دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 بهمن 1401 - 14:26
نگاهی به یک تاکید مهم از سوی فرمانده جدید فراجا؛

هنر در خدمت پلیس

سینما و تلویزیون به عنوان آشکارترین عرصه‌های هنری، نقش پیشتاز در نقد عالمانه پلیس و نیز ارائه تصویری روشن، واقع‌بینانه و متعهدانه از سختی‌های کار پلیس دارد.
کد خبر : 13462

پایگاه رهنما:

بیش از دو هفته از انتصاب فرمانده جدید انتظامی کل کشور با حکم فرماندهی معظم کل قوا می‌گذرد و حالا پلیس جمهوری اسلامی با گذشت سه دهه از تولد آن بر مبنای ساختار جدید، وارد دوران تازه‌ای از حیات خودش شده است و همه چشم‌ها و امیدها به تدبیر و ابتکار مدیران جدید این نیروی اجتماعی دوخته شده است تا علاوه بر بهره‌گیری از دستاوردها و تجربیات گذشته، معماری نوین فراجا را بر اساس اقتضائات و نیازهای گام دوم انقلاب اسلامی رقم بزنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا در حکم انتصاب سردار رادان تاکید کردند که «توصیه اکید اینجانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت، توصیه مهم دیگر است». شاه‌بیت تاکیدات رهبر حکیم انقلاب در این حکم، جلب رضایت مردم از طریق تامین امنیت و آسایش عمومی توسط پلیس بوده و در این جریان، نخبگان و صاحبنظران توصیه‌‌های مختلف و متعددی برای تحقق این هدف، به فرمانده جدید پلیس و ارکان این سازمان گسترده و مردمی، ارائه کرده‌اند و بررسی، جمع‌بندی و طبقه‌بندی منسجم و عملیاتی این نقطه نظرات، حتما می‌تواند برای تدوین برنامه‌های دوره جدید پلیس راهگشا و مفید باشد.

* تاکید فرمانده بر یک ابزار کم‌نظیر

نگاهی به آنچه سردار احمدرضا رادان در آغاز کارش به عنوان فرمانده انتظامی کشور، به عنوان سرفصل‌ها برنامه‌ها بیان کرده، نشان از رویکرد تحولی در این برنامه‌ها دارد؛ در این میان، سکاندار جدید پلیس کشور بر لزوم بهره‌گیری هوشمندانه و موثر از یک ابزار مهم در کار پلیس تاکید کرده است.

سردار رادان علاوه بر سرفصل‌های مهمی مانند «تدوین و اجرای پیگیرانه معیارهای اخلاق حرفه‌ای و تکریم مراجعان، احترام به حریم خصوصی و ارزش‌های ملی، ارتباط پیوسته و هدفمند با افکار عمومی، استمداد از نخبگان و فرهیختگان، رعایت اولویت‌ها و فوریت‌ها در ماموریت ها و خدمات، مقابله قاطع با ناامنی‌های اجتماعی و جرائم خرد و کلان، بازتر کردن میدان ابتکار و نوآوری و تصمیم‌گیری‌های شجاعانه» بر ضرورت «استفاده از ابزار هنر متعالی و رسانه» نیز تاکید کرده است و این یعنی، دست گذاشتن بر نقطه مهم و حساسی که پلیس برخی کشورهای غربی، با وجود سیاهه خشونت‌هایش، با بهره‌گیری از آن توانسته چهره‌ای قهرمان از خود نمایش دهد، اما پلیس جمهوری اسلامی با وجود فهرست بلندبالای خدماتش، به دلیل بهره کافی نبردن از این ابزار متعالی و موثر، در مقاطعی دچار چالش‌های جدی و طاقت‌فرسا شده و مظلوم واقع شده است.

تقدیم بیش از 13 هزار شهید برای امنیت و آرامش خاطر شهروندان جمهوری اسلامی، تنها گوشه‌ای از فهرست خدمات انتظامی بوده که هنوز آن طور که باید و شاید، از ابزار هنر و رسانه برای بازنمایی و تبیین آن بهره برده نشده است؛ علاوه بر این، حوزه‌های ماموریتی متنوع و متعدد پلیس در کف جامعه و چالش‌های پیدا و پنهانی که با آن مواجه است، تاکنون با زبان هنرمندانه و ظریف بازگو نشده تا پلیس و جامعه به فهم مشترکی از مسائل دست یابند و راه برای سوء استفاده از مطالبات بحق مردم و ضربه به اعتبار پلیس بسته شود.

این مهم، هم به عهده پلیس است تا راه تعامل و ابتکار در میدان هنر و رسانه را فراهم کند و هم بر دوش نخبگان متعهد عرصه هنر و رسانه است که با رویکرد «مسئولیت اجتماعی»، به تولید آثار فاخر در این زمینه اقدام کنند.

* از سینما و تلویزیون تا هنرهای تجسمی

تاکنون آنچه از خروجی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در ارتباط با پلیس دیده شده، تولید سریال‌های پلیسی در دهه‌های مختلف بوده که برخی از آنها آثاری موفق و ماندگار و برخی دیگر ، از جهت ساختار و محتوا ضعیف و قابل نقد بوده‌‌اند که تصویر دقیق و روشنی از ماموریت‌های پلیس و چالش‌ها و ظرافت‌های پیش روی آن ارائه نداده است.

سینما و تلویزیون به عنوان آشکارترین عرصه‌های هنری، نقش پیشتاز در نقد عالمانه پلیس و نیز ارائه تصویری روشن، واقع‌بینانه و متعهدانه از سختی‌های کار پلیس دارد و علاوه بر آن، از سایر میدان‌های هنری هم نباید غافل شد؛ از تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی مانند نقاشی، گرافیک، پویانمایی (انیمیشن) و نیز موسیقی و سرود که هرکدام، به شرط شکستن کلیشه‌های تجربه شده و تکراری و بکار گرفتن قوه ابتکار و خلاقیت، می‌توانند سهم بی‌نظیری در دوره تحولی پلیس و نزدیک‌تر کردن فراجا به نیروی انتظامی تراز انقلاب اسلامی ایفا کنند.

ارسال نظرات