دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
19 ارديبهشت 1402 - 10:24

رسانه‌های انگلیسی؛ از اختلاف افکنی تا رسوایی مالی و اخلاقی

اغراق نیست اگر گفته شود تقریبا هیچ تنش و درگیری داخلی در کشور‌ها را نمی‌توان سراغ گرفت که پای اصلی آن رسانه‌های انگلیسی با مدیریت سفارتخانه این استعمار پیر در آن کشور‌ها نبوده باشد.
کد خبر : 14126

پایگاه رهنما:

مبالغه نیست گفته شود پیش از آنکه جهان، رسانه‌های فراگیر را تجربه کرده و در انتقال پیام موفق عمل کرده باشند، این استعمار پیر انگلیس بوده است که از این ابزار برخوردار بوده و خواسته‌های خود را در قالب فعالیت رسانه‌ای به ملت‌های جهان دیکته کرده و فرهنگ کشور‌ها را مورد هجوم خود قرار داده است. رسانه‌های انگلیسی که سرآمد همه آن‌ها را باید «بی بی سی» دانست یک سر اختلاف افکنی در جهان دانست. اغراق نیست اگر گفته شود تقریبا هیچ تنش و درگیری داخلی در کشور‌ها را نمی‌توان سراغ گرفت که پای اصلی آن رسانه‌های انگلیسی با مدیریت سفارتخانه این استعمار پیر در آن کشور‌ها نبوده باشد. نباید فراموش کرد که در بسیاری از کشور‌ها به‌ویژه در جهان غرب، رسانه‌ها در طول فعالیت خود با حداقل نظارت روبه‌رو هستند و البته این آزادی عمل و عدم نظارت یا نظارت ضعیف با رسوایی‌های متعددی نیز روبه‌رو بوده است؛ ازجمله جدیدترین رسوایی، این بار دامن رئیس بنگاه سخن‌پراکنی انگلیس یا همان «بی‌بی‌سی» را گرفته است. براساس گزارش‌ها، «ریچارد‌شارپ»، رئیس بی‌بی‌سی بعد از آنکه مشخص شد حدود ۳ سال پیش به «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر وقت انگلیس برای گرفتن حدود یک میلیون دلار وام کمک کرده است، مجبور به استعفا شد. در جزئیات ماجرا گفته شده ریچارد شارپ قبل از اینکه به ریاست بی‌بی‌سی برسد برای دریافت وام ۸۰۰هزار پوندی (حدود یک میلیون دلار) به بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت برای یافتن ضامن کمک کرده بود و بعد از آن نخست‌وزیر، شارپ را به‌عنوان رئیس جدید بی‌بی‌سی توصیه کرده بود.
دو سال پیش نیز وقتی این موضوع افشا شد سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق با رد این گزارش‌ها آن‌ها را دروغ دانست و گفت: «ریچارد شارپ هیچ کمک بانکی به بوریس جانسون نداشته و جانسون هم هیچ درخواست مالی از او نکرده است.» همان زمان، ریچارد شارپ نیز چنین اتهاماتی را تکذیب کرد. با این حال طرح این اتهامات به آغاز تحقیقات در این زمینه منجر شد و هفته گذشته نتیجه تحقیقات مستقل درباره این ماجرا منتشر شد. در این گزارش آمده است: رئیس بی‌بی‌سی درباره مراودات مالی خود با نخست‌وزیر وقت در لندن، حقایق را نگفته و قوانین را نقض کرده است. پس از انتشار این گزارش، رئیس بی‌بی‌سی نیز استعفای خود را اعلام کرد.
رسوایی مالی رئیس بی‌بی‌سی، نخستین رسوایی نیست که دامن رسانه‌های انگلیسی را می‌گیرد و طی سال‌های گذشته اتفاقات مشابهی دامن رسانه‌های انگلیسی را بار‌ها گرفته است. رسوایی‌های اعلام شده شامل جعل اطلاعات و همچنین دسترسی غیرقانونی به داده‌های خصوصی و یا انحراف خبر‌ها در برخی از این رسانه‌ها بوده است.

کلاهبرداری‌های مالی در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰
دو روزنامه‌نگار اقتصادی «دیلی میرر» در سال ۲۰۰۵ به‌دلیل خرید و سپس فروش سهام بین سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ و همچنین دریافت انعام از شرکت‌های خصوصی برای بازتاب خبر‌های جهت‌دار محکوم شدند. تحقیقات نشان داد که جیمز هیپول و آنیل بایرول حداقل ۴۱ هزار پوند از پوشش خبری جهت‌دار به‌دست آورده‌اند. تحقیقات همچنین ثابت کرد که پیر مورگان، سردبیر روزنامه دیلی میرر از این اقدامات مالی روزنامه‌نگاران حمایت کرده بود. این ماجرا به اخراج روزنامه‌نگاران متخلف انجامید. نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که گزارش‌های جهت‌دار دیلی میرر برای برخی شرکت‌ها به زیان مالی برخی خریدارانی منجر شده بود که با اتکای به این گزارش‌ها اقدام به خرید سهام شرکت‌های معرفی شده کرده بودند.

