سه‌شنبه ؛ 27 شهريور 1403
26 دی 1400 - 10:45

• %۸۳ درصد مردم آمریکا: دموکراسی ما الگوی خوبی برای کشور‌ها نیست

در میان ۱۶ نظرسنجی مردمی که در بهار ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، میانگین تنها ۱۷ درصد از بزرگسالان گفته‌اند که دموکراسی در ایالات متحده نمونه خوبی برای سایر کشورها است که باید از آن پیروی کنند. یک رقم قابل توجه ۵۷ درصدی گفتند که دموکراسی آمریکایی قبلاً الگوی خوبی برای سایر کشورها بوده، اما در سال‌های اخیر چنین نبوده است
کد خبر : 10760

پایگاه رهنما:

روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد که به مناسبت سال جدید میلادی، نظرسنجی‌های مهم موسسه پیر را در سال ۲۰۲۱ بررسی کرده بود، نوشت: در میان ۱۶ نظرسنجی مردمی که در بهار ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، میانگین تنها ۱۷ درصد از بزرگسالان گفته‌اند که دموکراسی در ایالات متحده نمونه خوبی برای سایر کشور‌ها است که باید از آن پیروی کنند. یک رقم قابل توجه ۵۷ درصدی گفتند که دموکراسی آمریکایی قبلاً الگوی خوبی برای سایر کشور‌ها بوده، اما در سال‌های اخیر چنین نبوده است. یک رقم ۲۳ درصدی هم گفتند که دموکراسی آمریکایی هرگز الگوی خوبی برای سایر کشور‌ها نبوده است.
آمریکایی‌ها عمدتاً این عقیده را داشتند که کشورشان دیگر مدل خوبی برای دموکراسی نیست. ۷۲ درصد گفته‌اند که دموکراسی ایالات متحده قبلاً الگوی خوبی برای پیروی بوده است؛ اما اخیراً چنین نیست. دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها دو برابر همتایان متمایل به جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواه خود می‌گویند که ایالات متحده هرگز الگوی خوبی برای دموکراسی نبوده است. به‌طور کلی، نظام سیاسی ایالات متحده رتبه‌بندی‌های معمولی را در میان ۱۶ اقتصاد پیشرفته مورد بررسی دریافت کرد. با این حال مردم درباره نحوه عملکرد سیستم اختلاف‌نظر داشتند: افرادی با میانگین ۵۰ درصد گفته‌اند که خوب کار می‌کند و ۴۸ درصد مخالف بودند.
همچنین یک نظرسنجی در ژوئن نشان داد که تنها در عرض پنج سال، درصد جمهوری‌خواهانی که حداقل اعتماد را به سازمان‌های خبری ملی دارند، به نصف کاهش یافته است؛ از ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ درصد در سال جاری کاهش یافته است. دموکرات‌ها به مراتب بیشتر از جمهوری‌خواهان می‌گویند به اطلاعاتی که از سازمان‌های خبری ملی می‌آید اعتماد یا اعتماد زیادی دارند. (۷۸ درصد در مقابل ۳۵ درصد). همچنین شکاف حزبی ۴۳ امتیازی، گسترده‌ترین شکاف اندازه‌گیری شده، حداقل از سال ۲۰۱۶ است.
• ایران به عنوان میانجی آشتی ملی در افغانستان فعالیت می‌کند
واشنگتن‌پست با اشاره به سفر هیئت وزارت خارجه طالبان به تهران نوشت: ایران نقشی تازه در افغانستان ایفا می‌کند. تهران در این هفته میزبان مقامات طالبان بود و گزارش شده که در این سفر، مقامات طالبان برای اولین بار با رهبران چند گروه مقاومت افغانستان ملاقات کرده‌اند. این اولین تعامل مستقیم میان حاکمان جدید افغانستان با ائتلافی از شبه‌نظامیان داخلی است. طالبان در این ملاقات به رهبران گروه‌های مقاومت پیشنهاد داده که می‌توانند در امنیت کامل به خانه برگردند. بعد از آنکه طالبان در ماه اوت قدرت را قبضه کرد، «مسعود» پسر «احمدشاه مسعود» از فرماندهان قوی شبه نظامیان که در سال ۲۰۰۱ ترور شد، مقابل قدرت گرفتن طالبان مقاومت کرد و به مدت یک ماه در دره «پنجشیر» در ۷۵ مایلی شمال شرق کابل با نیرو‌های طالبان جنگید. «پنجشیر» از اواخر دهه ۱۹۹۰ پایگاه مخالفان ضدطالبان بوده است. این قیام در نهایت سرکوب شد و سرانش از کشور گریختند. حکومت طالبان کماکان از جانب منابع مختلف در تهدید است. ابداً این یک حادثه عادی نیست که سران طالبان به ایران سفر می‌کنند و در آنجا با رهبران گروه‌های مسلح مخالف خود ملاقات می‌کنند. یکی از اعضاء هیئت مقاومت که در نشست سرّی تهران حضور داشت، گفت: جو مذاکرات به گونه‌ای بود که نشان می‌داد طالبان قدری «انعطاف‌پذیر» شده است.
یکی از نمایندگان اپوزیسیون به نام «حسم‌الدّین شمس» فرماندار سابق یکی از ولایت‌ها گفته است که در تهران؛ دو طرف با هم در زمینه موضوعات اساسی از جمله حکومت فراگیر گفت‌وگو کرده‌اند. شمس می‌گوید: «ما تا آنجایی که می‌دانیم، انعطاف‌پذیری وجود دارد. احساس مسئولیت در قبال مسائل افغانستان وجود دارد. انتظار می‌رود متقی پیشنهاد‌های مطرح شده و دستور کار این گروه را به اطلاع رهبران طالبان در کابل برساند. ما منتظر پاسخ می‌مانیم تا بدانیم آیا مذاکرات انجام می‌شود یا نه»

