امروزه روند رو به رشد فیکنیوزها در شبکه های اجتماعی به یکی از چالشهای مهم مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است. فیک نیوزها؛ فریبکاران بزرگ عصر مجازی و دنیای شبکه ای محسوب میشوند. فیک نیوز به معنای اخبار جعلی یا همان اخبار کذب میباشد. فیک نیوزها آن قدر به شکل تخصصی و حرفه ای تولید میشوند که نه تنها افکار عمومی، بلکه مقامات، سیاستمداران و حتی اهالی رسانه نیز گاهی فریب می خورند و آنها را به عنوان واقعیت میپذیرند و بر مبنای آن تصمیم گیری میکنند، واکنش نشان میدهند و یا در رسانه های خود بازنشر میدهند. اما پرسش این است که فیک نیوزها از کجا میآیند و چگونه تولید میشوند؟
فیک نیوزها گاهی به صورت آگاهانه و طراحی شده و گاهی هم به شکل ناآگاهانه تولید میشوند. فیک نیوزهایی که عامدانه و با مقصود منتشر میشوند عمدتا توسط جریانهای سیاسی و یا اقتصادی طراحی و تولید میشوند. دوران انتخابات، یکی از دورانهایی است که فیک نیوزهای زیادی توسط جریانهای سیاسی و رقبای انتخاباتی به شکل گسترده منتشر میگردد و عمده این اخبار جعلی با هدف تخریب رقبا منتشر میگردد. گاهی شاهد انتشار متنی و یا ویدئویی در خصوص محصول یک شرکت یا کارخانه هستیم که این محتوا با هدف تخریب آن محصول منتشر میگردد. در صورتیکه با تحقیقات بیشتر مشخص میگردد محتوای منتشر شده از اساس کذب بوده و توسط رقبای اقتصادی و با هدف تخریب منتشر شده است. نمایش فساد محصولات خوراکی یکی از شایعترین ویدئوها در این خصوص محسوب میشود. گاهی افشاگریهایی در فضای مجازی صورت میگیرد که در ظاهر به نام مبارزه با فساد و به نام شفافیت و عدالت طلبی منتشر میگردد، اما کذب بودن این افشاگری ها و ساختگی بودن اطلاعات آنها خود نشان دهنده فساد طراحان آن و جریان پشت پرده میباشد. معمولا در زمان بحرانها و آشوبها، تولید اخبار جعلی افزایش چشمگیری دارد. همچنین اگر رویدادی برای افکار عمومی با اهمیت زیادی داشته باشد، اخبار جعلی بیشتری پیرامون آن رویداد تولید میشود. به عنوان مثال در حاشیه اتفاقات اخیر عراق با توجه به بحران پیش آمده و درجه اهمیت آن برای افکار عمومی ایرانیان به واسطه نزدیک شدن به روزهای منتهی به اربعین، در عرض 24 ساعت مملویی از اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی منتشر گردید. از کشته شدن زائران ایرانی و حمله به اتوبوس زائران گرفته تا سفر مقتدا صدر به ایران و یا انتشار بیانیه جعلی آیت الله سیستانی در خصوص اوضاع عراق.
اما به غیر از موارد بالا گاهی اخبار جعلی به صورت غیر عمدی تولید میشود. انتخاب تیترهای گمراهانه برای اخبار یکی از دلایل تولید اخبار جعلی میباشد. گاهی مخاطبان با خواندن یک تیتر دو پهلو و بدون مطالعه کامل خبر، آن تیتر را به صورت اشتباه برداشت میکنند و برای دیگران بازگو یا در شبکه های اجتماعی بازنشر میکنند که این اقدام به صورت ناخواسته باعث انتشار اخبار جعلی میگردد و مصداق یک کلاغ چهل کلاغ شدن محتوا و اخبار در فضای مجازی میباشد. سلبریتی ها و افراد دارای شهرت نیز از جمله افرادی هستند که گاهی ندانسته محتوایی کذب را منتشر میکنند که این محتوا به دلیل شهرت بالای این افراد و دنبال کنندگان فراوانی که دارند به سرعت در فضای عمومی جامعه منتشر و موجب گمراهی میگردد.
برای مقابله با اخبار جعلی تلاش برای افزایش سواد رسانه، توجه به اصول اخلاقی و مسئولیت مداری در کنشهای رسانهای جزو مهمترین عوامل پیشگیری محسوب میشوند. این نکته را فراموش نکنیم که سرعت انتشار اخبار جعلی به واسطه جذابیت آن، چند برابر تکذیبها است و هرگز شمار افرادی که یک خبر کذب را شنیده اند با شمار افرادی که تکذیب آن را میشنوند برابری نخواهد کرد.
ارسال نظرات