عکس‌های فتوشاپی رویترز در سال ۲۰۰۶
در سال ۲۰۰۶ خبرگزاری رویترز ۹۲۰ عکس از درگیری رژیم صهیونیستی و لبنان از یک عکاس آزاد با نام «عدنان حاج» منتشر کرد و پس از آن مشخص شد که چندین عکس مهم در فتوشاپ دستکاری شده بودند. جنجال عکس‌های فتوشاپی رویترز در جریان جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی سروصدای زیادی به پا کرد و رویترز با تأیید دستکاری عکس‌ها و عذرخواهی رسمی، دستکاری عکس‌ها را اقدامی از سوی عکاس عنوان کرد.
با این حال علی رغم آن که تصاویر فتوشاپی رویترز در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد، اما این بنگاه خبری به‌خاطر انتشار این تصاویر غیرمعتبر اقدام جبرانی انجام نداد.

فساد اخلاقی مجری شبکه آی‌تی‌وی در سال ۲۰۱۳
در سال ۲۰۱۳ «رالف هریس»، مجری شبکه‌های مختلف انگلیس توسط تیم ویژه پلیس این کشور که درباره سوءاستفاده‌های جنسی تحقیق می‌کرد، بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. هریس که در آن زمان ۸۲ سال داشت، استرالیایی‌الاصل بود و از حدود نیم قرن پیش در انگلیس زندگی می‌کرد. او همچنین ۴۰ سال سابقه فعالیت در شبکه‌های مختلف تلویزیونی این کشور ازجمله «بی‌بی‌سی» و «آی‌تی‌وی» را در کارنامه خود داشت. وی در نهایت در دادگاه لندن به جرم ارتکاب خشونت‌های جنسی علیه چهار کودک و نوجوان به ۵ سال و ۹‌ماه حبس محکوم شد.
اتهام سوءاستفاده جنسی از چهار کودک و نوجوان ۸ تا ۱۹ ساله بر ضد رالف هریس، به سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ بر می‌گردد و مجری با تجربه پیشین شبکه بی‌بی‌سی در رابطه با تمام اتهامات وارده گناهکار شناخته شده است. مجری معروف سابق آی‌تی‌وی نه تنها در دادگاه از رفتار غیرانسانی خود ابراز پشیمانی نکرد بلکه به گونه‌ای رفتار کرد که گویی کار بزرگی انجام داده است.


عملیات جعلی اسکای نیوزدر سال ۲۰۰۳
در آوریل ۲۰۰۳، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارشی از خبرنگار خود به نام «جیمز فورلونگ» در زیردریایی اتمی انگلیس منتشر کرد که ظاهراً مشغول شلیک مستقیم یک موشک کروز در خلیج‌فارس در طول جنگ عراق بود. این گزارش شامل صحنه‌هایی از پرتاب موشک در خلیج‌فارس بود، اما بعد مشخص شد که این گزارش ساختگی بوده و خدمه در حال نقش بازی کردن بوده‌اند و اصولا زیردریایی در آن زمان در آب‌های انگلیس بوده و هیچ موشکی نیز پرتاب نشده بود. اسکای نیوز به خاطر این گزارش دروغین، ۵۰ هزار پوند جریمه شد و جیمز فورلونگ نیز ۶‌ماه بعد خودکشی کرد.


رسوایی شنود رسانه رابرت مرداک در سال ۲۰۱۱
رسوایی شنود هفته‌نامه «نیوز آو دورلد» اشاره به شنود تلفن تعدادی از شخصیت‌های سیاسی، هنرپیشه‌ها و اعضای دربار در انگلیس دارد که توسط تعدادی از کارکنان این هفته‌نامه انجام گرفت. این رسوایی باعث شد رابرت مرداک صاحب امتیاز این هفته‌نامه اقدام به بستن این هفته‌نامه کند.
دامنه رسوایی مالی رسانه‌های مربوط به مرداک حتی به کناره گیری، جیمز، فرزند او از ریاست شرکت تلویزیونی - ارتباطی بی اسکای شد. جیمز مرداک حدود ۲ ماه پیش از آن نیز مجبور شده بود از ریاست شرکت نیوز اینترنشنال که ناشر روزنامه‌های متعلق به مرداک در انگلیس بود، کناره گیری کند. این شرکت در آن سال‌ها به‌شدت درگیر رسوایی شنود تلفنی شد و برخی از مدیران آن در همان زمان توسط پلیس دستگیر و بازجویی شدند و پرونده بسیاری از آن‌ها سر از دادگاه‌ها درآورد.

ارسال نظرات