جمعه ؛ 30 شهريور 1403
07 خرداد 1401 - 10:23

سناریوی جدید ایران هراسی برای جلوگیری از توافق خوب

پس از پایان دور هشتم گفتگو‌های هسته‌ای در هتل کوبورگ وین، با درخواست طرف غربی تمامی طرف‌ها برای تصمیم گیری سیاسی به پایتخت‌های خود باز گشتند، در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح آن گفتگو‌ها اعلام کرد که ایران آماده توافق است و طرف آمریکایی باید تصمیم سیاسی بگیرد؛ تصمیم سیاسی از نگاه تهران به معنای آن بود که طرفین به شرایط تفاهم در سال ۲۰۱۵ بازگشته و همه تحریم‌ها لغو و انتفاع ایران از آن تضمین شود.
نویسنده :
محمد غضنفری
کد خبر : 11886

پایگاه رهنما:

پس از پایان دور هشتم گفتگوهای هسته‌ای در هتل کوبورگ وین، با درخواست طرف غربی تمامی طرف‌ها برای تصمیم گیری سیاسی به پایتخت‌های خود باز گشتند، در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح آن گفتگوها اعلام کرد که ایران آماده توافق است و طرف آمریکایی ‌باید تصمیم سیاسی بگیرد؛ تصمیم سیاسی از نگاه تهران به معنای آن بود که طرفین به شرایط تفاهم در سال 2015 بازگشته و همه تحریم‌ها لغو و انتفاع ایران از آن تضمین شود. در حالی که همه آماده بودند تا این خواست منطقی و قابل اجرا از جانب ایران اجرایی شود، به ناگهان طرف آمریکایی زیر میز مذاکرات زده و با بهانه‎‌های واهی در روند توافق اخلال ایجاد کرد. مسائلی چون باز شدن مجدد پرونده PMD و یا دسترسی به برخی سایت‌ها و حتی گره زدن برخی مسائل غیر هسته‌ای چون تبادل زندانیان از جمله مواردی بود که غرب با زیاده خواهی آن را طلب می‌کرد. در آن زمان وزیر امور خارجه اعلام کرد که توپ در زمین غرب است و از حالا به بعد هیچ تعاملی اضافه تر از مفاد وین قابل گفتگو نیست. حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد که  توپ مذاکرات در زمین غرب و به خصوص آمریکا است و ایران بارها اعلام کرده است که فقط برمبنای یک توافق خوب و عزتمندانه پای میز مذاکره بر می‌گردد. پس از اعلام موضع صریح از جانب جمهوری اسلامی ایران غربی‌ها به جای اعلام حسن نیت در گفتگو، در تقسیم کار جدید خود دوباره دست به اجرای سناریوهای نخ‌نما و تکراری زده‌اند. این نوشتار به ابعاد این سناریوسازی‌ها و اهداف آن می‌پردازد.

  • چند قطعه از جورچین جدید غرب در مقابله با ایران

در هفته‌ای که گذشت، این اخبار در صدر خبرها و گزارش ها قرار گرفت:

۱- دولت انگلیس به همه اتباع این کشور توصیه کرده از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند.در اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «امکان دارد اتباع بریتانیایی در ایران دستگیر، بازجویی یا بازداشت شوند، خواه تابعیت دوگانه بریتانیایی-ایرانی داشته باشید یا خیر». لندن در ادامه این ادعاها، افزوده است: «ایران اخیراً اتباع اروپایی که با روادید گردشگری سفر می‌کردند را بازداشت کرده و در چنین مواردی توانایی وزارت خارجه انگلیس برای ارائه پشتیبانی کنسولی بسیار محدود است.»

۲- انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در بازگشت از تهران مدتی در فرودگاه فرانکفوت بازداشت شد. گفته می‌شود موبایل و گذرنامه این دیپلمات اسپانیایی توسط پلیس فرودگاه ضبط شده است. پلیس آلمان با بیان اینکه «این بازرسی بر اساس سرنخ‌های کامپیوتری بود که در کنار موارد دیگر به مسیر تهران-فرانکفورت مربوط می‌شد»، عملاً علت بازداشت را سفر به ایران عنوان کرده است.

۳- حکم نهایی برای سه شهروند ایرانی به اتهام مشارکت در «برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی» در بلژیک نیز قطعه دیگر این پازل است. دادگاه، این سه نفر را به همکاری با «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی در اتریش متهم کرده که یک سال پیش با اتهامی واهی به ۲۰ سال حبس محکوم شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این اقدام که با رویکرد سیاسی انجام شده ضمن تأکید بر تعارض رفتار بلژیک با کنوانسیون وین گفت: «متاسفانه امروز بار دیگر و به بهانه دادگاه تجدیدنظر سه فرد یاد شده، شاهد دروغ‌پردازی‌های مهندسی‌شده رسانه‌های غربی در مورد آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم.‌»

  • خوشحالی صهیونیست‌ها از بن بست در مذاکرات هسته‌ای

یک نشریه صهیونیستی مدعی شد در حال حاضر، برای ارزیابی دقیق احتمال توافق هسته‌ای جدید آمریکا با ایران و همچنین وضعیت روابط ‌آمریکا و اسرائیل بهتر است اغلب اخبار را نادیده گرفت.

