پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 مهر 1401 - 16:02
به مناسبت هفته وحدت

وحدت؛ آب حیات جامعه اسلامی

«هفته وحدت»، یادگار تفکر والا و اندیشمندانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با هوشمندی و درک تهدیدهای مشترک علیه جوامع اسلامی، پایه‌گذاری شد.
کد خبر : 12791

 

پایگاه رهنما:

«هفته وحدت»، یادگار تفکر والا و اندیشمندانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با هوشمندی و درک تهدیدهای مشترک علیه جوامع اسلامی، پایه‌گذاری شد. این سنت حسنه با نامگذاری ایام میان 12 ربیع‌الاول سالروز ولادت با سعادت آخرین پیامبر خدا حضرت رحمة للعالمین محمد مصطفی (ص) به روایت اهل سنت و 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت ایشان به روایت تشیع صورت گرفته است تا فرصتی ارزشمند باشد برای توجه دادن مسلمین به اهمیت موضوع «وحدت» و پافشاری بر مشترکات و توجه به دشمن مشترک.

مسلمانان، اعم از مذاهب مختلف شیعه و سنی، خدای واحد، قبله واحد، کتاب واحد و پیامبر واحد دارند و علاوه بر این مشترکات ارزشمند، بسیاری از اهل سنت نیز به خاندان گرامی نبوت و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارادت قلبی دارند و عشق می‌ورزند.

در نقطه مقابل، دشمنانی هستند که برایشان نه شیعه اهمیت دارد و نه سنی؛ بلکه با اصل تفکر توحیدی و دین نبی خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) مشکل دارند و به بهانه‌ها و ترفندهای پیدا و پنهان، سعی بر نابودی شجره طیبه اسلام دارند.

  • دست‌های آلوده علیه وحدت

امام امت خمینی کبیر (ره) در مقاطع مختلف بر اهمیت وحدت تاکید کرده و دست‌های پشت پرده برای اختلاف و تفرقه میان مسلمانان و نابودی تدریجی آنها را رو کرده‌اند. مرور فرازهایی از بیانات حکیمانه آن عبد صالح خدا، برای امروز جامعه ما – که رنگین‌کمان اقوام و مذاهب است – و برای عموم مسلمانان جهان، راهگشاست.

- «پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمه توحید، در تحت کلمه توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد، منتها اغراض سلاطین آن وقت از یک طرف و اغراض علمای نصارا و یهود و امثال ذلک از طرف دیگر سد شد؛ مانع شد از اینکه ایشان بتوانند آن کار را انجام بدهند. الآن هم سد است؛ الآن هم آنها مانع هستند؛ الآن هم گرفتاری ما برای خاطر آنهاست؛ الآن هم یهود مانع هستند که اسلام ترویج بشود؛ الآن هم نصارا مانع هستند که اسلام را، آن طور که هست، معرفی کنند. مانع هستند...».

- «دشمن‌ها در کمین شما هستند، در کمین ملت ما هستند. دشمن ها حالا فهمیدند که وحدتی که در ایران پیدا شده است، آنها را شکست داد. الآن بیشتر درصدد هستند برای اینکه چشیدند آن مزه ای را که وحدت داشت در بین ما. آنها عذاب او را چشیدند! الآن درصدد اینند که شماها را متفرق کنند، از هم جدا کنند شما را: خودتان را از هم جدا کنند، شما را از قشرهای دیگر جدا کنند، دانشگاه را از دانشگاه های اسلامی- دانشگاه علوم قدیمه- جدا کنند، قشرهای متجدد و متنور را از شماها جدا کنند. چنانچه در دویست- سیصد سال به این طرف این نقشه بوده است. نقشه ای بوده است که ایران را ویران نگه دارند برای پیشرفت [خودشان ]. شما مطالعه کنید کتبی که در این باب هست. ایران را نمی شود ویران کرد الا به ویران کردن جناح ها؛ نمی شود فتح کرد الا به اینکه شما را از هم جدا کنند...».

- «اگر مسلمین با هم بودند، این طور ذلیل نبودند زیر دست اجانب و عمال اجانب. مسلمین قریب یک میلیارد جمعیتند ولی یک میلیارد جمعیت متفرق، جدا از هم. اگر یک حکومت بود مثل صدر اسلام، یک حکومت بود و همه تابع، ما به این روز نمی نشستیم. آنها- اجانب- جدیت کردند تا حکومت ها را به نفع خودشان متفرق کردند، تکه تکه کردند. حتی اخیراً که عثمانی یک مملکت وسیع بود، وقتی جنگ تمام شد، اینها را به قریب پانزده تا جدا جدا از هم کردند؛ و همه عمال خودشان!».

خلف صالح امام امت، رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه ای(مدظله العالی) هم در سه دهه اخیر و به ویژه با پایه‌گذاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اجلاس‌های سالیانه آن، بر نقش راهبردی «وحدت» در  انسجام جوامع اسلامی و خطرهای پیش روی آنها تاکید کرده‌اند. ایشان با تبیین دقیق مفهوم «وحدت»، افق پیش روی مسلمانان را روشن‌تر کرده‌اند؛

- «مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی - هر فرقه‌ای عقاید خودش را دارد و خواهد داشت - میدان علمی است؛ میدان بحث فقهی است؛ میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می‌تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام، عدم تنازع است: «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا» (انفال46) تنازع نباشد، اختلاف نباشد...».

- «ما دچار یک بیماری مهلکی هستیم که باید همت کنیم و این بیماری را از خودمان دفع کنیم. اختلافات بین دنیای اسلام و ناهماهنگی‌ها و دامن زدن به دشمنی‌ها، بیماری بسیار خطرناکی است. و من به شما عرض کنم که اگر در طول زمان‌های گذشته این بیماری به طور طبیعی در جسم دنیای اسلام و امت اسلامی وجود داشت، امروز دست‌های سیاسی به شدت به دنبال تشدید این بیماری هستند...».

- «امروز بیشتر از گذشته دشمنان این دیوار را، این حائل را و این ابزارها و آلات خصومت و کینه‌ورزی را تقویت می‌کنند و سعی می‌کنند برادران مسلمان را از هم جدا کنند...».

  • اکسیر امروز اجتماع

امروز و در حالی که کشور ما نیز بیش از هر زمان دیگری، در معرض توطئه‌ها و خطرات تجزیه‌طلبانه و اختلاف‌افکنانه است، وحدت و همدلی شیعه و سنی و نیز اقوام مختلف، راهکاری اثربخش برای انسجام فرهنگی و اجتماعی جامعه و پاد زهری معجزه‌بخش علیه سم مهلک تفرقه است.

پیگیری این راهبرد، وظیفه عموم نخبگان و نیز بدنه جامعه است تا به بهترین نحو ممکن، راه تعالی اجتماعی جوامع اسلامی را در پیش گیرند.

ارسال نظرات