پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 تير 1401 - 15:39

هجمه به پلیس ؛ زمینه ها و بایسته ها

برقراری وحفظ نظم و امنیت یکی از نیازهای اولیه وضروری انسان است و بدون آن رشد وتعالی در هیچ جامعه ای امکان پذیر نخواهد بود و به همین دلیل یکی از اولین وظایف هر نظام سیاسی باید تلاش برای ایجاد فضایی امن و خالی از دغدغه‌های مادی و معنوی برای شهروندان خود باشد
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 12252

پایگاه رهنما:

برقراری وحفظ نظم و امنیت یکی از نیازهای اولیه وضروری انسان است  و بدون آن  رشد وتعالی در هیچ جامعه ای امکان پذیر نخواهد بود و به همین دلیل یکی از اولین وظایف هر نظام سیاسی  باید تلاش برای ایجاد فضایی امن و خالی از دغدغه‌های مادی و معنوی برای شهروندان خود باشد. تا آنان در سایه این امنیت به فعالیت پرداخته و زمینه پیشرفت‌های گوناگون در عرصه اجتماع خویش را فراهم آورند.

اما در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این اصل مهم، حفظ نظم وامنیت از دوبعد دیگر واجد اهمیت است:  اول به  جایگاه امنیت  در مبانی دینی و ارزش های اسلامی باز می گردد.  به گونه ای که بر اساس تعالیم اسلامی، حفظ امنیت امری فرا وظیفه ای وفرا مأموریتی است و به طور مکرر در آیات قرآن کریم واحادیث ائمه معصومین بر ضرورت حفظ وتأمین امنیت تأکید شده است.  مهمترین هدف مورد تأکید در تعالیم اسلامی  در تامین امنیت اجتماعی، فراهم آوردن محیطی سالم و آرام برای پرداختن به امر عبادت و بندگی خدا و زندگی سالم است.

دوم به نقش و راهبرد دشمنان برای گسترش نا امنی در جامعه ایران برای اثبات ناکارآمدی و ناتوانی نظام در حفظ امنیت اجتماعی باز می گردد، چرا که دشمنان نظام جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده اند یکی از راه های اصلی برای به زانو درآوردن ملت ایران، شکستن مرزهای اخلاقی و ترویج مفاسد و بی بندوباری اخلاقی در داخل کشور است؛ راهبردی که هدف نهایی در آن می  تواند  تغییر در مبانی ارزشی  ودینی  و زمینه چینی برای استیلای سیاسی و اقتصادی دشمنان بر کشور باشد.

اگر از این منظر به نقش وتأثیر فرماندهی انتظامی برای برقرای حفظ وتأمین امنیت در کشور نگریسته شود چرایی اهتمام دشمنان در تخریب و تحریم نیروهای محافظ امنیت و به ویژه پلیس  در کشور بهتر درک خواهد شد؛  زیرا اهمیت وظایف پلیس سبب گردیده است که این نیروی خدوم در معرض شدیدترین هجمه ها و آسیب ها قرار گیرد، هجمه ای  که  با هدف ناکارآمد سازی  و سلب اعتماد عمومی از پلیس صورت می گیرد.

اما در کنار راهبرد دشمنان برای تخریب چهره نیروهای خدوم پلیس، وجود برخی از ضعف ها و آسیب ها نیز می تواند زمینه ساز هجمه به پلیس و  مخدوش کننده چهره یک پلیس سرافراز در نظام اسلامی  باشد، نکته ای که فرماندهی معظم کل قوا در برخی از دیدارهای خود با فرماندهان ومسئولین فراجا بر آن تأکید ونسبت به آن هشدار داده اند .آسیب هایی که ممکن است دامن گیر پلیس شود و اعتماد مردم را از او سلب نماید، از دیدگاه معظم له  بی توجهی پلیس نسبت به پیگیری و مقابله با عوامل نا امنی و اشتباه در فهم مأموریت و موقعیت خطیر پلیس، نابخشودنی است؛ به گونه ای که یک حرکت و یک حرف بی جا ویا یک رفتار خشونت آمیز ، زحمات نیروی انتظامی را بر باد می دهد. سست ایمانی، کم توجهی به مبانی دینی و خصوصیات منفی موجب گریزان شدن و بی اعتمادی مردم نسبت به پلیس می شود. احساس امنیت اخلالگران و احساس نا امنی  توده  مردم از جمله آسیب هایی است که باید مدنظر قرار گیرد. آلودگی به رشوه، سودجویی و مفاسد اخلاقی از جمله عوامل اعتماد سوزی است که نباید به آسانی از کنار آنها گذشت. همان گونه که صفاتی مانند ایمان،صداقت و شجاعت از عوامل اعتماد ساز برای پلیس است، در مقابل ضعف ایمان، دروغ، ترسویی، بدفکری، غرض ورزی، طمعکاری و پلشتی دست و دل، از جمله عوامل و آسیب های تهدید کننده  گنجینه پرارزش اعتماد مردم به پلیس است و آن را به تاراج می دهد. بدیهی است که ویژگی های سوء پیش گفته مقبولیت مردمی پلیس را خدشه دار می کند.

 صیانت از پلیس در برابر هجمه ها مستلزم اقداماتی چند است:

1-پیش بینی قوانین ومقررات لازم برای صیانت از پلیس در برابر هجمه ها؛

2-پشتیبانی دیگر قوا ونهادها از پلیس در اجرای مأموریت ها؛

3-ارتقای فرهنگ عمومی نسبت وظایف ومأموریت های پلیس وتأکید بر نقش مؤثر همکاری مردم با پلیس بر اجرای درست مأموریت ها؛

4- جذب نیروی خدوم دینی و قرآنی در گزینش ها؛

5- -تقویت عوامل سازمانی مؤثر در صیانت و پیشگیری مثل عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی و دینی، نظم و انضباط؛

6- تأمین نیازهای اولیه کارکنان برای ایجاد اطمینان خاطر در آنها برای گذران زندگی و عدم آلوده شدن به وسوسه های  قانون گریزان؛

7- برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی  برای ارتقای مهارت های حرفه ای و آموزه های دینی کارکنان؛

8-ارتقای بصیرت سیاسی  و درک و بینش سیاسی کارکنان برای شناخت چالش ها وتهدیدات پیش روی نظام؛

9-ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به راهبردها ونقشه های دشمنان در آلوده سازی محیط اجتماعی و تبیین تأثیر آن در سلب امنیت روانی جامعه؛

10-انجام بازرسی ها و نظارت های غیر محسوس بر کارکنان در خصوص نحوه  برخورد با مراجعه کنندگان و رعایت اصل تکریم آنان.

ارسال نظرات