• مخالف خوانی اصلاح طلبان در برابر روسیه!
علاقه و تمایل اصلاح‌طلبان به رابطه دوستانه با غرب امری مشهود است. همین باعث شده آن‌ها همواره از سوی اصولگرایان و سایر رقبای سیاسی متهم به غرب‌زدگی شوند. اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند دفاعی از خود در این زمینه داشته باشند، تمایلی هم ندارند که اتهام غرب‌دوستی را انکار کنند. دوستی با غرب را تحسین می‌کنند. در برابر و به جای دفاعی که نداشته‌اند، اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند اتهامی مشابه را متوجه اصولگرایان و انقلابیون کنند و آن شرق زدگی است. چون در این مسیر استدلال جدی ندارند و البته دستشان هم خالی است، هر نوع تلاش معمولی و دیپلماتیک برای بهبود روابط با شرق را هم تخطئه می‌کنند.
در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه، حالا مخالف خوانی‌های اصلاح‌طلبان شروع شده و از اینکه بهبود روابط با روسیه بتواند سودی به ایران برساند، ناراحت هستند!
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: «سوابق روسیه و بعد‌ها شوروی و بعد از فروپاشی شوروی باز هم روسیه کنونی در رفتار با ایران، ایجاب می‌کند همواره با چشم‌ها و گوش‌های باز و تیز نگران دخالت‌ها و طمع‌ورزی‌های مقامات روسی باشیم». در ادامه این مطلب آمده است: «میخائیل اولیانوف، که به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات برجامی وین شرکت می‌کند، در روز‌های گذشته دیدار‌های جداگانه‌ای با هیئت‌های سعودی، امریکایی و اروپایی داشت که گفته می‌شود به نوعی درصدد انجام مهندسی موردنظر دولت متبوع خود درباره چگونگی توافق در مذاکرات وین بوده است.»
مبنای روابط بین‌الملل ایران مشخص است و طبعاً هم هر کشوری طبق منافع خود عمل می‌کند. ایران هم قرار نیست فراتر از آن با روسیه باشد، اما مشکل این است که اصلاح‌طلبان فقط دنبال این هستند که بگویند اگر ما غرب‌زده‌ایم قبول، دفاعی هم نداریم، ولی شما هم شرق زده‌اید! البته کسی نگفته شرق کدخداست یا امضایش تضمین است. برای همین هم این اتهام متقابل بی وجه است.

