پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 خرداد 1402 - 17:04

ماجراجویی جدید نتانیاهو این بار در جبهه شمال؛ آغاز شمارش معکوس جنگ؟

در پی تعرض نظامیان صهیونیستی به منطقه مورد مناقشه «لیطانی» در جنوب لبنان برای برچیدن چادرها، ارتش لبنان به حالت آماده‌باش کامل درآمد و این ماجراجویی اشغالگران، کبریت زدن در انبار باروت است که بیش از همه سرزمینهای اشغالی را در آتش و دود خود فرو خواهد برد
کد خبر : 14329
ماجراجویی جدید نتانیاهو این بار در جبهه شمال؛ آغاز شمارش معکوس جنگ؟

پایگاه رهنما:

 حنوب لبنان که از زمان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ تقریبا در آرامش نسبی به سر می‌برد، این روزها آبستن حوادث زیادی است و شیپور جنگ بر آسمان این منطقه طنین انداز شده است.

رژیم صهیونیستی که از هر سو تحت محاصره گروههای مقاومت قرار گرفته و بازدارندگی خود را از دست رفته می‌بیند برای رهایی از این وضعیت و تنگنای امنیتی و اینکه نشان دهد همچنان دست برتر تحولات نظامی را در برابر حزب‌الله در اختیار دارد، ماجراجویی جدیدی را شروع کرده است که این اقدامات تحریک‌آمیز موجب شدت گرفتن تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با سرزمین‌های اشغالی و احتمال درگیری نظامی طی روزهای آینده شده است. 

رسانه‌های لبنانی روز جمعه گزارش دادند که ارتش لبنان در پاسخ به تهدیدات ارتش صهیونیستی به برچیدن اردوگاهی که در مجاورت خطوط مرزی در محور «بسطره- مزارع شبعا»، در جنوب لیطانی موضع گرفته و اقدام به استقرار تجهیزات جنگی خود در این منطقه کرده است.

نیروهای یونیفل به نقل از رژیم صهیونیستی گفته‌اند که این اردوگاه در داخل فلسطین اشغالی برپا شده و باید جمع‌آوری شود، اما ارتش لبنان گفته که این خیمه و اردوگاه در داخل خاک لبنان است. با این حال ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به استقرار گسترده نظامیان خود در امتداد خطوط مرزی شبعا کرده، به طوری که تحرکات ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و تانک‌های زره‌پوش در داخل مواضع نظامی قابل مشاهده است.

با آرایش جنگی ارتس لبنان و صهیونیستها، نیروهای یونیفل در حال تلاش به منظور تماس با طرف‌های لبنانی و اسرائیلی برای کاهش تنش هستند.

منطقه‌ لیطانی که چادرها در آن مستقر شده، در داخل خاک لبنان و تحت حاکمیت دولت قرار دارد، درحالی که رژیم صهیونیستی مدعی است در امتداد منطقه مرزی و در مزارع شبعا واقع شده است و همواره بحث و مناقشه حقوقی در مورد هویت این مزارع و اینکه آیا متعلق به لبنان است یا سوریه وجود داشته است ولی در هر دو مورد جزء سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود که تل‌آویو حقی بر آن ندارد.

با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی اساس موجودیتی خود را بر اشغالگری بنا کرده است و سیاست‌های داخلی و خارجی خود را بر اساس جنگ و تهدید پیش می‌برد، ممکن است دوباره آتش جنگ با لبنان را شعله‌ور کند.

 

وحشت از رزمایش حزب‌الله

تنش‌های اخیر در جنوب لبنان، پس از آن شدت گرفت که نیروهای حزب‌الله در ۲۱ می در آستانه سالگرد آزادسازی جنوب لبنان، یکی از بزرگترین رزمایش‌های نظامی خود در یک دهه گذشته را در مقابل دیدگان صدها خبرنگار و رسانه برگزار کردندف رزمایشی که هدف آن شبیه‌سازی جنگ با اسرائیل و ورود به سرزمینهای اشغالی بود. در رزمایش «ما عبور خواهیم کرد»، نیروهای حزب‌الله از انواع تسلیحات سبک و سنگین، موشک‌اندازها، خودروی زرهی مجهز به تیربار‌های سنگین و توپ‌های ضدهوایی در کنار موشک‌های ضد زره و دوش پرتاب استفاده کرد و این مسئله وحشت صهیونیست‌ها را در پی داشت که آنرا مقدمه‌ای برای حمله به اسرائیل در آینده نزدیک قلمداد کردند. هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به اینکه قدرت مقاومت رو به افزایش است، گفت که در این مانور آمادگی کامل و همیشه برای مقابله با هرگونه تجاوز و تثبیت معادلات بازدارندگی که از لبنان محافظت می‌کند، به نمایش درآمد و اگر دشمن حماقت کند تاوان سنگینی خواهد پرداخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی و دوستانش می‌دانند که حزب‌الله در ۱۷ سال گذشته دوره آتش‌بس توانسته قدرت خود را افزایش داده و بازدارندگی در برابر اشغالگران ایجاد کند. به همین خاطر تاکنون جسارت به خرج نداده‌اند تا تیری به سمت اراضی لبنان شلیک کنند، چرا که به وعده‌های صادق سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله برای انتقام سخت اطمینان دارند.

