دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
22 اسفند 1400 - 14:10

جوانان ایرانی و راه ناهموار پیش رو..

خانواده‌ای که از نوجوانی فرزند خود را برای جوانی تربیت کرده اند، در دوره جوانی نیز باید با حمایت‌های درست خود، او را در ادامه مسیر یاری کنند....جوان دارای نیاز‌های بسیاری است که اگر توسط جامعه تمهیدات آن فراهم نشود،
نویسنده :
نسیم اسدپور
کد خبر : 11355

پایگاه رهنما:

۱۱ شعبان ولادت حضرت علی اکبر (ع) فرزند برومند حضرت سیدالشهدا (ع) است. پسری که تا آخرین نفس از ولایت و امامت دفاع کرد و به مثابه کوهی جلوی دشمنان امام زمان خویش ایستاد. ۱۱ شعبان ولادت بزرگ مردی است که در عنفوان جوانی شهد شیرین و خوش شهادت را نوشید و شاید به همین دلیل است که روز ولادت ایشان را «روز جوان» نامیده اند. حضرت علی اکبر (ع) که در صورت و سیرت بیشترین شباهت را به جد بزرگوار خود، رسول الله (ص) داشته است، راه جدش را نیز در بندگی مخلصانه خداوند پیش گرفت.
واقعیت هم همین است که هر چه در جوانی بکاریم، در سراسر عمر خود برداشت خواهیم کرد؛ بنابراین این دوره از زندگی هر انسانی، شاید مهمترین دوران زندگی باشد. دوره‌ای که تصمیم برای انتخاب راهی می‌گیریم که قطعا سرنوشت و سعادت و یا شقاوت در این دنیا و آن دنیا را تعیین می‌کند، پس بسیار مهم است که همه به خصوص خانواده ها، جامعه و بالاخص خود جوان این دوره زندگی را جدی بگیرند.
قطعا نقش هر یک از سه گروه یاد شده – جوانان، خانواده‌ها و جامعه – کمتر از دیگری نیست. خانواده‌ای که از نوجوانی فرزند خود را برای جوانی تربیت کرده اند، در دوره جوانی نیز باید با حمایت‌های درست خود، او را در ادامه مسیر یاری کنند. جامعه و مسئولان فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی نیز نقش بسیار مهمی در این دوره دارند. زیرا جوان دارای نیاز‌های بسیاری است که اگر توسط جامعه تمهیدات آن فراهم نشود، قطعا این گروه را که می‌توانند بزرگترین سرمایه اجتماعی باشند، از دست خواهند داد.
یک جوان پر از امید، انگیزه و نشاط است و چنانچه این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مهم جهت‌گیری و جهت‌دهی درستی نداشته باشد، هرز خواهد رفت. در مقابل، وقتی بتوان از این امید و نشاط و سرزندگی استفاده کرد، در ساخت جامعه سالم، امیدوار و داشتن کشوری با آینده درخشان و موفق بهره برده می‌شود؛ بنابراین دشمن نیز خیلی خوب این را فهمیده و بر روی جوانان هدفگذاری‌های کلانی می‌کند. به طور مثال، محتوا‌های نادرستی که در فضای مجازی وجود دارد و مشغول شدن به امور بیهوده و حتی از بین بردن مهمترین ویژگی‌های یک جوان که همان امید و انگیزه است، مواردی است که دشمن روی آن تکیه می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را روی آن می‌کند.
رهبر معظم انقلاب در همین رابطه به جوانان توصیه می‌کنند که «جوانان عزیز! دشمن روی شما سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌کند؛ حواستان جمع باشد. عده‌ای را به بی‌تفاوتی می‌کشاند و عده‌ای را دلسرد و مأیوس می‌کند. یأس، بزرگترین آفت جوان است. جوان‌ها بدانند که متأسفانه یأس به روح جوان زودتر راه پیدا می‌کند؛ همچنان که امید این‌گونه است. در مقابل یأسی که دشمن می‌خواهد به جوان‌ها تلقین و تزریق کند، خودتان را مصونیت بدهید.»
بنابراین هم خود جوان و هم مسئولین باید مراقب باشند تا در مسیر نا امیدی نیفتند. البته اگر وظیفه مسئولین در این حوزه بیشتر از خود جوان نباشد کمتر نیست. چرا که برخی نیاز‌های جوانان نیز چنانچه برطرف نشود و یا با سختی بسیار فراوانی برطرف شود، جوان را دلسرد می‌کند؛ بنابراین اینجاست که وظیفه متولیان فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار خطیر و مهم است.
مهمترین نیاز یک جوان، نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده است. ازدواج و تشکیل خانواده به جوان آرامش و استقلال می‌دهد. باعث می‌شود تا زندگی اش خیلی زودتر سر و سامان گرفته و بتواند راه درست را پیش بگیرد، اما قطعا داشتن یک شغل لازمه و نیاز اولیه برای تشکیل خانواده است.
اما تفریح نیز یکی دیگر از نیاز‌های جوانان است، تفریحات سالمی که روحیه شاداب آن‌ها را زنده نگه دارد. مسلما مهمترینِ این تفریحات ورزش است. جوانان نباید به هیچ عنوان ورزش را نادیده بگیرند. اما تفریحات دیگر نیز تأثیر بسزایی در نشاط جوانان خواهد داشت، بنابراین ایجاد زمینه تفریحاتی که با فرهنگ کشورمان سازگار است، از جمله وظایفی است که هم خود جوان و هم خانواده‌ها و هم مسئولین کشور موظف به فراهم کردن آن هستند.
در مجموع، امروز جامعه جوان ما با وجود فرصت‌ها و ظرفیت‌های فکر‌ی و فرهنگی که برای جهش در دست دارند، با چالش‌ها و تهدیداتی از جمله گسست نسلی، تهاجم فرهنگی، شبهات فکری و عقیدتی، سبک زندگی، تاثیر چالش‌ها و مشکلات اقتصادی بر آرامش و اعتماد به نفس و ... مواجهند که نظام اسلامی موظف به شناسایی به موقع این چالش‌ها و علاج آن‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت خود جوانان است.

ارسال نظرات