جاناتان توبین روزنامه‌نگار یهودی و سردبیر سندیکای خبری یهود (جوئیش نیوز سیندیکت) و از اعضای اندیشکده گیت استون آمریکا در گزارشی مدعی شد: «تشخیص حقیقت درباره فعالیت دیپلماتیک اغلب در گرو تشخیص حقایق در میان گمانه‌زنی‌ها و خبرپراکنی‌های دولتی است. این بدان معناست که در حال حاضر، برای ارزیابی دقیق احتمال توافق هسته‌ای جدید آمریکا با ایران و همچنین وضعیت روابط آمریکا و اسرائیل بهتر است اغلب اخبار را نادیده گرفت. اگر چنین باشد، خوش‌بینی غالب کنونی در اورشلیم درباره عدم خیانت دولت بایدن به منافع امنیتی اسرائیل، دولت‌های عرب و همچنین غرب می‌تواند فقط یک توهم باشد». در این گزارش آمده است: «درخواست ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی حذف کند، بیش از آنکه زیاده‌روی باشد مایه شرمساری بایدن بوده است. اگرچه مذاکره‌کنندگان آمریکایی حتی آمادگی پذیرفتن این مطالبه غیرقابل‌قبول به عنوان بهای یک توافق جدید را داشتند، اخبار این امتیاز به بیرون درز کرد و انتقادات بیش از حد انتظار، از جمله واکنش برخی از اعضای دولت اسرائیل، را برانگیخت.این بن‌بست آشکار امید تازه‌ای در اورشلیم به وجود آورده است، ‌ مبنی بر اینکه توافق ایران که زمانی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید اکنون خیلی بعید به نظر می‌رسد. منابع دولتی اسرائیل به خبرنگاران می‌گویند که به نظر آن‌ها احتمال توافق در حال حاضر "بسیار بعید" است.»

درباره اقدامات نمایشی و پشت پرده‌های آن چند نکته گفتنی است:

۱- واقعیت این است که آمریکا و اروپا خصوصاً پس از جنگ اوکراین در شرایط سختی قرار دارند و بسیار تمایل دارند تا هرچه زودتر پرونده ایران بسته شود. لکن عقب‌نشینی از مواضع گذشته برای غرب پیامدهای سهمگینی دارد و اردوگاه استکبار نمی‌خواهد به‌راحتی با این شکست کنار بیاید. بنابراین اجرای نمایش‌هایی تکراری و فرسایشی‌کردن مذاکرات به قصد فرسایشی‌کردن روح و روان مردم ایران همزمان با تشدیدجنگ اقتصادی و دیپلماسی، بخشی از جنگ ترکیبی آنها برعلیه ایران است.

۲- نکته مهم دیگر خوف و هراس تل آویو از انعقاد هرگونه توافق است. رژیم صهیونیستی که در مخمصه‌ تنش‌های داخلی و بحران هویتی درونی و شکست‌های بیرونی درگیر است و با جنگ اوکراین و سرگرم شدن روسیه به این جنگ، قدرت مانور خود در مرزهای سوریه را از دست داده و همچنین با امواج جدید انتفاضه روبرو است؛ اصلاً خوش نمی‌دارد که توافقی بین ایران و غرب شکل بگیرد. بازداشت مورا و ضبط موبایل او گمانه دخالت صهیونیست ها در این حادثه را تشدید می‌کند.

۳- در این میان سفر «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی آثار اقدامات قهری (تحریم) نیز که می‌تواند فرصتی برای بیان واقعیت‌های نقض حقوق بشر به‌دلیل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه باشد، مزید بر علت شده تا برخی کشورهای غربی تلاش کنند تا اموج ایران‌هراسی بلندتر شود.

مخالفت‌های شدید برخی مدعیان دفاع از حقوق بشر با انجام این سفر و تلاش پر دامنه برای وارد کردن فشار به گزارشگر ویژه سازمان ملل با هدف انصراف او از انجام سفر به ایران تنها بخش کوچکی از تلاش هماهنگ و هدفمندی است که مجریان پروژه ایران‌هراسی برای انزوای ایران دنبال می‌کنند.

مجریان پروژه ایران‌هراسی به‌دلیل ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تحرک قابل ملاحظه‌ای که برای پیشبرد پرونده‌های مهم سیاست خارجی آغاز شده، دچار نگرانی مضاعف شده‌اند، از این رو به‌ طور قطع اقدامات آنان نمی‌تواند مانعی در مسیر پیش‌رو و دستیابی به موفقیت‌های روزافزون ایجاد کند.

 

ارسال نظرات