صهیونیست‌ها که به شدت از رزمایش اخیر حزب‌الله نگران هستند، به تکاپو افتاده‌اند تا متحدان غربی را به حمایت بیشتر از خود وادار کنند. در همین رابطه، گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل شکایتی را به شورای امنیت به دلیل رزمایش‌های نظامی اخیر حزب‌الله ارائه کرد و مدعی شد که این رزمایش‌ها نقض قطعنامه‌های ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ شورای امنیت است.

آردان ادعا کرد:«لبنان باید کنترل تحولاتی را که در خاک این کشور اتفاق می‌افتد در دست داشته و نگذارد گروه‌های تروریستی خود را مسلح کرده و حملاتی را علیه ما انجام دهند. ما از شورای امنیت می‌خواهیم اقدامات حزب‌الله را محکوم کند چراکه ثبات خاورمیانه را تهدید می‌کند. دولت لبنان باید به تعهدات خود درباره قطعنامه‌های ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ شورای امنیت عمل کند».

صهیونیست‌ها درحالی رزمایش‌ حزب‌الله را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل می‌دانند که در یک دهه گذشته دهها بار حریم هوایی لبنان را نقض کرده و حملاتی را به خاک سوریه انجام داده‌اند. جدای از این، چندین رزمایش را در مرزهای مشرف به لبنان برگزار کرده‌اند که سبب تشدید تنشها شده است. حتی ارتش این رژیم از روز یکشنبه (۷ خرداد) رزمایش شبیه سازی جنگ با حزب‌الله را تحت عنوان «تیر خلاص» شروع کرده است که دو هفته به طول خواهد انجامید و به ادعای مقامات تل‌آویو برای مقابله با چندین جبهه انجام می‌شود. 

حزب‌الله با اینکه گفته دنبال جنگ نیست اما هشدار داده که اگر دشمن حماقت کند، تمام سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران خواهند کرد. نصرالله پیشتر گفته بود که حزب‌الله به موشکهای نقطه‌زن دست پیدا کرده که می‌تواند ضربات سهمگینی را به عمق اسرائیل وارد کند. نصرالله ثابت کرده مقاومت به وعده‌های خود عمل خواهد کرد و اخیرا هم در واکنش به تعرض تندروهای صهیونیست به مسجدالاقصی گفت که در صورت ادامه ماجراجویی‌ها حزب‌الله در کنار گروه‌های فلسطینی خواهد ایستاد. حتی دو ماه پیش هم به جنبش حماس اجازه دادند تا از جنوب لبنان حملات راکتی را به سمت اراضی اشغالی انجام دهد.

اتحاد بین گروه‌های مقاومت فلسطین، لبنان و سوریه با حمایتهای ایران، چنان عرصه را بر اشغالگران تنگ کرده است که از درگیری با هر ضلع مقاومت واهمه دارند. در این میان صهیونیست‌ها نیز برای نشان دادن آمادگی جنگ به رزمایش متوسل شده‌اند . این در حالی است که مقامات امنیتی اسرائیل در روزهای اخیر بارها نست به ضعف ارتش و از دست دادن توان بازدارندگی هشدار داده بودند. نتانیاهو سعی دارد تا منطقه لیطانی را که از دید مقامات تل‌آویو به عنوان مسلخ‌گاه صهیونیست‌ها است، از بین ببرد اما ارتش لبنان چنین سناریویی را خنثی کرد.

رژیم صهیونیستی در دو دهه گذشته سعی داشت با ایجاد شکاف بین مقاومت و ارتش لبنان بتواند این کشور را از درون متلاطم کرده و حزب‌الله را تضعیف کند اما در سالهای اخیر اتحاد بین نیروهای امنیتی لبنان و مقاومت تقویت نیز شده است. واکنش به موقع نیروهای ارتش در برابر تجاوزگری صهیونیست‌ها در لیطانی پیام روشنی بود مبنی بر اینکه ارتش مانند مقاومت، در همه حال جدا از واقعیت‌های سیاسی داخلی حضور دارد و اراده ملی برای مقابله با دشمن اسرائیلی قوی‌تر از تهدید آمریکا به تحریم‌های اضافی علیه لبنان است.

حزب‌الله سال گذشته در ماجرای تنش میدان گازی «کاریش» در دریای مدیترانه که بین لبنان و رژیم صهیونیستی مشترک است، ثابت کرد که در دفاع از حقوق ملت لبنان ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و هشدارهای نصرالله هم در نهایت مقامات تل‌آویو را به عقب‌نشینی از اقدامات تنش‌زا واداشت.