• اصلاحات یا براندازی؟!
عقلای اصلاحات تلاش دارند که بین اصلاحات و براندازی فاصله تعریف کنند. از سویی، مواضع و عملکردی از سوی طیف تندروی اصلاحات بروز می‌یابد که نه تنها فاصله‌ای با براندازی ندارد، بلکه تقویت‌کننده آن است و از سویی دیگر بزرگان اصلاحات می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند و بخشی از حاکمیت دست آن‌ها باشد و لازمه این امر هم آن است که حداقل «برانداز» نباشند. این دوگانگی و اختلاف گاه در گفتگو‌های رسانه‌ای یا سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان بروز می‌یابد.
محمدعطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یکی از این کسانی است که می‌کوشد تندرو‌های اصلاح‌طلب را به چالش بکشد. او در گفت‌وگویی که اخیراً داشته، درباره دیدگاهی که خواهان «اصلاحات ساختاری» در کشور است، می‌گوید: «من شخصاً با طرح دیدگاه‌های تغییر ساختاری از این دست که مطرح می‌شود، توافق چندانی ندارم. این‌ها شعار‌های ناشدنی و غیرممکن است. وقتی مبتنی بر قانون اساسی موجود انتخابات برگزار می‌کنیم، چگونه می‌توان در انتخاباتی شرکت کرد که پایه‌های حقوقی آن محل اشکال است. واقعیت امر اینکه اگر بخواهیم در نظام سیاسی و انتخاباتی کشور تحولاتی به اقتضای زمان به وجود بیاوریم، باید ابتدا مقدماتش رافراهم کنیم. به صرف گفتگو‌های سیاسی وانتزاعی، آن هم توسط چهره‌های درجه ۳ و ۲ مسئله‌ای حل نمی‌شود.»
او نگران است که نگاه حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان منفی‌تر شود و آن را پنهان هم نمی‌کند: «اینکه ما بخواهیم برپایه وضعیت موجود، شعار‌های رادیکال بدهیم هیچ مشکلی از مردم حل نمی‌شود. مگر اینکه حساسیت‌های حاکمیت را نسبت به گفتمان اصلاحات منفی‌تر می‌کند». عطریانفر سپس در پاسخ به این سؤال که «پس شما مشخصاً آن جریانی را که حرف از اصلاحات ساختاری می‌زند برانداز می‌دانید؟» می‌گوید: «به یک معنا تصویری از براندازی است.»
او از کسانی نام نمی‌برد، ولی در مورد حامیان اصلاحات ساختاری از این عبارات استفاده می‌کند: «در یک کلونی بسته‌ای می‌نشینید و شعار تغییر در ساختار می‌دهید، مگر چنانچه شما در یک اتاق بسته فریاد بکشید، جامعه همراه شما می‌شود؟!»
عطریانفر در ادامه می‌گوید: «اگر شما به تغییر ساختار قائلید، آیا می‌خواهید این تغییر ساختار را با یک تحول انقلابی رقم بزنید یا مبتنی بر یک فرایند اصلاح‌طلبانه. اگر متکی بر رویکردی انقلابی باشید که عین براندازی است. شما می‌خواهید کانون‌های قدرت حقوقی و نهاد‌های رسمی نظام را به رسمیت نشناسید و یک قیامی را هدایت کنید و انقلابی را رقم بزنید تا حکومت سرنگون بشود و بروید به سمت تغییر ساختار؟! اینکه از نظر خود عزیزانی که این شعار را می‌دهند، مردود است. خب اگر این مردود است و انقلابیگری دردرون نظام به رسمیت شناخته نمی‌شود پس باید بروید به سمت اینکه اهداف موردنظر که تغییر ساختار است را با تمهید مقدمات دنبال کنید. تمهید مقدمات چیست؟ برویم به لحاظ قانون ببینیم آیا قوانین موضوعه موجود کشور برای تغییر ساختار‌ها و تحول در بنیان‌های حقوقی نظام راهی را پیش‌بینی کرده؟ می‌بینیم کرده است. خب بروید زمینه‌هایش را فراهم کنید و گفتگو و اثبات کنید و درست مشابه آنچه که در سال ۶۷ و ۶۸ اتفاق افتاد.» عطریانفر البته در پایان این بخش سخنانش تأکید می‌کند که «الان زمان تغییر در حوزه ساختار‌ها نیست.»

