دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 اسفند 1400 - 14:36
مروری بر تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۱

بودجه و ضرورت اصلاح تسهیلات تکلیفی

ررسی جزئیات لایحه بودجه‌ی ۱۴۰۱، از یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی کلید خورد.
کد خبر : 11214

پایگاه رهنما:

بررسی جزئیات لایحه بودجه‌ی ۱۴۰۱، از یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی کلید خورد. نمایندگان در تبصره‌ی ۱۶ لایحه‌ی بودجه، تکالیفی برای بانک‌ها در نظر گرفتند که نسبت به سال ۱۴۰۰ تکالیف بانک‌ها را دو برابر افزایش داده است. در همین راستا محمدباقر قالیباف –رئیس مجلس شورای اسلامی- از نامه‌ی مکتوب رهبر معظم انقلاب به مجلس و هشدار در خصوص «تکلیف مالایطاق به بانک‌ها» خبر داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دولت بانک‌ها را مکلف کرده بود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان وام به صورت تسهیلات تکلیفی اعطا کنند؛ تقریباً ۴۴۳ هزار میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه و ۹۵۲ هزار میلیارد تومان به صورت غیر قرض‌الحسنه. این حجم سنگین و تکلیف مالایطاق، چه آسیب‌هایی به اقتصاد وارد می‌کرد و اکنون که بنا به دستور رهبر معظم انقلاب، باید اصلاح شود، از کدام بخش‌ها باید کسر شود؟! تبیین در این گزارش، به پاسخ این پرسش‌ها پرداخته است.
  • مسکن، صدرنشین غیر قرض‌الحسنه‌ها
مروری بر عدد و رقم «تسهیلات تکلیفی غیر قرض‌الحسنه» به بانک‌ها در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه‌ی ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) به ساخت مسکن اختصاص یافته است. ۲۰۰ همت برای طرح‌های عمرانی، ۲۰۰ همت برای اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام، ۱۰۰ همت برای تسهیلات مبتنی بر قرارداد با نرخ ۱۲ درصد، ۴۰ همت برای ودیعه‌ی مسکن، ۱۰ همت برای ماشین‌آلات کشاورزی توسعه کشت دیم، ۲ همت برای تامین برق چاه‌های کشاورزی و همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال زندانیان-سازمان زندان‌ها اختصاص یافته است. اگر چه به‌طور کلی وام دادن حتی با نرخ سود ۲۵ درصد در شرایط تورمی بالای ۴۰ درصد می‌تواند منجر به نوعی رانت شود، اما مواردی که این نوع وام به آن‌ها اختصاص یافته است، به‌ندرت امکان انحراف از محل مورد نظر را دارد. همچنین معمولاً وام‌هایی از جنس مسکن و طرح‌های عمرانی، به‌طور مشخص به ایجاد رشد اقتصادی کمک می‌کنند. با این حال اگر قرار باشد بخشی از این وام‌ها نیز کسر شود، برای ساخت مسکن می‌توان روی تهاتر نفت با ساخت مسکن در همکاری اقتصادی با چینی‌ها حساب کرد.
 
بودجه و ضرورت اصلاح تسهیلات تکلیفی
  • قرض‌الحسنه برای اشتغال
در بخش وام‌های قرض‌الحسنه، مهم‌ترین موضوع اشغال‌زایی است. ۱۴۰ همت وام حمایتی برای ازدواج تخصیص داده شده است. ۱۱۶ همت برای اشتغال (بین استان‌ها و شهرستان‌ها)، ۵۰ همت وام حمایتی فرزندآوری، ۲۵ همت وام برای اشتغال به کمیته امداد، ۲۰ همت وام حمایتی ودیعه‌ی مسکن، ۲۰ همت وام حمایتی صندوق بیماری‌های خاص، ۲۰ همت وام حمایتی قرض‌الحسنه خانوار تخصیص داده شده است. همچنین بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) نیز برای اشتغال زایی به نهاد‌هایی مانند بنیاد برکت، بهزیستی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد مستضعفان، سپاه، سازمان بسیج مستضعفین، ستاد کل نیرو‌های مسلح، ایثارگران و آستان قدس تخصیص داده شده است. تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه، با توجه به اینکه نرخ سودش تفاوت قابل توجهی با تورم دارد، اگر کسی بتواند آن را گرفته و در محلی غیز از اشتغال‌زایی –مثلاً حتی خرید سکه و دلار و ... - مصرف کند، سود قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین احتمال انحراف این نوع وام از محل تعیین شده بالاست.

