جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 آبان 1400 - 13:01
گزارش تحقیر آمریکا به دست نیروی دریایی سپاه

پیام های شکست دزدان دریایی آمریکا در دریای عمان

چهارشنبه هفته گذشته خبری فوری مبنی بر درگیری نیروی دریایی ایران و آمریکا در آب های جنوب کشور منتشر شد. خبری که به سرعت در سراسر کشور منتشر و مورد توجه رسانه های منطقه ای و غربی نیز قرار گرفت
کد خبر : 10155

پایگاه رهنما:

خبر از این قرار بود؛ «دوشنبه 4 آبان ماه  با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

به محض وقوع دزدی دریایی، پایگاه دریایی سپاه در دریای عمان (جاسک) که امامت نام دارد به حالت آماده باش کامل درآمد و با رصد صورت گرفته تکاوران سبزپوش ایرانی بوسیله هلیکوپتر بر روی نفتکش حامل نفت دزدیده شده، هلی برن کرده و آن را به کنترل خود در می آورند و به سمت ساحل حرکت می دهند .

همزمان چند فریگیت و ناوشکن آمریکایی برای توقیف مجدد نفتکش وارد عمل می شوند که قایق های موشک انداز و پهپادهای سپاه به کارزار وارد شده و نیروهای آمریکایی که به خوبی از توان موشکی ضددریایی و شناوری ایران آگاهی داشتند،  عقب نشینی را به صلاح دانسته و عملا عملیات آنها با شکست کامل مواجه شد.»

  • ارتش آمریکا؛ از تروریسم تا دزدی دریایی

دزدی دریایی و حضور دزدان ناشناس دریایی در آب‌های بین المللی از سال ها قبل به یکی از موضوعات مهم در اقتصاد جهان تبدیل شد و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از حمل و نقل بین المللی جهان از طریق انواع کشتی‌ها، نفتکش‌ها و سایر شناورهای مختص این امور صورت می‌گیرد، بسیاری از کشورها به سراغ اعزام شناورهای نظامی به مراکز تردد دزدان دریایی بخصوص خلیج عدن اقدام کردند. شناورهای نظامی کشورمان نیز سال‌های متمادی است حضوری فعال در این منطقه دارند و بارها، ضمن محافظت جدی از کشتی‌های داخلی و بین المللی با قایق های دزدان دریایی درگیر شده اند.

اما در سال‌های اخیر مشخص شد بر خلاف رویه دزدان دریایی بی نام و نشان، با ثبت اتفاقاتی چون ماجرای حمله به کشتی گریس (آدریان دریا) و این بار نفتکش ایرانی دزدان دریایی اصلی، پرچم کشورهای استعمارگر و زورگو را برافراشته اند و از بیان خبرهای مربوط به آن احساس قدرت می‌کنند.

هر چند که این بار ارتش آمریکا جرات اعلام این شکست را پس از گذشت چند روز نداشته و بر خلاف مواردی که هرگونه تردد قایق های تندرو ایرانی در آب‌های کشورمان را با آب و تاب، یک تهدید معرفی می‌کرد اما این بار شکست واقعی خود را سانسور کرده است. این ماجرا نشان داد ارتش تروریست آمریکا وارد فاز تازه ای شده و دزدی دریایی را هم در دستور کار خود قرار داده است!

  • تغییر در معادله توازن وحشت

یکی از توفیقات مهم نیروهای مسلح کشورمان در سال های اخیر، اختلاف چشمگیر توازن وحشت به نفع ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی است. پس از آنکه یگان‌های مختلف ارتش آمریکا اعم از دریایی و هوایی، تجاربی چون دستگیری تفنگداران، شکار موفق پهپادهای آرکی‌یو ۱۷۰ و گلوبال هاوک و بازپس گیری نفتکش را در خاطره خود ثبت کردند، قطعا در هرگونه عملیات و اقدام مشابه، اعتماد به نفس و توان رجزخوانی را در خود نخواهند دید و این موضوع هم از نظر امنیتی و هم عملیات روانی، یک برگ برنده بزرگ برای کشورمان است

با توجه به لفاظی های روزهای گذشته برخی مقامات آمریکایی مبنی بر توجه مجدد به گزینه‌های نظامی - که مشخص است صرفا یک تهدید لفظی است - چنین دستاوردهایی هزینه برنامه ریزی یا تکرار تهدیدات مربوط به هرنوع درگیری بزرگتر با ایران را بالاتر می‌برد. علاوه براین از نظر اقتصادی و تامین امنیت پایدار خطوط مواصلاتی ایران در آب های بین المللی چنین اقدامی یک حریم امن و حفاظ محکم تر از گذشته، برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که رصد شبکه پروازی ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته حکایت از پرواز بی‌سابقه بمب افکن B-1 نیروی هوایی ایالات متحده ارتش آمریکا و تردد بر فراز خلیج فارس و دریای عمان دارد. این بمب افکن به شکل متفاوتی، سیستم موقعیت یاب خود را عمدا روشن کرده بود تا در سایت‌های مخصوص رهگیری پروازهای جهانی نیز به راحتی رصد شود و عملا، وقتی نیروهای دریایی و سایر تجهیزات ارتش آمریکا، در این رویارویی مستقیم، راه به جایی نبردند، ارتش ایالات متحده ترجیح داده سراغ جنگ روانی قدیمی خود یعنی پرواز بمب افکن‌ها برود اما این بار، بر خلاف دوره ترامپ، بمب افکنB-52  جای خود را به نام جدیدتر یعنی B-1داده است.

  • پشت پرده اقدام آمریکا برای دزدی نفت ایران و پیام واکنش قاطع سپاه

 

در ماه های اخیر دولت جدید روی کار آمده در تهران با اعتماد به نفس بیشتری در حال بازیگری در عرصه بین الملل است و سیاستمداران آمریکایی نیز یکی از مهم ترین دلایل اینگونه رفتار را به دور زدن تحریم ها و فروش مخفیانه نفت به کشورهای دیگر (به خصوص چین) نسبت می دهد.

  • چرا دریای عمان؟

آمریکا سعی داشت با یک ضرب شست نظامی و توقیف نفتکش شرکت ملی نفت و انتقال محموله آن به تانکری دیگر ، ایران را بر سرجای خود نشانیده و در مذاکرات آتی شروط خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.

این دزدی دریایی  به ۲ دلیل در دریای عمان انجام شد؛

اول ، به باور فرماندهان نظامی آمریکایی، توان دریایی ایران در دریای عمان از خلیج فارس کمتر است .

دوم این که با توجه به کنترل جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز، بهتر بود این نفتکش در دریای عمان ربوده می شد.

اما آمریکایی ها از ابتکار عمل و توان عکس العمل نیروهای واکنش سریع و تکاوران نیروی دریایی سپاه غافل بودند و گمان آنها بر این بود که رخدادهایی که رزمایش های نظامیان ایرانی رخ می دهد صرفا نمایش است و در عمل آنها قابلیت عملیاتی در برابر نیروی دریایی قدرتمند آمریکا را ندارند.

  • پیام های ضربه سپاه

این عملیات نیروی دریایی سپاه چند پیام در بطن خود داشت.

1- نیروی دریایی کلاسیک آمریکا از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی قابلیت مقابله با نیروهای سپاه پاسداران که جنگ چریکی در دریا را به خوبی اجرا می کنند، ندارد و این اولین تقابل ناموفق آنها نیز نبوده است.

2- توان رزمی دریایی سپاه منحصر به خلیج فارس نیست و یگان های این نیرو می توانند در آب های عمان نیز پیشرفته ترین عملیات ها را طراحی کرده و در سریع ترین زمان‌ ممکن به اجرا درآورند.

3- آمریکا دیگر نمی تواند حتی در لفظ از گزینه نظامی در خصوص ایران سخن بگوید و این گزینه عملا از روی میز برداشته شده است.

4- رژیم صهیونیستی که مرتبا از حمله به ایران سخن می گوید ملتفت باشد که توان نظامی ایران چگونه می تواند در اندک زمانی در پاسخ به تهدیدات وارد عمل شود.

5- کشورهای عربی منطقه نیز که گمان می کردند می توانند امنیت خود در برابر ایران را از آمریکا  به عاریت بگیرند، باید به این نکته واقف شوند که بهتر است مستقیما با قدرت اول منطقه وارد مذاکره و حل مشکلات شوند.

ارسال نظرات