• تهدید دادگستری آلمان به جریمه چند میلیون یورویی تلگرام
در پی ارسال صد‌ها پیام تهدید به قتل از طریق تلگرام برای مقامات آلمانی از جمله اولاف شُلتس صدر اعظم، مقامات منطقه‌ای، پزشکان و مسئولانی که در حوزه اقدامات کرونایی فعال هستند، مارکو بوشمان وزیر دادگستری آلمان تاکید کرد: پیام رسان تلگرام باید نماینده‌ای را در آلمان برای ایجاد ساز و کار نظارت بر محتوای مجرمانه معرفی کند. در این زمینه به طور مستمر با مقامات کشور امارات که مقر تلگرام در آن قرار دارد در ارتباطیم و در صورتیکه تلاش‌ها برای دادن اخطار به تلگرام با شکست مواجه شود، جریمه پولی علیه گردانندگان این پیام رسان وضع می‌شود.
بر اساس مصوبه مجلس فدرال آلمان پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در صورتی که به اخطار‌ها در مورد محتوای مجرمانه توجهی نکنند، تا ۵۰ میلیون یورو جریمه می‌شوند. مارکو بوشمان خاطر نشان کرد: این پیام رسان که در امارات عربی متحده مستقر است، باید یک فرد رابط در آلمان داشته باشد و راهی برای حذف محتوا‌هایی که آلمان آن‌ها را غیر قانونی می‌داند، ارائه کند.
وی اضافه کرد در صورتی که تلگرام پاسخی به این درخواست ندهد، گام بعدی، اعلام عمومی خواهد بود. پس از آن می‌توانیم اعمال جریمه کنیم. قوانین ما اجازه می‌دهند که جریمه‌هایی به مبلغ میلیون‌ها یورو اعمال کنیم». بوشمان وعده داده در مقابل تهدید‌ها علیه پلیس و مقامات بهداشتی که پس از اعتراض‌ها به محدودیت‌های کرونایی، در بستر اینترنت از جمله تلگرام منتشر می‌شود، اقدامات جدی انجام خواهد شد. اخیراً در سراسر آلمان، بیش از ۱۳ هزار نفر علیه محدودیت‌های کرونایی تظاهرات کردند.

روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد که به مناسبت سال جدید میلادی، نظرسنجی‌های مهم موسسه پیر را در سال 2021 بررسی کرده بود، نوشت: در میان ۱۶ نظرسنجی مردمی که در بهار ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، میانگین تنها ۱۷ درصد از بزرگسالان گفته‌اند که دموکراسی در ایالات متحده نمونه خوبی برای سایر کشورها است که باید از آن پیروی کنند. یک رقم قابل توجه ۵۷ درصدی گفتند که دموکراسی آمریکایی قبلاً الگوی خوبی برای سایر کشورها بوده، اما در سال‌های اخیر چنین نبوده است. یک رقم ۲۳ درصدی هم گفتند که دموکراسی آمریکایی هرگز الگوی خوبی برای سایر کشورها نبوده است.

آمریکایی‌ها عمدتاً این عقیده را داشتند که کشورشان دیگر مدل خوبی برای دموکراسی نیست. ۷۲ درصد گفته‌اند که دموکراسی ایالات متحده قبلاً الگوی خوبی برای پیروی بوده است؛ اما اخیراً چنین نیست. دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها دو برابر همتایان متمایل به جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواه خود می‌گویند که ایالات متحده هرگز الگوی خوبی برای دموکراسی نبوده است. به‌طور کلی، نظام سیاسی ایالات متحده رتبه‌بندی‌های معمولی را در میان ۱۶ اقتصاد پیشرفته مورد بررسی دریافت کرد. با این حال مردم درباره نحوه عملکرد سیستم اختلاف‌نظر داشتند: افرادی با میانگین ۵۰ درصد گفته‌اند که خوب کار می‌کند و ۴۸ درصد مخالف بودند.

