دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
28 فروردين 1401 - 12:31
حسن هانی‌زاده در گفتگو با «الوقت» مطرح کرد:

انتفاضه جدید فلسطینی‌ها با چاشنی عمل‌گرایی کلید خورده است / امنیت صهیونیست‌ها به حداقل ممکن کاهش یافته است / سکوت رژیم‌های عربی مایه شگفتی نبود

در گذشته تمرکز اصلی انتفاضه بر غزه و قدس شرقی محدود می‌شد اما اکنون انتفاضه کرانه غربی و حتی فلسطینیان 1948 را نیز شامل شده است. مجموع این روند به وضوح نشان‌گر آن است که هم اکنون انتفاضه بزرگی در آستانه روز جهانی قدس شکل گرفته است
کد خبر : 11589

پایگاه رهنما:

در چند هفته اخیر تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی به طور روزافزونی افزایش پیدا کرده است. در یک سوی ماجرا همانند روال همیشگی رژیم صهیونیستی با تشدید فشارها و حملات در غزه و کرانه باختری شهروندان فلسطینی را تحت فشار قرار داده است. اما در سوی دیگر، جوانان فلسطینی برای مقابله با جنایات این رژیم به انجان عملیات استشهادی دست زده و خواب را از چشمان صهیونست‌ها ربوده‌اند.

متعاقب همین روند، دیروز –جمعه- در میانه ماه مبارک رمضان نظامیان رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی حمله برده و نمازگزاران را مورد تعرض وحشیانه قرار دادند. بنابر آمار اولیه در این حمله 152 نفر زخمی و بیش از 400 نفر دستگیر شده بودند. این حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مسلمانان در مسجد الاقصی، موجی بزرگ از محکومیت‌ها را در میان جوامع اسلامی به همراه داشته است. با این اوصاف، «الوقت» در راستای بررسی بحران به وجود آمده با حسن هانی‌زاده، کارشناسان مسائل منطقه تحولات اخیر را بررسی کرده است.

 

صهیونیست‌ها برای انتقام از عملیات استشهادی مسجدالاقصی را مورد حمله قرار دادند

حسن هانی‌زاده، در ارتباط تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و تشدید بحران در غزه و کرانه باختری، بر این باور است که برای پی‌گیری وضعیت موجود چند رخداد مهم می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. طی دو هفته اخیر اتفاقات دردناکی در اراضی اشغالی به وقع پیوسته است. نخست، نشست مشترک وزاری خارجه چهار کشور عربی، مصر، بحرین، مغرب و امارات با وزاری خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا در نقب اشغالی بود که به صورتی مضحک هر 6 وزیر خارجه، به نشانه تشکیل ناتو عربی – عبری برای مقابله با جبهه مقاومت، اقدام به گره زدن دستان خود به یکدیگر کردند. آن‌ها چنین وانمود کردند که یک اتحاد نظامی و امنیتی را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: «این نشست به واکنش نیروهای رزمنده فلسطینی مواجه شد. به ‌گونه‌ای که همزمان با برگزاری این نشست، پنج عملیات زنجیره‌ای استشهادی در نزدیکی جنوب تل‌آویو یعنی در حومه کاخ شماره دو نخست‌وزیر که معمولا نشست‌های حساس امنیتی در آن برگزار می‌شود، صورت گرفت که منجر به کشته شدن دهها صهیونیست شد.

این امر نشان داد که در مقابله اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت، رزمندگان فلسطینی سازوکار مبارزاتی جدیدی را اتخاذ کرده که در قالب آن مبارزه به قلب سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده است. عملیات‌های صورت گرفته آماده باش کامل صهیونیست‌ها را به همراه داشت. متعاقب این روند، رژیم صهیونیستی به منظور انتقام‌گیری از فلسطینی‌ها حمله به مسجد الاقصی را ترتیب داد که برآیند آن شکل‌گیری انتفاضه‌ای جدید با سازوکار متفاوت از گذشته است. انتفاضه جدید تنها معطوف به سردادن شعار یا برگزاری تظاهرات نیست، بلکه از بنیان با عمل‌گرایی و انجام عملیات در میدان مبارزه همراه است.»

