جمعه ؛ 30 شهريور 1403
29 مهر 1400 - 10:58

هدف غرب از اصرار بر آغاز مذاکرات هسته‌ای

ابتکار عمل ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای و تأمل در نحوه روند مذاکرات وین، نگرانی غربی‌ها و صهیونیست‌ها را در پی داشته و آن‌ها را به واکنش‌های ضد و نقیض کشانده است
نویسنده :
عباس حاجی نجاری
کد خبر : 10043

پایگاه رهنما :

ابتکار عمل ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای و تأمل در نحوه روند مذاکرات وین، نگرانی غربی‌ها و صهیونیست‌ها را در پی داشته و آنها را به واکنش‌های ضد و نقیض کشانده است. به گزارش یورو نیوز رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در موضعی‌ سخت‌گیرانه‌تر نسبت به تهران گفت که کشورش «همه گزینه‌ها» را در صورت شکست مذاکرات وین در نظر خواهد گرفت،او تصریح کرد: اگر ایران مایل به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نباشد، آمریکا آمادگی کامل دارد تا «همه‌ گزینه‌ها» را لحاظ کند. رابرت مالی همچنین با اعتراف به نقش لابی صهیونیستی در تعیین سیاست‌های آمریکا در قبال ایران یادآور شد که ایالات‌متحده و اسرائیل در مخالفت با توسعه سلاح هسته‌ای از سوی ایران، متحد یکدیگر هستند.او افزود که به‌زودی برای هماهنگی بیشتر با متحدان منطقه‌ای خود در این راستا راهی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و قطر خواهد شد. این در حالی است که روز قبل از آن به گزارش بلومبرگ همین فرد اعتراف کرده بود که تمام مواردی که ایران اکنون ناقض آن است همان‎هایی هستند که تا زمان خروج آمریکا از توافق برجام، آنها را رعایت می‌کرد.
اما به‌رغم ادعای روی میز بودن همه گزینه‌ها از سوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی، صدای آمریکا به نقل از جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به پرسشی درباره ادامه مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با ایران باهدف احیای برجام و همچنین محتوای دیدار وزیر خارجه آن کشور با مقامات کاخ سفید و کنگره، گفت که دولت پرزیدنت بایدن همچنان دیپلماسی و مذاکره را بهترین راه می‌داند.
طرح ادعای «روی میز بودن همه گزینه‌ها » که نشان از بکار گیری گزینه نظامی در برابر برنامه هسته‌ای ایران را دارد در شرایطی مطرح می شود که آمریکایی‌ها در اوج حضورشان در منطقه و قبل از فرارشان از افغانستان در دوران ترامپ، پاسخ ایران را در اسقاط هواپیمای بدون سرنشین گلو بال هاک و موشک باران پایگاه عین الاسد تجربه کرده و همان‌گونه که در دولت جدید آمریکا به آن اعتراف کرده اند، قصد گشودن جبهه جدیدی را ندارند، اما تردیدی نیست که جریان سازی صهیونیست‌ها و نقش لابی صهیونیستی در دستگاه‌های سیاست‌گذاری طرف‌های ایران در برجام تأثیری جدی در نوع واکنش آنها نسبت به روند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران دارد که با سفر گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و«طرح استراتژی ضربه هزار خنجر » و پلن بی(PLAN B ) آمریکا آشکارتر شده و نفتالی بنت اعلام کرده که در سفر آتی به مسکو نیز تلاش دارد نظر روس‌ها را نیز به راهبرد و مطالبات رژیم صهیونیستی جلب کند.
در عین این مواضع، تردیدی در این نیست که استانداردهای دوگانه مشکل اصلی غرب در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران است. هفته گذشته «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در انتقاد از استانداردهای دوگانه واشنگتن، نوشت: چطور آمریکا با غنی‌سازی بیش از ۳.۶۷ درصد ایران مشکل دارد اما برای تأمین زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می‌کند، مشکلی ندارد.
کسانی که در دولت گذشته بیشترین هزینه‌ها را به کشور به خاطر غفلت‌هایشان( در خوش‌بینانه‌ترین حالت) تحمیل کرده و اکنون اعتراف می‌کنند که برجام را نخوانده بودند، این روزها هم‌صدا با غرب از ضرورت تسریع در آغاز مذاکرات هسته‌ای سخن به میان می‌آورند.
جمهوری اسلای ایران همان‌گونه آقای رئیسی اعلام کرده است؛ قصد ترک میز مذاکرات را ندارد، اما همان‌گونه که تأکید شده مذاکره برای مذاکره برای ایران سودی ندارد، بلکه مذاکره‌ای اهمیت دارد که رفع کننده فشارها و تحریم‌ها و شناسایی حقوق هسته‌ای مردم ایران و تضمین‌کننده عدم تکرار خروج از برجام و رفتارهای دوگانه از سوی غربی‌ها نظیر نادیده گرفته شدن توان صهیونیست‌ها و چشم بستن بر روی اقدامات خرابکارانه آنها باشد.
غربی‌ها و دیگر طرف‌های برجام باید تحول در ایران را باور کنند و بدانند که شرایط تغییر کرده است، ایران در عین پیشبرد سیاست‌های داخلی خود، فارغ از مذاکرات هسته‌ای، آمادگی مواجهه با هر واکنشی را دارد و به لحاظ موقعیت و ظرفیت هسته‌ای، دست برتر را دارد و در این نیز تردیدی نیست که اصرار زیاد غربی‌ها و صهیونیست‌ها برای تعجیل در ازسرگیری مذاکرات، به این دلیل است که متغیر «زمان» در شرایط کنونی به نفع آنها نیست.
این در حالی است که در مورد سیاست دولت بایدن برای رفع تحریم‌ها، این نظریه مورد تأکید کارشناسان قرار دارد که رفع تحریم‌ها اساساً در دستور کار آمریکا قرار ندارد و اگر اقدامی برای رفع برخی از تحریم‌ها صورت گیرد، هیچ ضمانتی برای عدم تکرار رفتار امثال ترامپ و خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها در همین دولت و یا دولت آینده آمریکا داده نمی‌شود .
هدف اصلی دولت بایدن از شعار در مورد دیپلماسی هسته‌ای، ترمیم چهره آمریکا و شکل دادن به ائتلاف‌های بین‌المللی با محوریت امریکا به ‌منظور بازگرداندن اجماع جهانی علیه ایران است.

ارسال نظرات