همچنین یک نظرسنجی در ژوئن نشان داد که تنها در عرض پنج سال، درصد جمهوری‌خواهانی که حداقل اعتماد را به سازمان‌های خبری ملی دارند، به نصف کاهش یافته است؛ از ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ درصد در سال جاری کاهش یافته است. دموکرات‌ها به مراتب بیشتر از جمهوری‌خواهان می‌گویند به اطلاعاتی که از سازمان‌های خبری ملی می‌آید اعتماد یا اعتماد زیادی دارند. (۷۸ درصد در مقابل ۳۵ درصد). همچنین شکاف حزبی ۴۳ امتیازی، گسترده‌ترین شکاف اندازه‌گیری شده، حداقل از سال ۲۰۱۶ است.

  • ایران به عنوان میانجی آشتی ملی در افغانستان فعالیت می‌کند

واشنگتن‌پست با اشاره به سفر هیئت وزارت خارجه طالبان به تهران نوشت: ایران نقشی تازه در افغانستان ایفا می‌کند. تهران در این هفته میزبان مقامات طالبان بود و گزارش شده که در این سفر، مقامات طالبان برای اولین بار با رهبران چند گروه مقاومت افغانستان ملاقات کرده‌اند. این اولین تعامل مستقیم میان حاکمان جدید افغانستان با ائتلافی از شبه‌نظامیان داخلی است. طالبان در این ملاقات به رهبران گروه های مقاومت پیشنهاد داده که می‌توانند در امنیت کامل به خانه برگردند. بعد از آنکه طالبان در ماه اوت قدرت را قبضه کرد، «مسعود» پسر «احمدشاه مسعود» از فرماندهان قوی شبه نظامیان که در سال 2001 ترور شد، مقابل قدرت گرفتن طالبان مقاومت کرد و به مدت یک ماه در دره «پنجشیر» در 75 مایلی شمال شرق کابل با نیروهای طالبان جنگید. «پنجشیر» از اواخر دهه 1990 پایگاه مخالفان ضدطالبان بوده است. این قیام در نهایت سرکوب شد و سرانش از کشور گریختند. حکومت طالبان کماکان از جانب منابع مختلف در تهدید است. ابداً این یک حادثه عادی نیست که سران طالبان به ایران سفر می‌کنند و در آنجا با رهبران گروه های مسلح مخالف خود ملاقات می‌کنند. یکی از اعضاء هیئت مقاومت که در نشست سرّی تهران حضور داشت، گفت جو مذاکرات به گونه‌ای بود که نشان می‌داد طالبان قدری «انعطاف‌پذیر» شده است.

یکی از نمایندگان اپوزیسیون به نام «حسم‌الدّین شمس» فرماندار سابق یکی از ولایت‌ها گفته است که در تهران؛ دو طرف با هم در زمینه موضوعات اساسی از جمله حکومت فراگیر گفت‌وگو کرده‌اند. شمس می‌گوید: «ما تا آنجایی که می‌دانیم، انعطاف‌پذیری وجود دارد. احساس مسئولیت در قبال مسائل افغانستان وجود دارد. انتظار می‌رود متقی پیشنهادهای مطرح شده و دستور کار این گروه را به اطلاع رهبران طالبان در کابل برساند. ما منتظر پاسخ می‌مانیم تا بدانیم آیا مذاکرات انجام می‌شود یا نه»

 

  • مخالف خوانی اصلاح طلبان در برابر روسیه!

علاقه و تمایل اصلاح‌طلبان به رابطه دوستانه با غرب امری مشهود است. همین باعث شده آن‌ها همواره از سوی اصولگرایان و سایر رقبای سیاسی متهم به غرب‌زدگی شوند. اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند دفاعی از خود در این زمینه داشته باشند، تمایلی هم ندارند که اتهام غرب‌دوستی را انکار کنند. دوستی با غرب را تحسین می‌کنند. در برابر و به جای دفاعی که نداشته‌اند، اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند اتهامی مشابه را متوجه اصولگرایان و انقلابیون کنند و آن شرق زدگی است. چون در این مسیر استدلال جدی ندارند و البته دستشان هم خالی است، هر نوع تلاش معمولی و دیپلماتیک برای بهبود روابط با شرق را هم تخطئه می‌کنند.