 

دور جدیدی از انتفاضه کل سرزمین‌های اشغالی را در بر گرفته است

این کارشناس مسائل جهان عرب در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارتباط با اهداف رژیم صهیونیستی از تشدید حملات در کرانه باختری و غزه تاکید کرد: «مقامات رژیم صهیونستی به بهانه برگزاری عید فصح یهودیان و با تاکید بر این واقعه‌سازی جعلی که مقبره هیکل سلیمان، زیر مسجدالاقصی قرار دارد، نمارگزاران را مورد حمله قرار دادند که با واکنش مسلمانان نیز همراه شد. در گذشته تمرکز اصلی انتفاضه بر غزه و قدس شرقی محدود می‌شد اما اکنون انتفاضه کرانه غربی و حتی فلسطینیان 1948 را نیز شامل شده است. مجموع این روند به وضوح نشان‌گر آن است که هم اکنون انتفاضه بزرگی در آستانه روز جهانی قدس شکل گرفته است.»

 

از هم اکنون دور جدید جنگ میان ملت فلسطین و صهیونیست‌ها آغاز شده است

در بخشی دیگر از گفته‌های خود این کارشناس مسائل فلسطین در ارتباط با امکان وقوع جنگ جدید میان رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت بنابر واکنش شدید اللحن حماس به وقایع مسجد الاقصی، گفت: «هم اکنون نیز می‌توان جنگ میان ملت فلسطین با رژیم صهیونیستی را آغاز شده ارزیابی کرد. عملیات‌های شهادت‌طلبانه زنجیره‌ای که مراکز مهم و حیاتی سیاسی - نظامی رژیم صهیونیستی را هدف گرفته، نمود بارز جنگ جدید است. نوع عملیات شهادت‌طلبانه در وضعیت جدید با تفاوت بزرگی مواجه شده و همین امر موجبات نگرانی شدید مقامات رژیم صهیونیستی به ویژه از وضعیت جنوب تل‌آویو را به همراه داشته است. با این اوصاف، در صورت تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی امکان ورود حماس به جنگ بزرگ‌تر با رژیم صهیونیستی بسیار محتمل می‌باشد.»

 

امنیت رژیم صهیونیستی بیش از گذشته در معرض تهدید قرار دارد

هانی زاده در بخشی دیگر از اظهارات خود تصریح کرد: «اساسا باید توجه داشت که برآیند اعمال خشونت، تولید خشونت است. بر اساس همین اصل این گزاره قابل ارائه است که هر گاه صهیونیست‌ها خشونت بیشتری اعمال کرده به همان تناسب نیروهای مقاومت فلسطینی واکنش نشان داده‌اند. این امر باعث شده که در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی با مساله امینتی بزرگ مواجه شود. تشدید حملات این رژیم نه تنها موجب افزایش امنیت برای این رژیم نشده، بلکه تهدیدات را به اوج افزایش داده است.»

 

رژیم‌های مزدور عربی راه خود را از ملت فلسطین جدا کرده‌اند

این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخشی پایانی گفته‌های خود در ارتباط با ارزیابی خود از واکنش کشورهای عربی به حوادث اخیر اتفاق افتاده در مسجد الاقصی تاکید کرد: «سران برخی کشورهای عربی، اساسا مسیر خود را نسبت به گذشته تغییر داده و مسیر برقراری ارتباط و تنش‌زدایی با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند. همین امر انتظار شهروندان فلسطینی از آن‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده و دیگر فلسطینیان امیدی به این رژیم‌ها ندارند. اتحادیه عرب نیز به اتحادیه‌ای عبری تغییر یافته و مساله فلسطین را از اولویت موضوعات مورد تاکید خود خارج کرده است.»

منبع: مشرق

ارسال نظرات