پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
28 دی 1400 - 13:48

چشم امید «شورای اجتماعی کشور» به دولت جدید

بیش از ۴ ماه از آغاز بکار دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و در این مدت، تغییر ریل حرکت دستگاه اجرایی کشور و حال و هوای حاکم بر دولت، برای مردم کاملا محسوس شده و دریچه‌های خوبی از امید به آینده به روی آن‌ها گشوده شده است.
کد خبر : 10794

پایگاه رهنما:

بیش از ۴ ماه از آغاز بکار دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و در این مدت، تغییر ریل حرکت دستگاه اجرایی کشور و حال و هوای حاکم بر دولت، برای مردم کاملا محسوس شده و دریچه‌های خوبی از امید به آینده به روی آن‌ها گشوده شده است؛ امیدی که باید با تدبیر و اقدام جدی دولت، به حقیقت تبدیل شود و مردم نتیجه عملی تغییر رویکرد دولت را در زندگی و معیشت خود و البته در سایر بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده کنند.
در این مدت، رئیس جمهور و وزرا تلاش کرده‌اند تا هم رابطه مستقیمی با مردم برقرار کنند و بی‌واسطه حرف‌های آن‌ها را بشنوند و هم در اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، مسائلی را بگنجانند که درد اصلی کشور هستند و به نوعی ریشه مشکلات به همین نقاط برمی‌گردد، هرچند همین رفتار‌های امیدبخش دولت نیز باید به نتیجه عملی برای جامعه مبدل شود.

• شورا‌هایی که بعد از ۸ سال زنده شدند
یکی از ده‌ها اقدام قابل تحسینی که در این مدت انجام شده، اهتمام رئیس جمهور برای تشکیل منظم جلسات «شورا‌های عالی» است. در ساختار نظام اداری کشورمان، شورا‌هایی با عنوان شورا‌های عالی تعریف شده‌اند تا به ریاست رئیس جمهور و در بالاترین سطح، با حضور دستگاه‌های مسئول، مسائل آن حوزه را بررسی و جمع‌بندی کرده و پیش ببرند؛ شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اشتغال، شورای عالی مسکن و ... از جمله این موارد هستند که در این مدت ۱۴ جلسه از آن‌ها با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل شده، آنهم در حالی که در دوره ۸ ساله دولت سابق، گاهی تا مدت‌ها خبری از تشکیل جلسات این شورا‌ها نمی‌شد و به عنوان مثال، در آن دوره فقط یک جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور و یک جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست معاون اول وقت تشکیل شد.
وقتی این شورا‌ها که در حکم راهبر و هدایت‌گر دستگاه‌های اجرایی عمل می‌کنند، با بی‌تفاوتی عالی‌ترین مقامات اجرایی دولت مواجه می‌شوند، طبیعی است که دستگاه‌ها هم هرکدام ساز خودشان را می‌زنند و کار به صورت منسجم و هماهنگ پیش نمی‌رود.

• این شورا را هم دریابید
یکی از این شورا‌های «عالی» که در سالیان گذشته با بی‌تفاوتی مسئولان دولت مواجه شد و باعث شد تا رهبر معظم انقلاب شخصا به میدان بیایند، «شورای اجتماعی کشور» بوده است؛ شورایی که از حدود ۲۰ سال پیش و با هدف هماهنگی دستگاه‌ها برای رسیدگی به مسائل مهم و حساس اجتماعی و علاج آن‌ها تشکیل شده بود، اما اقدامات کلیشه‌ای و بی‌اثر باعث شد تا از سال ۱۳۹۵ رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شوند و تاکنون ۷ جلسه این شورا در حضور ایشان تشکیل شود.
به گفته سیدمرتضی میرباقری معاون سابق اجتماعی وزیر کشور «وقتی شورای اجتماعی کشور با ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود مصوبات شورا از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار است چراکه به اذن رهبر معظم انقلاب حتی دستگاه‌های غیردولتی همچون شهرداری، صدا و سیما و ... موظفند مصوبات شورا را اجرا کنند... بر این اساس، بنا شده است جلسات شورای اجتماعی کشور به صورت ماهانه به ریاست وزیر کشور و هر سه ماه یک بار به ریاست رئیس جمهور برگزار شود».
آنطور که معاون اجتماعی وزیر کشور در آن زمان گفته بود، ۱۹ آسیب اجتماعی مهم برای بررسی در جلسات این شورا شناسایی و جمع‌بندی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق» اشاره کرد.
اما نکته مهم و اساسی در تشکیل جلسات این شورا، تاکید متفاوت رهبر انقلاب بوده است. ایشان تاکید کرده بودند که این شورا و دستگاه‌های عضو آن، برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید «کار متفاوت» انجام دهند، نه اقدامات اداری روتین و تکراری.
این نکته‌ای بود که رحمانی فضلی وزیر سابق کشور آن رسانه‌ای کرده و در دی ماه ۹۷ گفته بود: «رهبر معظم انقلاب در این عرصه تأکید داشته‌اند که باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی به صورت فوق‌العاده عمل کنیم، چرا که این کار را باید ۲۰ سال زودتر آغاز می‌کردیم و الان عقب هستیم».
حالا و در شرایطی که اهتمام رئیس جمهور در دوره جدید برای احیای شورا‌های عالی، امید بیشتری را برای حل و فصل مسائل کشور به وجود آورده، اهتمام به برگزاری منظم جلسات «شورای اجتماعی کشور» و پیگیری دقیق و لحظه به لحظه مصوبات آن برای مقابله اصولی و عالمانه با آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند روح تازه‌ای را در فضای عمومی جامعه جاری کرده و احساس رضایت عمومی و آرامش اجتماعی را افزایش دهد.

ارسال نظرات