پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 آبان 1400 - 10:33
گزارش رهنما از برنامه غرب برای مواجهه با ایران

دست خالی آمریکا از «طرح جایگزین» علیه ایران

غربی‌ها اصرار زیادی دارند که هر چه زودتر مذاکرات برجامی با ایران را آغاز کنند. جمهوری اسلامی ایران گذر زمان را به نفع خود می‌داند و عجله‌ای برای مذاکره ندارد.
نویسنده :
حسن رضایی
کد خبر : 10050

پایگاه رهنما :

غربی ها اصرار زیادی دارند که هر چه زودتر مذاکرات برجامی با ایران را آغاز کنند. جمهوری اسلامی ایران گذر زمان را به نفع خود می داند و عجله ای برای مذاکره ندارد. در این شرایط آمریکایی ها از طرح جایگزین یا همان «پلن بی» سخن می گویند و مدعی هستند اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب آنها نرسد از طرح جایگزین استفاده خواهند کرد. مقامات رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه فعال شده و سعی دارند با عملیات روانی و رسانه ای در این زمینه جوسازی کرده و ایران را دچار ارعاب و دست پاچگی در تصمیم گیری کنند.
فارغ از اینکه اظهارات دولت بایدن درباره احیای برجام ضد و نقیض و طلبکارانه است و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن اعلام کرده راهی جز دیپلماسی وجود ندارد، دولت دموکرات در آمریکا پیشاپیش در پی ارسال این سیگنال است که آمادگی برای توافق و عمل به تعهدات خود را ندارد اما تلاش دارد تهران را مقصر این اتفاق جلوه دهد. در این میان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است، می‌گوید اتحادیه اروپایی در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، درباره «نقشه دوم» فکر نمی‌کند. بورل روز جمعه طی نشست خبری در واشنگتن درباره لزوم از سرگیری مذاکرات وین توضیح داد: «زمان بازگشت به میز مذاکره فرا رسیده است. من نمی‌خواهم به نقشه دوم فکر کنم، زیرا هیچ نقشه دومی که من می‌توانستم تصور کنم، طرح خوبی نخواهد بود». این در حالی است که پایگاه اسرائیلی «نیوز وان» هم گزارش داد سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که با هدف متقاعد کردن دولت بایدن جهت در دستور کار قرار دادن پلان شماره ۲ علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین بود، با شکست مواجه شده است. «یونی بن مناخیم» تحلیلگر امور خاورمیانه با اعتراف به این مساله افزود: لاپید بعد از ملاقات با مسؤولان مختلف آمریکایی، از معاون رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، دست خالی به اسرائیل بازگشت. یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتس» نزدیک است، پیش‌تر در این باره به المانیتور گفت: «در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلن بی ندارند.»
مرگ برجام
آمریکایی ها به امید تسلیم ایران از برجام خارج شدند. آنان انتظار داشتند طی سه تا شش ماه جمهوری اسلامی ایران تسلیم خواسته های آنان شده و شرایط کاخ سفید را بپذیرد. وزیر خارجه آمریکا در آن زمان 12 شرط برای ایران تعیین کرده بود. بایدن مدعی شد در صورت رئیس جمهور شدن با شروطی به برجام بازمی گردد. پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شد آنچه بایدن می خواهد، تفاوتی با باج خواهی ترامپ ندارد. در این سه سال ایران نیز بیکار ننشست و در برابر بدعهدی آمریکا و اروپا از تعهدات خودکاست. امروز به جایی رسیده ایم که از برجام جز جنازه ای باقی نمانده است. توافقی که غرب مسئول مرگ آن است و اینک نیز می کوشد با فریبکاری آن را احیا کند و کلاه دیگری بر سر ایران بگذارد.
در همین زمینه واشنگتن‌پست چند روز قبل نوشت: ترافیک دیپلماتیک در واشنگتن در هفته اخیر نشان داد توافق هسته‌ای ایران به رغم تلاش‌های دولت بایدن برای احیای آن، به احتمال زیاد برای همیشه مرده است اما اگر تیم بایدن برنامه مدون برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران داشته باشد، این یک راز محرمانه است و زمان به نفع آمریکا نیست. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در واشنگتن با یائیر لاپید و عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزرای خارجه اسرائیل و امارات متحده عربی دیدار کرد. پس از آن لاپید هشدار قبلی را تکرار کرد که «ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور در آستانه هسته‌ای است». لاپید مدعی شد ایران مذاکرات احیای برجام را متوقف می‌کند و در همین حال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را پیش می‌برد و افزود اسرائیل ممکن است با استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای [ادعایی] پاسخ دهد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی پس از دیدار خود با لاپید با صدور بیانیه‌ای بر تعهد دولت بایدن در جلوگیری از [ادعای] دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد اما از بیان اینکه دولت بایدن فراتر از رویکرد کنونی چه استراتژی‌ دارد، خودداری کرد. در ادامه این گزارش آمده است: رابرت مالی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت که تیم بایدن در حال کار روی طرح «ب» است. وی اذعان کرد: «ما باید خود را برای جهانی آماده کنیم که ایران هیچ محدودیتی در برنامه هسته‌ای خود ندارد و باید گزینه‌هایی را برای برخورد با آن در نظر بگیریم، حتی اگر امیدوار باشیم می‌توانیم به توافق بازگردیم.»
در این گزارش همچنین آمده است: گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تیم بایدن در حال تلاش برای متقاعد کردن چین برای کاهش واردات نفت از ایران به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای مذاکره است اما پکن هیچ نشانه‌ای از تمایل به این اقدام بروز نمی‌دهد. به نظر می‌رسد بدون گزینه دیپلماتیک روشن یا چشم‌انداز واقعی برای بازگشت به استراتژی مبتنی بر فشار، دولت بایدن هیچ گزینه واقع‌بینانه‌ای را آماده‌ ندارد. در همین حال، برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران به سرعت پیش می‌رود.
پلن بی واقعی آنها چیست؟
آمریکایی ها و صهیونیست ها به خوبی می دانند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هیچ گزینه عملی و واقعی در برابر ایران ندارند. آنان نه می توانند به ایران حمله کنند و نه تحریم دیگری برای اعمال باقی مانده است. خشاب تحریم مدت هاست که خالی شده و کارشناسان آمریکایی خود نیز بارها به این مسئله اعتراف کرده اند. در چنین شرایطی آنها فقط دو گزینه پیش رو دارند. نخست ترساندن و ارعاب ایران تا از ترس، دچار اشتباه محاسباتی شود.
در همین زمینه دنیس راس، مشاور سیاست‎خارجی اوباما می گوید: ایران، مذاکرات را به عنوان امتیاز به ما تلقی می‌کند. تهران فکر می‌کند بالا و پایین کردن ترس از برنامه‎ هسته‌ای‎اش، باعث می‎شود که رفع تحریم‌ها بیشتر از آنچه در برجام آمده باشد و در ازای آن ایران امتیازهای کم‎تری بدهد. برای اینکه به دیپلماسی شانس بدهیم باید ایران را بترسانیم.
اقدام بعدی آنها افزایش خرابکاری و ترور است. پیش بینی می شود همکاری موساد و سیا طی ماه های اخیر افزایش یافته و سعی کنند دست به ترور و خرابکاری های بیشتری بزنند. از اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران تا دانشمندان هسته ای کشورمان. البته که این گزینه نیز جدید نبوده و تمام اقدامات خرابکارانه علیه کشورمان با هماهنگی و همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده است. در چنین شرایطی دستگاه های امنیتی باید کاملاً هوشیار بوده و مانع از اقدامات خرابکارانه و تروریستی دشمن شوند.

 

ارسال نظرات