پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 بهمن 1401 - 15:18

فصل شکوفایی «زن»

به اعتقاد رهبر حکیم انقلاب «خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی با هم تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)؛
کد خبر : 13586

پایگاه رهنما:

فصل شکوفایی «زن»

فاطمه ابراهیمی

 

برگزاری «جشن فرشته‌ها» در حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) و فضای پر از شور و نشاط نوگلانی که قدم در راه بندگی خداوند مهربان گذاشته‌اند، هم خاطره‌انگیز شد و هم یک بار دیگر این مسئله را در ذهن‌های جویای حقیقت برجسته کرد که جایگاه زن در اسلام چیست و در بستر انقلاب اسلامی، چه تحولاتی در جامعه زنان رخ داده است؟

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جمع نوگلان و فرشتگان این سرزمین، خطاب به آنها گفتند: «کشور شما، ایران عزیز شما زن های بزرگی داشته در گذشته و من به شما بگویم امروز زن های برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما زنان برجسته‌ای داریم در همه‌ی بخش های علمی و عملی و جهادی و مسئولیت‌پذیری و مدیریتی و غیره، زن های برجسته‌ی مهمی داریم، اینها مایه‌ی افتخارند، زن های برجسته‌ی در کشور، هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد اینها مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید».

حالا برگردیم به سوال قبلی که نگاه اسلام به مقام زن چیست؟

* الگوهایی که حجت را تمام کردند  

به اعتقاد رهبر حکیم انقلاب «خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی با هم تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)؛ از لحاظ قدرت رهبری با هم تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)؛ از لحاظ توانایی هدایت بشر تفاوتی ندارند، نمونه‌اش فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها)؛ امّا از لحاظ وظایف اداره‌ی زندگی تفاوت دارند، باز نمونه‌اش فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها). اینهایی که از حقوق زن می خواهند دفاع کنند، به قول معروف شیپور را از سرِ گشادش میزنند و نمی فهمند چه بگویند و از چه چیز زن دفاع کنند» و البته شرط این تعالی و رشد زن، قرار گرفتن در محیط سالم تربیتی است، چراکه «زن در محیط اسلامی رشد علمی می‌كند، رشد شخصیتی می‌كند، رشد اخلاقی می‌كند، رشد سیاسی می‌كند، در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار می گیرد، در عین حال زن باقی می‌ماند».

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در همین زمینه، به یک الگوی ماندگار دیگر اشاره کرده و یادآوری می‌کنند که «زینب كبری یك نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است كه عظمت حضور یك زن را در یكی از مهمترین مسائل تاریخ نشان می دهد... این حادثه (عاشورا) نشان داد كه زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نكته ناطق است؛ لیكن این مربوط به تاریخ نزدیك است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یك حادثه‌ی زنده و ملموس است كه انسان زینب كبری را مشاهده می كند كه با یك عظمت خیره‌كننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر می شود؛ كاری می كند كه دشمنی كه به حسب ظاهر در كارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع كرده است و بر تخت پیروزی تكیه زده است، در مقر قدرت خود، در كاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میكند به یك شكست».

و باز هم شرط این تعالی، بهره‌مندی از محیط سالم و منسجم خانواده است؛ «جامعه‌ی اسلامی، بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده‌ی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینه‌های فرهنگی و البته در زمینه‌های غیر فرهنگی، بدون خانواده‌های خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است... غرب رندانه از زیر بار طرح مسئله‌ی خانواده در می رود. توی همه‌ی بحث هایی که اینها می کنند، بحث زن هست، اما اصلاً بحث خانواده نیست. خانواده، نقطه‌ی ضعف غرب است. مسئله‌ی زن را مطرح می کنند، اما اصلاً اسم خانواده را نمی‌آورند؛ با اینکه زن از خانواده جدا نیست».

* افتخارات ماندگار

پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در جامعه زنان این سرزمین به دست آمده است که مرور تنها بخش‌هایی از آن، گوشه‌ای از حقیقت را نشان می‌دهد.‌

بر اساس آمارهای بین‌المللی منتشر شده در خصوص پیشرفت‌ها در حوزه زنان به کاهش بی‌سوادی زنان بالاتر از 15 سال نسبت به کشورهای دنیا اشاره شده و همچنین به افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی اشاره شده است.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون نزدیک به 50 درصد رسیده است.

پیش از انقلاب اسلامی در دوره ستمشاهی، شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران به 57 و شش درصد می‌رسید که اکنون به 77 و یک درصد افزایش یافته است.

تعداد پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد رسیده و همچنین کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر مادران هنگام زایمان را به دنبال داشته است.

تعداد پزشکان زن نیز قبل از انقلاب اسلامی از ۵۹۷ نفر افزایش ۵۰ برابری یافته است.

ارسال نظرات