پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 تير 1397 - 16:31

رفتار مجاهدانه؛ گرانیگاه مجلس

قام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی پس از تشریح توصیه‌هایی برای بهبود عملکرد مجلس بر موضوع رفتار جهادی و عاقلانه از سوی نمایندگان تأکید کردند.
نویسنده : عباس نظری
کد خبر : 989
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی پس از تشریح توصیه‌هایی برای بهبود عملکرد مجلس بر موضوع رفتار جهادی و عاقلانه از سوی نمایندگان تأکید کردند. مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن رکین نظام اسلامی سهم وافری در تحقق آمال و آرزوی بخشی از مجاهدان راه حق و یأس و ناامیدی و هراس دشمنان دارد. در نگاه راهبردی معظم له این مهم با بالا بردن کیفیت مجلس تحقق می‌بابد.
مجلسی که از منظر امام خمینی (ره) عصاره فضائل ملت است باید در رفع مشکلات کشور و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعداد‌های ملی پیشقدم باشد. برای مثال پولشویی و مبارزه با تروریسم یکی از حوزه‌های حساس و مهمی است که لازمه مدیریت آن ورود مستقل نمایندگان مجلس و تنظیم و تصویب قانون در این مورد است؛ چرا که جبهه دشمن به صورت یکپارچه برای تأمین مصالح و منافع خود در اتاق فکر‌های خود اقدام به تنظیم کنوانسیون و معاهده می‌کنند و یا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «پخت و پز» می‌کنند. در کنار همه توصیه‌های مدبرانه و راه گشایی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نمایندگان مجلس متذکر شدند، رفتار نمایندگان و حضور و بروز آن‌ها در عرصه قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن موضوع «رفتار انقلابی و جهادی» بیت الغزل توصیه‌ها بود که این مهم در مورد مجلس در قالب نگهبانی از نتایج و دستاورد‌های انقلاب مصداق می‌یابد.
در حقیقت نمایندگی گفتمان انقلابی از سوی مردم جز به حفظ و تقویت روحیه انقلابی در مجلس ممکن نخواهد بود؛ لذا نمایندگان باید تلاش کنند رفتار مجاهدانه و انقلابی را به عنوان یک ارزش در مجلس قلمداد کنند. سبک زندگی جهادی و انقلابی در ساختار درونی مجلس و عملکردشان تبلیغ شود. به عبارتی لازمه بالا بردن عملکرد و کیفیت مجلس برنامه ریزی در جهت اولویت‌ها و مصالح کشور است که باید با صبر و رفتاری عاقلانه، مدبرانه و جهادی همراه باشد. رفتار غیر مدبرانه و عدم نظارت بر اجرای قوانین نه تنها به حل مشکلات و مطالبات مردم کمک نمی‌کند بلکه زمینه‌های سرخوردگی و واگرایی را فراهم خواهد کرد. برنامه ریزی در این عرصه نیازمند تدبیر و رفتار جهاد گونه نمایندگان و استفاده از جنبه‌های کارشناسی است. با این نگاه معضلات و مشکلات به شکل دقیق و کارشناسی شناخته می‌شود و با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود، گام به گام دستیابی به اهدافی که از سوی نمایندگان مجلس انتظار می‌رود، سهل‌تر خواهند بود. حرکت به سمت آرمان‌ها و اهداف نیازمند نقش آفرینی نمایندگانی است که فضائل ملت را با خود یدک می‌کشند و از قامت یک ملت بیرون آمده اند و باید با رفتار و مدیریت صحیح سایر عوامل اجرایی را با خود همراه و هم نظر کند.
رعایت ملاحظات درونی و بیرونی الزام دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. شناخت و درک اولویت ها، حساسیت و دقت در کنوانسیون ها، مقابله با یأس و ناامیدی، اثر ناپذیری از رسوم غربی و. از مهم‌ترین این الزامات اند. سخن آخر اینکه باید توجه داشت بهبود عملکرد مجلس به معنای اعتلاء جامعه و نظام اسلامی است. این مهم با نصرت الهی و رفتار مجاهدانه و عاقلانه نمایندگان محقق خواهد شد. ریل گذاری بر مبنای اصول ولایی، موفقیت و کامیابی مجلس را در تصمیم گیری و اجرای آن تضمین می‌کند.

ارسال نظرات