بودجه و ضرورت اصلاح تسهیلات تکلیفی

 

  • آثار سوء رشد نقدینگی

بخش قابل توجهی از رشد نقدینگی، توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. وقتی بانک‌ها وام می‌دهند، خلق پول انجام داده‌اند، در مقابل اگر محو پول صورت نگیرد، شاهد رشد نقدینگی خواهیم بود. رشد نقدینگی نیز می‌تواند به تورم منجر شود. شکسته شدن رکورد تورم بعد از انقلاب توسط دولت حسن روحانی دقیقا به رشد نقدینگی مربوط بود. البته اگر نقدینگی رشد کند و به موازات آن، تولید نیز رشد کند، تورم نخواهیم داشت اما رشد نقدینگی بدون رشد اقصادی، در نهایت منجر به تورم‌های بالا خواهد شد. دولت بر کنترل نقدینگی اصرار دارد. برای این کار، اولاً باید جلوی کسری بودجه را بگیرد و در ثانی، لازم است نظارت بر بانک‌ها تشدید شود. دکتر دادجوی توکلی –پژوهشگر حوزه‌ پول و بانکداری- حجم وام به خود بانک‌ها در سال‌های گذشته را بعضاً تا 50 درصد نیز پیش‌بینی کرده است. جلوگیری از کژکارکردی‌هایی مانند وام به خود، اگر با مدیریت تسهیلات تکلیفی همراه باشد، می‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد و به مهار تورم بینجامد. پس ضروری بود که رهبر معظم انقلاب، به نمایندگان مجلس تذکر بدهند که «تکلیف مالایطاق» به بانک‌ها تحمیل نکنند.

 

  • اصلاحات مطلوب

اکنون اما سوال اینجاست که از مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق در مورد تسهیلات تکلیفی، کدام بخش‌ها باید کمتر یا حذف شوند!؟ به‌طور کلی وام‌های اشتغال‌زایی معمولاً انحراف زیادی دارند. همچنین قرض‌الحسنه بودن این وام‌ها، ماجرا را تشدید می‌کند. شاید اگر دولت به جای اینکه به بانک‌ها تکلیف کند، خودش همین‌قدر اعتبار از بانک مرکزی می‌گرفت و روی چند صنعت خاص اشتغال‌زا در کل کشور سرمایه‌گذاری می‌کرد، اشتغال بسیار بیشتری ایجاد می‌شد تا حالت کنونی که هر کسی، ممکن است با سندسازی، کسب و کار خود که اکنون وجود دارد را ارائه کرده و وام دریافت کند. نظارت در این نوع تخصیص اعتبار، بسیار دشوار است. بنابراین به ‌نظر می‌رسد تعدیل اعداد مربوط به بخش قرض‌الحسنه‌ و اشتغال‌زایی در اولویت باشد. در بخش غیر قرض‌الحسنه نیز دست زدن به بخش مسکن، دشوار است؛ چرا که هم نیاز ضروری مردم است و هم دولت به مردم وعده و قول داده و نمی‌تواند خلف وعده کند.

همچنین وام بخش مسکن، مستقیماً به تولید بیشتر منجر می‌شود و چون مسکن و ساختمان بخش کلیدی اقتصاد ما هستند، تحرک ایجاد کردن در آنها منجر به تحریک کل اقتصاد می‌شود. بنابراین پیشنهاد مطلوب این است که دولت ابتدا تلاش کند تا بخش قابل توجهی از ساخت مسکن را از طریق تهاتر با ترکیه و چین پیش ببرد؛ بعد تعداد باقی‌مانده را از طریق تسهیلات تکلیفی غیر قرض‌الحسنه تامین مالی کند. همچینن باید توجه داشت که دو برابر شدن تسهیلات پرداختی در تبصره ۱۶ نسبت به سال گذشته، حتی ممکن است منجر به عدم توان پرداخت بانک‌ها در برخی از این موارد شود که چون از قبل، وعده داده شده است، این عدم پرداخت نیز ممکن است به تشدید نارضایتی‌ها دامن بزند. بنابراین اصلاح تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در لایحه‌ی بودجه‌ی 1401 از سویی جلوی تشدید نارضایتی‌ها در آینده را می‌گیرد و هم با مدیریت نقدینگی، مهار تورم را در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظرات