پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 دی 1400 - 10:19

«هنر» در گام دوم انقلاب

حدود سه سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ بیانیه‌ای که نقشه راه ملت ایران برای گام برداشتن در گام دوم انقلاب را ترسیم می‌کند. یکی از وجوه فعالیت مردم ایران در گام دوم انقلاب، نحوه فعالیت در عرصه «هنر» است. بر همین اساس، حجت‌الاسلام حسین نطنزی مُبلغ دینی، فعال رسانه و تهیه‌کننده برنامه‌‌های آیینی، به تبیین الزامات حرکت هنری جبهه انقلاب پرداخته است.
کد خبر : 10701

پایگاه رهنما:

حدود سه سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ بیانیه‌ای که نقشه راه ملت ایران برای گام برداشتن در گام دوم انقلاب را ترسیم می‌کند.

یکی از وجوه فعالیت مردم ایران در گام دوم انقلاب، نحوه فعالیت در عرصه «هنر» است. بر همین اساس، حجت‌الاسلام حسین نطنزی مُبلغ دینی، فعال رسانه و تهیه‌کننده برنامه‌‌های آیینی، به تبیین الزامات حرکت هنری جبهه انقلاب پرداخته است.

«محوریت بیانیه گام دوم انقلاب امید و خوش‌بینی نسبت به آینده است، یعنی مولفه هایی که کلید بسیاری از قفل ها و مشکلات محسوب می شوند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، روح حاکم در گام دوم را بر اساس امید و خوش بینی نسبت به آینده می بیند، آن کسانی که به نوعی اساس اندیشه شان را بر خودکم بینی، بدبینی و یا تحقیر تفکر خود گذاشته اند، در واقع از این هدف دور شده اند.

اما ذیل این بحث سوالات متعددی نیز مطرح می شود، از جمله اینکه با توجه به بیانیه گام دوم، در راستای تحقق هنر اسلامی باید به چه سمت و سویی برویم؟ آیا هنری که اکنون در تلویزیون و سینما و تئاتر و رسانه ما اتفاق می افتد از آن سنخ هست که انقلاب اسلامی بتواند به آن تکیه کند یا صرفا دیدگاه غربی است؟

ماجرا این است که اکنون داریم به سمت هنری می رویم که آن هنر عمدتاً با تعریف هنر غربی مطابقت دارد. برای مثال در برنامه «عصر جدید» کارشناسان برنامه می آیند کاری می کنند که در این صحنه به وجد بیاییم، تقریبا هنر غربی هم به این سمت نگاه می کند، اما چنین رویکردی در حالی شکل گرفته که ما یک هنری داریم که پرچم دارش امثال «شهید آوینی» هستند. امروز بیش از هر زمانی دیگری نیاز به هنر کمال گرا داریم یعنی هنری که روح و طینت انسان همواره نسبت به آن هنر و حقیقت معنوی اش واکنش نشان می دهد.

هنرمند کسی است که بتواند وجهی زیبا از آن واقعیتی که وجود دارد، داشته باشد، واقعیتی که سرشت هر انسانی آن را دوست  دارد و می خواهد آن هنر را ببیند. از سوی دیگر، وقتی که تعریف مان از هنر مشخص شود و اینکه رهبری در حوزه هنر می خواهند ما را به کدام سمت پیش ببرند، به نتیجه می رسیم. 

در این راستا یکی از مهمترین بایدها و نبایدها آن است که آرایش نیروهای هنری و فرهنگی باید آرایش دینی، اسلامی و انقلابی باشد؛ به این معنا که افراد دغدغه هنر کمال گرا داشته باشند. این چنین دیدگاهی زمینه ساز تمدن اسلامی است.

ما در حوزه هنر عمدتاً مقلد هستیم و تقلید می کنیم، تقلید تا یک جا خوب است اما مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند: «تقلید خوب است اما تا جایی که برایت روش و منش نشود.»

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  در اکثر بیانات خودشان به حضور دشمن  و فعالیت های جدی اش اشاره کرده اند. برخی هنرمندان، نویسندگان و اهل رسانه اصلا اعتقادی به این ماجرا ندارند و آن را توهم می دانند، هنرمندان ارزشی را متوهم می دانند و معتقدند که این فکر اشتباهی است که ذیل آن غرب می خواهد یک سبک زندگی خاص را از طریق هنر به ما منتقل کند. این در حالی است که آنها به واسطه توانمندی که در عرصه رسانه و تولیدات آثار دارند بدون آنکه خونی ریخته شود بسیاری از ارزش هایشان را که در جوامع دیگر ضدارزش هستند، تبلیغ می کنند.

یکی از مهمترین کارها آن است که به تولید آثار خوب بپردازیم، هنرمند تربیت کنیم، از مشکلات ما آن است که چندان به تولید نمی پردازیم. تصورمان این است که هنرمند مثل قارچ خودش تکثیر می شود در حالی که باید نیروی حزب اللهی و هنرمند متعهد تربیت کنیم.

از سوی دیگر آثار هنری منطبق با هنر انقلابی بسیار اندک است. آنچه هم شکل گرفته عمدتاً از سوی کسانی بوده که کمتر در محیط دفاع مقدس و محیط ارزشی آن بوده اند. فارغ از آن، علاوه بر خلق هنرمند متعهد، باید مخاطب هم خلق کنیم. باید خلق مخاطب و ذائقه سازی کنیم.

گاهی هنرمندان انقلابی ما آثاری تولید می کنند که مخاطب با آنها ارتباط برقرار نمی کند. ما نتوانسته ایم به زبان مخاطب خلق اثر کنیم. اگر هنر مدرن انقلابی بتواند دست به تولید اثر زده و ذائقه برای مخاطب ایجاد کند خواهید دید که چه قدر شرایط متفاوتی رقم می خورد.

ارسال نظرات