پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 فروردين 1402 - 09:17

درس‌های مردم یمن در ۸ سال مقاومت

ششم فروردین سال ۱۳۹۴، جنگ یمن به بهانه بازگرداندن «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور به قدرت، با حمله ائتلافی با محوریت عربستان سعودی، امارات متحده عربی به یمن آغاز شد
کد خبر : 13891

پایگاه رهنما:

ششم فروردین سال ۱۳۹۴، جنگ یمن به بهانه بازگرداندن «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی این کشور به قدرت، با حمله ائتلافی با محوریت عربستان سعودی، امارات متحده عربی به یمن آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون، ۸ سال می‌گذرد. ۸ سالی که سرشار از رنج و سختی برای مردم یمن و آکنده شدن از عطر زنده‌کننده ایثار و مقاومت از سرزمین «اویس قرنی» بوده است.

روایتی از ۸ سال رنج و مظلومیت

اکنون  در حالی جنگ یمن وارد نهمین سال خود می‌شود که نگاهی به وضعیت انسانی این کشور، ابعاد وسیعی از درد و رنج تحمیلی به مردم مظلوم آن را نشان می‌دهد.

یونیسف اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ هشت سال جنگ سخت، زندگی میلیون‌ها کودک را در یمن نابود کرده و باعث شده تا ۱۱ میلیون کودک به یک یا چند نوع کمک بشردوستانه نیاز داشته باشند. یونیسف هشدار داده است که میلیون‌ها نفر با خطرات سوء تغذیه روبرو هستند، مگر این‌که اقدامات فوری انجام شود.

این نهاد بین‌المللی تأکید کرده که وضعیت کودکان آواره بسیار نگران‌کننده است؛ زیرا در اردوگاه‌های آوارگان بیش از 3 میلیون کودک حضور دارند که برای رفع نیازهای خود به اندازه کافی خدمات اولیه ندارند.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده به طور متوسط، هر ۱۰ دقیقه یکی از این کودکان به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهد. پیش‌تر نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع فلج اطفال و سرخک در یمن هشدار داده بود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۷ میلیون نفر در یمن، معادل دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این آمارها تنها نشان‌دهنده نمایه‌ای محدود از وضعیت انسانی فاجعه‌باری است که مردم یمن به‌دلیل درگیر شدن در جنگی ۸ ساله با آن روبرو هستند.

به طور قطع ، دامنه بحران انسانی در یمن به‌مراتب وسیع‌تر و عمیق‌تر از آن‌چیزی است که در آمارهای رسمی ارائه می‌شود.

در همین رابطه مرکز حقوق بشری «عین» اعلام کرد در ۸ سال جنگ تحمیل شده به مردم یمن، ۱۸ هزار و ۱۴۰ شهروند یمنی شهید و ۳۰ هزار و ۲۵۴ نفر نیز زخمی شدند. هم‌چنین۴ هزار و ۷۹ کودک شهید و ۴ هزار و ۷۹۰ کودک دیگر در بمباران‌های هوایی علیه غیر نظامیان زخمی شدند. شمار زنان قربانی جنگ هشت ساله نیز ۲ هزار و ۴۵۸ شهید و ۲ هزار و ۹۸۸ زخمی اعلام شده است.

در حالی که سازمان‌های فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه خواستار چهار میلیارد دلار کمک اضطراری به این کشور شده بودند و برخی کشورها و نهادهای حقوق بشری نیز متعهد شدند که در پایان ماه گذشته میلادی، 2 میلیارد دلار برای کمک به مردم یمن اختصاص دهند اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

متاسفانه تاکنون بسیاری از کمک‌های غذایی و دارویی ارسال شده به یمن نیز فاسد و تاریخ مصرف گذشته بوده است که بُعد دیگری از جنایت غرب علیه مردم مظلوم یمن را آشکار می‌سازد.

درسهای مقاومت ۸ ساله مردم یمن

درس‌های مردم یمن در ۸ سال مقاومت

۱- عربستان حمله به یمن را بیشتر یک رزمایش قدرت و نوعی عملیات تفریحی قلمداد می‌کرد اما مقاومت مردم یمن به‌عنوان فقیرترین کشور منطقه، آن هم درطول ۸ سال، تمام معادلات مثلث عبری - عربی - غربی را درهم ریخت و این مثلث شوم را با انفعال و استیصال مواجه ساخت.

۲-   مقاومت مردم یمن در اوج سختی و قحطی و محاصره و بمباران، نصاب نوینی از مقاومت و نمایی جدید از پایداری ملی را به مردم آزادیخواه جهان هدیه کرد. آموزه‌های مقاومت مردم یمن، قابلیت تبدیل به واحدهای درسی در دانشگاه‌های جنگ و در حکمرانی دارد که باید اکتشاف شده و استخراج و فرآوری گردد و درقالب ایده‌ها و روش های مدیریت جنگ و اداره امور اجتماعی، مورد توجه واستفاده قرار گیرد.

۳- برملاشدن چهره خبیث استکبار جهانی و بدعهدی و زیاده‌خواهی‌های شیطانی آمریکا نشان داد هیچگونه اعتمادی به این دشمنان مکار نمی‌توان کرد. غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش، علیرغم شعارهای فریبنده‌ خود در کنار ۸ سال جنگ‌افروزی و فروش تسلیحات و سرقت منابع انرژی یمن همچنان مانع از به نتیجه رسیدن توافقات صلح میان طرف‌های جنگ می‌شوند، غربی ها، از یک سو در روند میانجی‌گری‌های سازمان ملل و برخی کشورهای عربی همچون عمان کارشکنی می‌کنند و از سوی دیگر مانع از پیشرفت ابتکار عمل‌های سازنده‌ای همچون ابتکارات کشورهای چون، جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

۴- ملت بزرگ یمن در طول ۸ سال جنگ نشان داد، با وجود تمام رنج‌هایی که به آنها تحمیل شد به زورگویی و زیاده‌خواهی تن نداده و با جان خویش از شرف و آبرو و حیثیت و تمامیت ارضی کشورش دفاع می‌کند.

۵- آنچه به عنوان تنها راه پایان دادن به این جنگ نابرابر و ظالمانه وجود دارد، تنها شکل‌گیری گفتگوهای یمنی-یمنی و پایان مداخلات خارجی در امور سیاسی و احترام به حق تعیین سرنوشت مردم این کشور است. عربستان و دیگر کشورهای اشغالگر یمن راهی جز تسلیم در برابر اراده مردم این کشور را ندارند.

توافق ایران و عربستان و سرنوشت گروههای مقاومت دریمن

ازجمله شبهات مطرح شده در توافق ایران با عربستان این است که بعد از این توافق، جبهه مقاومت یمن و انصارالله در مصاف با عربستان تنها خواهد ماند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته از همه گروه‌های ضدامپریالیست در سراسر جهان حمایت کرده و حتی می‌توان ادعا کرد این شاخص، مهم‌ترین شاخص ارتباط ایران با گروه‌ها بوده است، تا جایی که برخی از متحدان جهانی ایران هیچ نسبتی با ایدئولوژی اسلامی ندارند و از آن‌طرف هم گروه‌هایی مثل برخی کشورهای عربی منطقه هستند که با وجود مسلمان بودن اما مورد بی توجهی کشورمان بوده‌اند.

در مرحله بعد، مردمی‌بودن این گروه‌ها اهمیت زیادی دارد و تجربه نشان می‌دهد گروه‌هایی که ضمن رعایت شرط اول از بدنه مردمی بیشتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه کشورمان قرار گرفته‌اند. نمونه این امر هم میزان توجه بیشتر ایران به حماس در مقایسه با جهاد اسلامی(که به ایران همواره نزدیکتر بوده) به‌ویژه تا پیش از قضایای سوریه است.

سومین شاخص هم در سیاست‌های حمایتی ایران، مسلمان بودن و یا شیعه بودن گروه‌های فعال است.

نکته مهم و اساسی این که؛ جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر همین سه شاخص الگوی حمایتی خود از گروه‌های فعال را تدوین کرده است. به این معنا که: در گام اول، با گروه‌های ضدآمریکایی ارتباط گرفته و به تقویت این روابط پرداخته است. و در گام دوم در تعامل با آنها به‌گونه‌ای عمل کرده است که، خودشان بتوانند در اسرع‌وقت برای خود بدنه مردمی و اجتماعی فراهم کنند و به بلوغ اجتماعی سیاسی برسند و حتی از نظر نظامی و دفاعی نیز به سطحی از خودکفایی برسند. نمونه بارز این گروه ها و الگوی آنها، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین است. انصارالله در یمن در این میان و به کمک ارتش این کشور و کمیته‌های مردمی، جایگاهی بس رفیع و سطحی بالا در بازدارندگی سیاسی و دفاعی دارد.

بنابراین؛توافق ایران و عربستان روی حمایت ایران از این گروه‌ها اثری نخواهد داشت؛ چرا که اساساً این گروه‌ها دیگر نیازی به حمایت دائمی ایران ندارند. گرچه در همه مراحل از حمایت معنوی ایران به نحو مقتضی و مطلوب برخوردار خواهند بود. به همین جهت اولین گروه هایی که از توافق ایران و عربستان استقبال کردند، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بودند.

ارسال نظرات