در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه، حالا مخالف خوانی‌های اصلاح‌طلبان شروع شده و از اینکه بهبود روابط با روسیه بتواند سودی به ایران برساند، ناراحت هستند!

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی نوشت: «سوابق روسیه و بعدها شوروی و بعد از فروپاشی شوروی باز هم روسیه کنونی در رفتار با ایران، ایجاب می‌کند همواره با چشم‌ها و گوش‌های باز و تیز نگران دخالت‌ها و طمع‌ورزی‌های مقامات روسی باشیم». در ادامه این مطلب آمده است: «میخائیل اولیانوف، که به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات برجامی وین شرکت می‌کند، در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با هیئت‌های سعودی، امریکایی و اروپایی داشت که گفته می‌شود به نوعی درصدد انجام مهندسی موردنظر دولت متبوع خود درباره چگونگی توافق در مذاکرات وین بوده است.»

مبنای روابط بین‌الملل ایران مشخص است و طبعاً هم هر کشوری طبق منافع خود عمل می‌کند. ایران هم قرار نیست فراتر از آن با روسیه باشد، اما مشکل این است که اصلاح‌طلبان فقط دنبال این هستند که بگویند اگر ما غرب‌زده‌ایم قبول، دفاعی هم نداریم، ولی شما هم شرق زده‌اید! البته کسی نگفته شرق کدخداست یا امضایش تضمین است. برای همین هم این اتهام متقابل بی وجه است.

 

  • اصلاحات یا براندازی؟!

عقلای اصلاحات تلاش دارند که بین اصلاحات و براندازی فاصله تعریف کنند. از سویی، مواضع و عملکردی از سوی طیف تندروی اصلاحات بروز می‌یابد که نه تنها فاصله‌ای با براندازی ندارد، بلکه تقویت‌کننده آن است و از سویی دیگر بزرگان اصلاحات می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند و بخشی از حاکمیت دست آن‌ها باشد و لازمه این امر هم آن است که حداقل «برانداز» نباشند. این دوگانگی و اختلاف گاه در گفتگوهای رسانه‌ای یا سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان بروز می‌یابد.

محمدعطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یکی از این کسانی است که می‌کوشد تندروهای اصلاح‌طلب را به چالش بکشد. او در گفت‌وگویی که اخیراً داشته، درباره دیدگاهی که خواهان «اصلاحات ساختاری» در کشور است، می‌گوید: «من شخصاً با طرح دیدگاه‌های تغییر ساختاری از این دست که مطرح می‌شود، توافق چندانی ندارم. این‌ها شعارهای ناشدنی و غیرممکن است. وقتی مبتنی بر قانون اساسی موجود انتخابات برگزار می‌کنیم، چگونه می‌توان در انتخاباتی شرکت کرد که پایه‌های حقوقی آن محل اشکال است. واقعیت امر اینکه اگر بخواهیم در نظام سیاسی و انتخاباتی کشور تحولاتی به اقتضای زمان به وجود بیاوریم، باید ابتدا مقدماتش رافراهم کنیم. به صرف گفتگوهای سیاسی وانتزاعی، آن هم توسط چهره‌های درجه ۳ و ۲ مسئله‌ای حل نمی‌شود.»

او نگران است که نگاه حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان منفی‌تر شود و آن را پنهان هم نمی‌کند: «اینکه ما بخواهیم برپایه وضعیت موجود، شعارهای رادیکال بدهیم هیچ مشکلی از مردم حل نمی‌شود. مگر اینکه حساسیت‌های حاکمیت را نسبت به گفتمان اصلاحات منفی‌تر می‌کند». عطریانفر سپس در پاسخ به این سؤال که «پس شما مشخصاً آن جریانی را که حرف از اصلاحات ساختاری می‌زند برانداز می‌دانید؟» می‌گوید: «به یک معنا تصویری از براندازی است.»

