دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
10 مهر 1401 - 16:16
بازخوانی ماموریت­های خطیر فراجا

فراجا پیشران امنیت و پیشرفت جامعه

نویسنده :
مریم میرزندی
کد خبر : 12743

پایگاه رهنما:

فراجا به عنوان نهادی پیشرو و پیشگام در عرصه های مختلف به خصوص صیانت و استقرار امنیت در کشور شناخته می­شود. با وجود گستردگی وظایف و ماموریت­ها همواره درصدد پیشتازی برای ایفا نقش بوده است. در این گزارش به مناسبت هفته فراجا ابتدا به جایگاه تقنینی و ماموریت و وظایف فراجا می­پردازیم و در ادامه به طراحی عملیات روانی دشمنان انقلاب اسلامی علیه فراجا و در نهایت واکنش جامعه در قبال آنان را یاد می­کنیم.

  • جایگاه تقنینی فراجا

قـبـل از پـیـروزی انـقـلاب اسـلامـی دو نـیـروی شـهـربـانـی و ژانـدارمـری مسئول حفظ امنیت و نظم در شهرها، روستاها و مرزها بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بنابر اقتضای زمان نهادی برخاسته از مردم در محلات مختلف شهرها تحت عنوان ((کمیته انـقـلاب اسـلامـی )) شـکـل گـرفـت . از ایـن زمـان تـا سـال 1369، ایـن سـه نـیـرو مـسـئول بـرقـراری نـظـم و امـنـیـت مـردم بـودنـد؛ امـا بـه دلیـل مـشـکـلاتـی کـه بـه عـلت تـعـدّد نـیـروهـای امـنـیـتی بین این سه نیرو (شهربانی ، ژاندارمری و کمیته ) به وجود آمد، تصمیم گرفته شد که این نیروها با هم ادغام شوند و یک نیروی جدید تشکیل شود. سـرانـجـام در تـاریـخ 9/5/1369 ه‍.ش ، قانون نیروی انتظامی از تصویب نهایی مجلس گـذشـت و وزارت کـشـور را مـوظـف کـرد کـه ظـرف مـدت یـک سـال نـیـروهای انتظامی موجود را ادغام کند و سازمانی تحت عنوان نیروی انتظامی جمهوری اسـلامی ایران تشکیل دهد. علاوه بر این، تمام نیروهای مسلّحی که در جهت امور انتظامی در ارتـبـاط با قوه قضائیه ، وزارتخانه ها و سازمان ها، نهادها و مؤ سسات مختلف، فعالیت مـی کردند، در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادغام شدند و از طریق وزارت کشور و نیروی انتظامی تحت امر این نیرو قرار گرفتند. بـه مـوجب این قانون، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمانی مسلّح است که در تابعیت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور می باشد. فرمانده نیروی انتظامی از طـرف فـرمـانـده کـل قـوا مـنـصـوب مـی گـردد. هـدف از تشکیل نیروی انتظامی، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی و نگهبانی و پـاسـداری از دسـتاوردهای انقلاب اسلامی در چارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران است .در 17 آذر 1400 عنوان نیروی انتظامی به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در مراسم رونمایی طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، این طرح را مبدا تحول و نقطه عطفی برای امنیت بیشتر و خدمت به مردم دانست و اظهار داشت: «طرح جامع ساختار فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی سالیان طولانی توسط ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد انتظامی، در خصوص دستاوردها و مولفه های تحولی، پیامدها و بازخوردهای آن مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت که در نهایت این طرح جامع تدوین و تقدیم فرماندهی معظم کل قوا مدظله العالی به منظور تصویب قرار گرفت که معظم له با طرح تحولی و ارتقاء ناجا موافقت نمودند.» وی با بیان اینکه ماموریت انتظامی کشور متنوع، سنگین و چندجانبه است، خاطر نشان کرد: «انتظارات از انتظامی کل کشور فوق العاده بالاست و انتظامی کل کشور در مقایسه با سایر نیروهای مسلح دارای گستردگی مفهومی، موضوعی، مصداقی و جغرافیایی است و در تمام شئون زندگی مردم نقش و حضور دارد و این نقش، حضور و مسئولیت ملموس است.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: «بایستی با اجرای این طرح جامع شاهد تحول، پویایی، ورزیدگی، چابکی، شادابی و خدمتگزاری بیشتر به مردم و انسجام، هماهنگی با سایر ارکان نیروهای مسلح و بخش های گوناگون مدیریتی کشور باشیم.» سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: «خوشبختانه این ظرفیت هم در فرماندهی انتظامی کل کشور و یکایک مدیران و کارکنان خدوم و توانمند انتظامی وجود دارد و قطعا شاهد جهش خواهیم بود.»

