جمعه ؛ 30 شهريور 1403
17 دی 1401 - 14:50
واکاوی تغییرات در بدنه دولت سیزدهم

تغییرات به نفع کارآمدی

سیزدهمین روز آذرماه علی بهادری خبر از تغییرات در تیم دولت سیزدهم داد؛ چند روز بعد وزیر جدید راه و شهرسازی به بهارستان معرفی شود و در مقطع کنونی شاهد تغییرات جدی در عرصه سیاست داخلی با محوریت تحول در حکمرانی استانی و همچنین تغییر جدی در تیم اقتصادی دولت هستیم.
کد خبر : 13356

پایگاه رهنما:

سیزدهمین روز آذرماه علی بهادری خبر از تغییرات در تیم دولت سیزدهم داد؛ چند روز بعد وزیر جدید راه و شهرسازی به بهارستان معرفی شود و در مقطع کنونی شاهد تغییرات جدی در عرصه سیاست داخلی با محوریت تحول در حکمرانی استانی و همچنین تغییر جدی در تیم اقتصادی دولت هستیم. بارزترین تغییر در عرصه اقتصادی موجب کاهش ارزی شد و پس از این تغییرات در عرصه سیاست داخلی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، از برگزاری دومین نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور خبر داد و در همین راستا نسبت به دستورکار این جلسه نوشت: «طرح و پیگیری حل مسائل استان‌ها، پیگیری وضعیت مصوبات سفرهای استانی و هم‌افزایی به‌منظور اجرای برنامه‌های دولت در سال آینده، دستور کار اصلی نشست فردا خواهد بود.»

فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی شد

همزمان با تشدید نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر، زمزمه‌های خداحافظی صالح‌آبادی از بانک مرکزی مطرح شده بود و سرانجام صالح‌آبادی از بانک مرکزی رفت و فرزین که پیش از این مدیرعامل بانک ملی بود راهی برج میردادماد شد. او اولین وعده خود را در جام جم داد. «ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد. دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد. برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم. حتما نرخ نیما را روی قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد. سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.» این گزاره ها موجب کاهش نرخ ارز در بازار شد و نوید بخش تحول ساختاری در نظام تبادل مالی کشور را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر این تغییر در بانک مرکزی با چراغ سبز پارلمان همراه بود. این برنامه کوتاه مدت و بلندمدت با انتقاد حامیان وضع موجود همراه شد. درباره هجمه‌های فوق باید توجه داشت اولا سیاست‌های جدید ارزی در قالب یک بسته چندموضوعی دیده شده که اگر همه این بسته اعم از کنترل تقاضای ارز،کنترل تورم،تعیین تکلیف بانک‌های مشکل‌دار و ناتراز، تشکیل هیئت ثبات مالی و... به طور کامل اجرا شود به احتمال قوی در کنترل ثبات بازار موفق خواهد بود. اخیرا حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس در همین زمینه تاکید کرد «یقین دارم اگر بسته سیاستی اجرا شود دلار به شدت سقوط می‌کند، به‌گونه‌ای که حداقل 50 درصد از نرخ کنونی دولت کاهش پیدا می‌کند و قیمت دلار به کمتر از 20 هزار تومان هم می‌رسد. وقتی مردم ببینند قیمت ارز کاهش می‌یابد دلارهایی را که در خانه نگه داشتند، در بازار ارائه می‌کنند، همان طور که در یک مقطع نرخ ارز 9 هزار تومان شد و بسیاری از مردم دلارهای خود را در بازار ارائه کردند، چون بازار هوشمندانه عمل می‌کند‌.«

فصل تغییر در جنوب شرق

سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت استراتژیک از مهم­ترین استان­های کشور محسوب می­شود. دولت سیزدهم به دلیل نگاه راهبردی به حکمرانی دریایی از سواحل مکران نگاه ویژه­ای به این استان دارد. محمد کرمی با سابقه فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی جنوب شرق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جایگزین حسین مدرس خیابانی استاندار‌ پیشین سیستان و بلوچستان شد. رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با قدردانی از تلاش‌های مدرس خیابانی استاندار سابق در امر توسعه سیستان و بلوچستان، بر ضرورت تداوم توسعه اقتصادی این استان تاکید و به استاندار جدید توصیه کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع انسانی سیستان و بلوچستان و با همراهی همه قشرها، اقوام و مذاهب همت خود را بر حل مشکلات اقتصادی قرار دهید و در این زمینه از کمک و همکاری اعضای هیئت دولت نیز استفاده کنید. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اهمیت استان سیستان و بلوچستان در نقشه آمایش سرزمینی کشور افزود: وجود مرزهای طولانی در استان برای ما فرصت است و امیدواریم با مشارکت عمومی و گسترش و رونق فعالیت‌های اقتصادی شاهد نشاط و پیشرفت هر چه بیشتر سیستان و بلوچستان باشیم.

نوید تغییر در قطب قومیت کشور

جریان ضدانقلاب در التهابات اخیر کشور درصدد آشوب در مناطقی با ترکیب جمعیتی ناهمگن از منظر قومی- مذهبی بودند. استان کرمانشاه نوک پیکان نقشه دشمن قلمداد می­شود.«بهمن امیری‌مقدم» استاندار پیشین کرمانشاه بود که ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۰ در این سمت منصوب گردید؛ اما از استانداری خداحافظی کرد و جایگزین او از دانشگاه امام صادق (ع) است. «محمدطیب صحرایی» متولد سال ۱۳۵۵ کرمانشاه و دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است. از سال ۱۳۸۶ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)  بوده و در عین حال مسئولیت‌های فرهنگی را در این دانشگاه بر عهده داشته است. صحرایی پیش از این یکی از گزینه‌های تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بود.

تغییر در استان گنج خیز

«صادق خلیلیان» رفت و  «علی اکبر حسینی محراب» بر کرسی استانداری خوزستان نشست. استان زرخیز خوزستان همواره نیازمند توجه خاص از سوی قوه مجریه است. استاندار جدید نسبت به تحولات استان شناخت بسیار خوبی دارد. علی اکبر حسینی محراب در دهه هفتاد مدیرکل اطلاعات خوزستان بود و در سال ۸۴ در دوره وزارت حجت الاسلام محسنی اژه ای در وزارت اطلاعات، معاون اقتصادی و مبارزه با فساد این وزارتخانه بود. محراب در دولت دهم، دبیر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود. وی همچنین سابقه معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه را در کارنامه اجرای اش دارد. حسینی محراب در دولت آیت الله رئیسی، مشاور اقتصادی معاون اول ریاست جمهوری بود؛ پیگیری و برخورد با ده ها پرونده مفاسد اقتصادی، مهمترین سابقه محراب حسینی است.

پیام تغییرات

تغییرات در بدنه کارگزاران سیاست داخلی و اقتصادی دولت سیزدهم نوید بروز رخدادهای اثرگذار در شاکله دولت را می­دهد. این تغییرات نمایانگر آن است که معیارسنجش تصمیم سازان پاستورنشین «ثبات به مثابه کارآمدی» است؛ بر همین اساس کارگزاران پیشین به دلیل عدم عملکرد مناسب از منظر صاحب نظران و افکار عمومی تغییر کرده­اند. با این اوصاف باید از منظر تحلیلی این­گونه شرایط را درنظر بگیریم که دولت سیزدهم در فرآیند تغییرات علاوه بر عنصر «کارآمدی» بر آرامش روانی افکارعمومی مخصوصا در حوزه اقتصادی تمرکز ویژه داشته است و از سوی دیگر گزینه­های جایگزین دارای کارنامه قابل قبول هستند و انتخاب آنان با تعجیل همراه نبوده است. به نظر می­رسد تا انتهای امسال شاهد تغییر در بدنه قوه مجریه نباشیم و ارزیابی نسبت به عملکرد کارگزاران دولت مردمی در دوماه اخیر صورت بگیرد.

نویسنده:مرضیه میرحاجتی

ارسال نظرات