او از کسانی نام نمی‌برد، ولی در مورد حامیان اصلاحات ساختاری از این عبارات استفاده می‌کند: «در یک کلونی بسته‌ای می‌نشینید و شعار تغییر در ساختار می‌دهید، مگر چنانچه شما در یک اتاق بسته فریاد بکشید، جامعه همراه شما می‌شود؟!»

عطریانفر در ادامه می‌گوید: «اگر شما به تغییر ساختار قائلید، آیا می‌خواهید این تغییر ساختار را با یک تحول انقلابی رقم بزنید یا مبتنی بر یک فرایند اصلاح‌طلبانه. اگر متکی بر رویکردی انقلابی باشید که عین براندازی است. شما می‌خواهید کانون‌های قدرت حقوقی و نهادهای رسمی نظام را به رسمیت نشناسید و یک قیامی را هدایت کنید و انقلابی را رقم بزنید تا حکومت سرنگون بشود و بروید به سمت تغییر ساختار؟! اینکه از نظر خود عزیزانی که این شعار را می‌دهند، مردود است. خب اگر این مردود است و انقلابیگری دردرون نظام به رسمیت شناخته نمی‌شود پس باید بروید به سمت اینکه اهداف موردنظر که تغییر ساختار است را با تمهید مقدمات دنبال کنید. تمهید مقدمات چیست؟ برویم به لحاظ قانون ببینیم آیا قوانین موضوعه موجود کشور برای تغییر ساختارها و تحول در بنیان‌های حقوقی نظام راهی را پیش‌بینی کرده؟ می‌بینیم کرده است. خب بروید زمینه‌هایش را فراهم کنید و گفتگو و اثبات کنید و درست مشابه آنچه که در سال ۶۷ و ۶۸ اتفاق افتاد.» عطریانفر البته در پایان این بخش سخنانش تأکید می‌کند که «الان زمان تغییر در حوزه ساختارها نیست.»

 

  • تهدید دادگستری آلمان به جریمه چند میلیون یورویی تلگرام

در پی ارسال صدها پیام تهدید به قتل از طریق تلگرام برای مقامات آلمانی از جمله اولاف شُلتس صدر اعظم، مقامات منطقه‌ای، پزشکان و مسئولانی که در حوزه اقدامات کرونایی فعال هستند، مارکو بوشمان وزیر دادگستری آلمان تاکید کرد: پیام رسان تلگرام باید نماینده‌ای را در آلمان برای ایجاد ساز و کار نظارت بر محتوای مجرمانه معرفی کند. در این زمینه به طور مستمر با مقامات کشور امارات که مقر تلگرام در آن قرار دارد در ارتباطیم و در صورتیکه تلاش‌ها برای دادن اخطار به تلگرام با شکست مواجه شود، جریمه پولی علیه گردانندگان این پیام رسان وضع می‌شود.

بر اساس مصوبه مجلس فدرال آلمان پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در صورتی که به اخطارها در مورد محتوای مجرمانه توجهی نکنند، تا ۵۰ میلیون یورو جریمه می‌شوند. مارکو بوشمان خاطر نشان کرد: این پیام رسان که در امارات عربی متحده مستقر است، باید یک فرد رابط در آلمان داشته باشد و راهی برای حذف محتواهایی که آلمان آنها را غیر قانونی می‌داند، ارائه کند.

وی اضافه کرد در صورتی که تلگرام پاسخی به این درخواست ندهد، گام بعدی، اعلام عمومی خواهد بود. پس از آن می‌توانیم اعمال جریمه کنیم. قوانین ما اجازه می‌دهند که جریمه‌هایی به مبلغ میلیون‌ها یورو اعمال کنیم». بوشمان وعده داده در مقابل تهدیدها علیه پلیس و مقامات بهداشتی که پس از اعتراض‌ها به محدودیت‌های کرونایی، در بستر اینترنت از جمله تلگرام منتشر می‌شود، اقدامات جدی انجام خواهد شد. اخیراً در سراسر آلمان، بیش از ۱۳ هزار نفر علیه محدودیت‌های کرونایی تظاهرات کردند.

 

ارسال نظرات