مقامات امنیتی تل‌آویو بارها اعتراف کرده‌اند که در صورت وقوع درگیری با حزب‌الله، روزانه بیش از ۲۰۰۰ موشک روانه سرزمینهای اشغالی خواهد شد و این نگرانی بی‌دلیل نیست، زیرا اکنون مقاومت لبنان، کودک نوپای چهار دهه پیش نیست که فقط به حملات ایذایی علیه اشغالگران در جنوب لبنان بسنده کند بلکه به سطحی از قدرت نظامی در عرصه زمینی، دریایی و هوایی دست پیدا کرده که به یک ارتش مجهز و قدرتمند تبدیل شده است که رویارویی با آن آسان نیست. رزمایش اخیر تنها گوشه‌ای از توانمندی حزب‌الله بود و نشان داد این جنبش موشک‌های دقیقی دارد که در هر گونه درگیری از آنها استفاده خواهد کرد. لذا از دیدگاه ناظران بین المللی و حتی تحلیلگران صهیونیستی حزب‌الله الآن از مرحله دفاعی به فاز تهاجمی رسیده و اجازه نمی‌دهد اسرائیل قواعد بازی را آنگونه که می‌خواهد تغییر دهد.

به گفته برخی کارشناسان امنیتی، نتانیاهو سالهاست که در سودای ضربه زدن به حزب‌الله است و احتمال ماجراجویی جدید در لبنان منتفی نیست اما راست‌های افراطی از عقوبت این کار وحشت دارند. چرا که تنها امیدشان برای دفاع از سرزمینهای اشغالی «گنبد آهنین و فلاخن داود» بود که در درگیریهای اخیر غزه بار دیگر ناکارآمدی خود را نشان داد.

تردید صهیونیست‌ها در توانایی شروع جنگ جدید

بدون شک هر موفقیتی توسط حزب‌الله، رژیم صهیونیستی را در شرایط دشواری قرار خواهد داد و این مسئله به وضوح در اظهارات مقامات این رژیم هویدا است.

ژنرال عاموس گیلاد، رئیس سابق بخش سیاسی و امنیتی ارتش صهیونیستی اخیرا با هشدار نسبت به قدرت روزافزون محور مقاومت ادعا کرد:«حزب‌الله در حال آماده شدن برای انجام اقدامات خصمانه علیه اسرائیل است و هر لحظه ممکن است این حمله انجام شود، زیرا یقین دارد که بازدارندگی ما از دست رفته است». گیلاد ادعا کرد:«شاید ایران و حزب‌الله قصد دارند ما را با فلسطینی‌ها درگیر کنند و تصور غالب در مجامع امنیتی و نظامی این است که ایران و متحدانش در حال قوی‌تر شدن هستند و ما باید پاسخ دهیم».

اسحاق بریک، رئیس سابق کمیته شکایات ارتش اسرائیل هم با هشدار نسبت به تشدید تنش در جبهه شمالی، به ویژه علیه حزب‌الله، گفت که اسرائیل توانایی‌هایی برای جنگ منطقه‌ای ایجاد نکرده است. بریک اشاره کرد که تل‌آویو ترس زیادی از اقدامات نصرالله دارد که قبلاً شناخته شده نبود. به گفته این مقامان سابق تل‌آویو، در حال حاضر سررشته امور از دست اسرائیل خارج شده است و حزب‌الله دست برتر را دارد و به همین خاطر نصرالله هر روز هشدار می‌دهد زیرا به این ضعف پی برده است.

این نگرانیها درحالی است که نصرالله در سخنرانی اخیر خود با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هم اکنون پشت دیوارها پنهان شده است تأکید کرد:«آمریکا دیگر در جهان هژمونی ندارد و همه چیز به سمت دنیای چندقطبی پیش می‌رود و این همان چیزی است که اسرائیل را نگران می‌کند. در مقابل شکاف داخلی اسرائیل، انسجام و قدرت محور مقاومت قرار دارد». نصرالله حتی وعده داد که به زودی با آزادسازی فلسطین، نماز جماعت را در مسجدالاقصی قرائت خواهند کرد و این صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است.

لفاظی‌های اخیر سران تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران و متهم کردن حزب‌الله برای حمله پیش‌دستانه به سرزمینهای اشغالی حکایت از این دارد که تندروهای تل‌آویو در مخصمه‌ای گیر افتاده‌اند که ابتکارعمل از دستشان خارج شده است و سرشاخ شدن مجدد با نیروهای حزب‌الله، تاوان سنگینی خواهد داشت، زیرا این جنبش در دو جنگ قبلی آزمایش خود را به خوبی پس داده است و سومین تجربه برای اشغالگران دردناکتر خواهد بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات