همیشه راه حلی برای مقابله خواهد داشت. گالانت در واکنش به این موضوع گفت: «لاف زنی دشمنانمان درباره پیشرفت‌های تسلیحاتی آنها را می‌شنویم اما اسرائیل برای هر سلاح جدیدی چه در زمین، چه در هوا و چه در عرصه دریایی پاسخ بهتری دارد.» وی در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «می‌دانیم چگونه از شهروندان اسرائیل محافظت کنیم و اگر خدای ناکرده با ما جنگی را آغاز کنند چگونه با یک ضربه کوبنده به دشمنانمان ضربه بزنیم.»

پیام راهبردی

تولید و گسترش قدرت در عرصه نظامی با محوریت راهبرد توسعه موشکی در دوران پساجنگ تحمیلی در دستور کار سیاست‌گذاران دفاعی - امنیتی ایران قرار گرفت. ایران با ویژگی‌های ژئوپلیتیکی خاص باید به سمت تولید و توسعه قدرت نظامی به‌منظور نیل به بازدارندگی و موازنه‌سازی دربرابر دشمنان و رقبای خود حرکت کند، این اهمیت زمانی دوچندان می‌شود که اساساً ایران در محیطی به‌شدت امنیتی قرارگرفته‌است. تسلیحات و سامانه‌های موشکی با ویژگی‌های عدم وجود پدافند مؤثر، قابلیت حمل سلاح‌های کشتارجمعی، کمک به فرایند انقلاب در نگرش به امور نظامی، افزایش اعتبار بین‌المللی، تثبیت و تقویت مؤلفه عمق راهبردی، امتیازات فنی، آسیب‌پذیری قدرت‌های بزرگ و پیشبرد برنامه‌های فضایی بهترین تسلیحات درجهت ایجاد بازدارندگی و موازنه دربرابر رقبا ازسوی ایران محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات