پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
04 آبان 1400 - 17:41
نگاهی به فعالیت­های استارتاپ­ها در حوزه سلامت

سلامت دیجیتال؛ فرصت­ها و چالش­ها

در چند روز گذشته مدیر کل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از فروش دارو و اقلام سلامت محور در برخی پلتفرم ها انتقاد کرده و گفته ناصر خسرویی مجازی شکل گرفته است.
نویسنده :
صحرا محمدی
کد خبر : 10074

پایگاه رهنما:

در چند روز گذشته مدیر کل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از فروش دارو و اقلام سلامت محور در برخی پلتفرم ها انتقاد کرده و گفته ناصر خسرویی مجازی شکل گرفته است. این در حالی است که در سال های اخیر استارتاپ های سلامت محور در دنیا نقش های پررنگی ایفا می کنند. به ویژه در همه گیری بیماری کرونا حضور آن ها بیش از گذشته محسوس بوده است.

دکتر محمدرضا شانه ساز گفته که با افراط و تفریط در برخورد با فروش اینترنتی دارو و اقلامی از این دست که با سلامت مردم مرتبط است، مخالفت دارد، اما این  شکل از دسترسی به دارو باعث شده مبارزه ی طولانی ما با داروهای غیرقانونی در ناصرخسرو بی نتیجه باشد و متاسفانه با یک تلفن می توان دارویی غیرقانونی مثل سقط جنین را دم در تحویل گرفت. یا به راحتی مکمل لاغری که محتویات آن ماده مخدر شیشه است، به دست مصرف کننده می رسد.

  • جذب سرمایه های هنگفت

با گسترش دسترسی همگانی به اینترنت و توسعه فناوری های نوین در ارتباطات از جمله گوشی های همراه، صنعت سلامت محور با موضوع جدیدی به اسم سلامت دیجیتال همراه شده است. این تغییرات از دو دهه قبل  در دنیاآغاز شده و در حال گسترش است. آمارهای جهانی نشان می دهد استارتاپ های دیجیتال سلامت محور روز به روز سرمایه های بیشتری را به سوی خود جذب می کنند. به طوری که بیش از 2 میلیارد دلار در سال 2010 روی آن ها سرمایه گذاری شده است و با رشد 10 برابری این  رقم در سال 2018 به حدود 6 و نیم میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی می شود تا سال 2030 تغییرات بسیاری در سیستم سلامت جهانی از این منظر به وجود بیاید.

  • 15 درصد سلامت، دیجیتالی شده

دوره گذر از شیوه سنتی در صنعت سلامت در دنیا  از سال ها قبل شروع شده، اما در کشور ما هم، تغییرات در حوزه سلامت دیجیتال بسیار ناچیز است.  فعالان این حوزه معتقدند در دنیا  بیش از 15 درصد سلامت، دیجیتالی شده است و در کشور ما فقط نیم درصد. به نظر می رسد در کشور ما هنوز این تغییر پذیرفته نشده است و مقاومت های جدی در برابر آنها دیده می شود.

  • چشم انداز سلامت دیجیتال

با توجه به نقش استارتاپ ها و پلتفرم ها که بین سرویس دهنده ها و مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کنند، سازمان بهداشت جهانی و همین طور سازمان غذا و داروی آمریکا در اهداف و چشم اندازهایی که تعریف کرده اند توانمندسازی مردم و بیماران در دسترسی به خدمات، هماهنگی اجزای سیستم سلامت، تعیین در نظام پرداخت و پزشکی خصوصی را مد نظر قرار داده اند.

  • مسئله ای بین بخشی

اما مخالفت وزارت بهداشت با عرضه دارو از طریق پلتفرم ها  و استارتاپ ها به چند سال قبل برمی گردد و مسئله تازه ای نیست.  وزارت بهداشت می گوید عرضه دارو از طریق آنلاین، نسخه های جعلی تولید می کند و نقش مهم داروساز که تایید نسخه می کند، نادیده گرفته می شود. اما فعالان حوزه سلامت آنلاین در کشور هم به دفعات اعلام کرده و معتقدند وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند و نباید در این باره برای استارتاپ ها قانون گذاری کند و این مسئله ای بین بخشی است و لازم است با مشارکت بخش های مختلف، بایدها و نبایدهایی تعیین شود.

  • از دریافت نوبت تا مراقبت از بیمار
در ایران هم از حدود یک دهه قبل استارتاپ‌های حوزه سلامت وارد میدان شده اند و با طراحی و به کارگیری پلتفرم‌هایی ایفاگر این نقش هستند. فعالیت آن‌ها در دوره همه گیری بیماری کرونا فزونی هم گرفته است. فعالیت برخی از مهمترین این پلتفرم‌ها نوبت دهی آنلاین و مشاوره پزشکی به صورت صوتی و تصویری است. یا برخی از آن‌ها در حوزه دارو فعال هستند و نسخه‌های بیمار را به دست آن‌ها می‌رسانند. یا بخشی دیگر از آن‌ها در مراقبت از بیمار فعال هستند. به طور خلاصه از ابتدای دربافت نوبت برای ویزیت تا رساندن دارو به بیمار و مراقبت‌های بعد از آن نقش ایفا می‌کنند. این نشانگر این است که ما باید لزوم و حضور تغییرات در سیستم سلامت محور را بپذیریم و شرایط را برای پذیرش آن‌ها مهیا کنیم، اما با آگاهی بخشی به مردم و قانونمند کردن فعالیت آن‌ها و مهمتر با نظارت بر عملکرد آن‌ها تا مبادا سلامت مردم لطمه ببیند.

دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی

استارتاپ‌های متعددی که وزارت بهداشت این روز‌ها آن‌ها را نشانه گرفته است در دوره همه گیری کرونا که مردم با محدودیت‌های جدی روبرو بودند، به میدان آمدند و فعالیت‌های متعددی انجام دادند. دسترسی مردم را به خدمات بهداشتی تسهیل کردند و امکاناتی همچون دارو را به دست آن‌ها رساندند. هرچند دراین باره بی شک کاستی‌ها و نواقصی هم بوده است.

توزیع نا مناسب امکانات و خدمات درمانی و دارویی باعث شده در شهری مثل تهران و یا شهر‌های بزرگ دیگر دسترسی به آن‌ها از جمله پزشکان به سهولت انجام شود. حال شما تصور کنید کسی که ساکن یک شهر کوچک و دورافتاده است و می‌خواهد از یک پزشک متخصص و کاربلد در تهران استفاده کند. چه میزان باید وقت و انرژی و هزینه صرف کند تا راهی پایتخت شود و به دشواری خودش را به بیمارستان یا کلینیک و مطب این دکتر برساند و آیا بتواند به موقع او را ببینید یا نه. در حالی که دنیای ارتباطات جدید این امکان را مهیا کرده است تا با کمک آن بتوانید با صرفه هزینه‌ای بسیار کمتر با آن پزشک ملاقات تصویری یا صوتی یا متنی داشته باشید. چرا نباید از این امکان به درستی استفاده کرد. استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های حوزه سلامت در دنیا ساخته و طراحی شده اند تا این سهولت در دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی را که ممکن است، فراهم کنند. ضمن آنکه فعالان بخش آی تی که این استارتاپ‌ها را راه اندازی و همین طور پلتفرم‌ها را طراحی کرده اند تعداد بسیاری نیروی متخصص و نیروی ساده به کار گرفته و در واقع اشتغال زایی کرده اند آن هم به شیوه جدید. در واقع با این کار به چرخه اقتصادی کمک شایانی کرده اند. از این منظر هم باید به فعالیت آن‌ها نگاه کرد. اما مسئله این است که باید سازوکار فعالیت آن‌ها را به شیوه صحیح سامان داد و نظارت کرد. این که وزارت بهداشت اعلام کند هر نوع فعالیت دارویی آن‌ها غیر قانونی است، راحت‌ترین راه رویارویی با آن‌ها را برگزیده است؛ در حالی برای همین مسئله چگونگی نظارت هم می‌توان از متخصصان حوزه آی تی کمک گرفت. ضمن آنکه کوتاهی و قصور عده‌ای که فقط به سودآوری حتی به قیمت جان مردم فکر می‌کنند، نباید به همه تعمیم داده شود و باید با همفکری چند جانبه که یک سوی آن وزارت بهداشت است راه حل منطقی پیدا کرد.

 

 

ارسال نظرات