  • ماموریت و وظایف فراجا

دامنه و مختصات فعالیت فراجا بسیار گسترده است به نحوی که می­توان این دستگاه نظامی را مهم­ترین و اثرگذارترین پیشران پیشرفت و تحقق امنیت و نظم در کشور دانست. منطبق بر قانون 25 محور برای ماموریت­های فراجا تعریف شده است. برای نمونه « استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی»، «مـقـابـله و مـبـارزه قـاطـع و مـسـتـمـر بـا هـر گـونه خرابکاری ، تروریسم ، شورش و عوامل و حرکت هایی که مخل امنیت کشور باشد با همکاری وزارت اطلاعات»، «هـمـکـاری با سازمان های ذی ربط در جهت ایجاد و توسعه زمینه های فرهنگی لازم به منظور کاهش جرائم و تخلفات و تسهیل وظایف محوله»، «انجام امور امدادی و مردم یاری در مواقع ضروری ، ضمن هماهنگی با مراجع ذی ربط»، «تلاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در نیروی انتظامی» که همین محورها نمایانگر دامنه اقدامات جدی فراجا در کشور است.

  • عملیات تخریب علیه فراجا

به تدریج با محبوبیت پلیس، طراحی عملیات روانی دشمنان انقلاب اسلامی با محوریت فاصله گرفتن مردم از فراجا در دستورکار کارگزاران ضدانقلاب قرار گرفت. محور اصلی تقابل با فراجا در دو سطح اصلی قابلیت دسته­بندی دارد. محور اول حمله به ایفای نقش فراجا در صیانت از امنیت پایدار در سراسر کشور است. در همین راستا اقدامات تامینی و تحکمی فراجا در مرزها و همچنین تقابل با اوباش در شهرها مورد هجمه قرار می­گیرد. ضدانقلاب با طراحی عملیات روانی و دروغ­پردازی مدعی خسارت به مرزنشینان و همچنین مخالفان از سوی فراجا می شود. محور دوم امنیت اجتماعی با تاکید بر امنیت اخلاقی است. با وجود نقش آفرینی دستگاه­های مختلف در امر امنیت اخلاقی، فراجا بنا بر وظایف دینی و قانونی نوک پیکان نقش­آفرینی را دارد؛ به همین دلیل جریان­های ضدانقلاب با استفاده از فقدان سواد رسانه­ای گروه­های مرجع نظیر شخصیت های برجسته هنری و ورزشی، هرگونه اقدام بازدارنده و حتی آموزشی را به مثابه رفتارهای غیرقانونی توصیف می­کنند و خواهان تقابل جدی با فراجا حتی به شکل خشونت­آمیز هستند.

  • حمایت تمام عیار ایران از فراجا

با وجود طراحی عملیات­های متعدد عملیات روانی علیه فراجا، اصلی ترین مانور عوامل استکبار در رخداد فوت خانم مهسا امینی با تهاجم گسترده علیه فراجا رخ داد. با این وجود که دشمنان نظام اسلامی خواهان ایجاد تقابل میان فراجا و شهروندان ایرانی بودند ولی با هوشمندی نیروهای خدوم فراجا، شرایط خلاف پیش­بینی­های ضدانقلاب رخ داد به نحوی که موج گسترده حمایت از فراجا در سطح جامعه شکل گرفت و علاوه بر حمایت تمام عیار خواهان پیگیری قانون در قبال هتاکان به ساحت نیروهای فراجا شدند. همچنین در همین راستا هم افزایی نهادی در بدنه ساختاری جمهوری اسلامی در حمایت از فراجا را شاهد هستیم به نحوی که بیانیه­های حمایتی متعددی صادر شده است.

ارسال نظرات