پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 شهريور 1400 - 18:12
خبر

سفیر روسیه به صورت غیررسمی آیت الله رئیسی را به مسکو دعوت کرد

سفیر روسیه نسبت به سفر آیت الله رئیسی به مسکو ابراز امیدواری کرد.
کد خبر : 9703

پایگاه رهنما:

سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره سفر ‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسکو صحبت کرد.

«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد، مسکو امیدوار است که ‌آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران بتواند به روسیه سفر کند.

او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «همانطور که شما می‌دانید قبل از شروع همه‌گیری (ویروس کرونا) روسای جمهور ما (روسیه و ایران) مرتبا با هم در روسیه، ایران و در حاشیه نشست‌های مختلف بین‌المللی با هم دیدار می‌کردند.»

سفیر روسیه در تهران ادامه داد: «ما امیدواریم که در صورت عادی شدن وضعیت شیوع (ویروس کرونا) شرایط برای انجام (سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو) مهیا شود.»

جاگاریان در این مصاحبه تاکید کرد که روسیه از تبدیل ایران به عضو دائم «سازمان همکاری شانگهای» (SCO) حمایت می‌کند.

به دنبال اعلام پیروزی رسمی حجت الاسلام رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی ایران  بلافاصله پیامهای تبریک روسی به رئیس جمهور منتخب ابراز شد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نخست رئیس جمهوری در جهان بود که به رئیسی تبریک گفت .

نکته اصلی و مضمون این پیام ها بخصوص در پیام پوتین درخواست ارتقاء و افزایش مناسبات سنتی بین دو کشور بوده است .

از نظر کارگزاران سیاست خارجی روسیه، تهران و مسکو «منافع مشترکی در مقابله با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه و سلطه‌جویانهٔ آمریکا در کل جهان و در منطقهٔ خاورمیانه دارند». علاوه بر این، «دو کشور در همسایگی خود، از افغانستان گرفته تا سوریه، با چالش‌های مشترکی در زمینهٔ مقابله با افراط‌گرایی» روبرو هستند و این به این معناست که «روسیه در سیاست خارجی خود (از جمله در مناسبات با ایران) برای مسائل ژئوپلیتیک و امنیت اهمیت و اولویت قائل است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات