دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
07 تير 1400 - 15:13

درآمدزایی با حاشیه¬سازی

این روزها عمده چهره­ های هنری؛ ورزشی، موسیقی و... عضو شبکه­ های اجتماعی هستند و از طریق صفحات رسمی خود با مخاطبان و هوادارانشان ارتباط برقرار می­کنند
کد خبر : 9402

پایگاه رهنما:

این روزها عمده چهره­های هنری؛ ورزشی، موسیقی و... عضو شبکه­ های اجتماعی هستند و از طریق صفحات رسمی خود با مخاطبان و هوادارانشان ارتباط برقرار می­کنند. هر چند که این حضور عمدتا با هدف تثبیت شهرت و محبوبیت و جایگاه آنان است، اما گاهی با اهداف اقتصادی جنبه تبلیغاتی نیز پیدا می­کند. اما حضور چهره­ ها در فضای مجازی باعث به وجود آمدن صدها پیج و کانال مرتبط با آنها شده است که سعی می­کنند با پوشش اخبار لحظه به لحظه از سلبریتی­ ها و حاشیه­ سازی از آنها برای خود درآمدزایی کنند. وجود این کانال­های حاشیه­ ساز، علت اصلی شایعه ­سازی در خصوص چهره­ ها در شبکه ­های اجتماعی است. کانال­هایی که با سرک کشیدن در زندگی خصوصی سلبریتی­ ها، کنجکاوی مردم را تحریک می­کنند و اطلاعات بی­ارزش و بعضا دروغ را ابزار سرگرمی خود قرار می­دهند. تجارت این نوع اطلاعات در همه کشورها شایع است و آنقدر سودآور است که گونه­ ای خبرنگاری با عنوان پاپاراتزی برای این کار به تعریف شده است. پاپاراتزی به خبرنگاران و عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیه محتوای جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش آن به مجلات مختلف است. این مدل کسب درآمد راحت­ترین کاری است یک خبرنگار می­تواند انجام دهد. کافیست در خصوص زندگی افراد مشهور شایعه­سازی کنند، و از کاه کوه بسازند، می­توانند به راحتی درآمد میلیونی برای خود تضمین کنند. حضور سلبریتی­ ها در فضای مجازی نیز خود به زمینه­ای برای رشد شایعات و حاشیه­ سازی برای این قشر تبدیل شده است. اما نه تنها همیشه این حاشیه­ سازی­ها با نارضایتی سلبریتی ­ها همراه نیست بلکه برخی از آنها گاهی با اهداف مالی و یا هدف جلب توجه افکار عمومی و مطرح شدن در رسانه­ها، خودشان با صفحات زرد همکاری پنهان دارند. صفحات زرد برای جذب مخاطب و افزایش فالوور، تاکتیک­های رسانه­ای خاص خود را دارند. انتخاب تیترهای داغ و جنجالی یکی از این تاکتیک­ها است. مثلا در خصوص زندگی خصوصی یک هنرمند سوالی را مطرح می­کنند. ادعای افشاگری دارند و عبارت­ پشت پرده را قبل از رویدادهای مهم به کار می­برند. به طوریکه مخاطب بدون درنگ آن خبر یا صفحه را انتخاب کند و از اخبار پنهان و جنجالی با خبر شود. اما بر خلاف انتظار، هر چقدر یک خبر زرد تیتر پرجاذبه و اغواکننده دارد، محتوایش تهی و حتی در بسیاری موارد غیر مرتبط است. یک صفحه زرد مملو از تیترهایی است که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک می­کند اما در مقابل مملو از محتوای غیر مرتبط؛ اغراق شده­ای است که در مدت کوتاهی مخاطب را خسته خواهد کرد. با این حال همچنان بازار مراجعه به این صفحات در میان مخاطبان داغ است و جزو صفحاتی محسوب می­شوند که بیشترین فالوورها و بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص می­دهند. به همین دلیل جزو صفحات گران­قیمت برای تبلیغات­چی­ ها محسوب می­شوند. درآمدزایی پاپاراتزی­ها و زرد نویس­ها  آنقدر برایشان راحت و جذاب است که به غیر از سلبریتی­ها به حوزه سیاست نیز وارد شده و سیاستمداران را به سوژه های خبری خود تبدیل می­کنند. به طور کلی هر شخص، رویداد و موضوعی که از ارزش­ های خبری شگفتی و شهرت برخوردار باشد، می­تواند طعمه مناسبی برای زردنویسان محسوب شود. هر چند ممکن است زردنویسی برای بسیاری آب و نان خوبی داشته باشد، اما رواج آن می­تواند آسیبی برای فرهنگ یک جامعه محسوب شود. شایعه ­سازی، دروغ­پردازی، زودباوری، نادیده گرفتن حریم خصوصی، اتهام پراکنی، پیش­داوری و ... تنها بخشی از آسیب­هایی است که صفحات زرد به فضای اجتماعی وارد می­کند. علاوه بر آنکه لازم است نهادهای مسئول سازوکار مناسبی برای نظارت بر این صفحات طراحی کنند، مخاطبان و کاربران شبکه ­های اجتماعی نیز می­توانند با افرایش سواد رسانه­ای مواجهه هوشمندانه­ تری با این صفحات داشته باشند.

 

سواد رسانه

رسانه ها و ایجاد میل دیگر برتر بینی و خود کمتر بینی

  • مهم ترین دلایل اثر گذار رسانه ­ای برای ایجاد تمایل افراد به مهاجرت عبارت است از:
  • تمایل به سبک زندگی که در رسانه ها تبلیغ می شود و به تصویر کشیدن زندگی با آزادی بیشتر در تولیدات هالیوودی
  • شرایط نامناسب زندگی و کار در مقابل مواجهه با تصاویر داشتن مشاغل عالی در فیلم ها و تبلیغات رسانه ­ای
  • برجسته سازی نابرابری اقتصادی در وطن مخاطبان در رسانه ­های به طور مثال فارسی زبان مثل بی بی سی فارسی که مخاطب هدف فارسی زبان را نشانه گرفته است
  • شدت بخشیدن به نگرانی از زندگی بعد از بازنشستگی و در مقابل به تصویر کشیدن سالمندان خوشحال کشورهای غربی، ترکیه و... در رسانه­ ها
  • خسته شدن از شرایط اجتماعی که در شبکه­ های اجتماعی به ناامیدی از اصلاح دامن زده می­شود
  • القای احساس اینکه کشور از شهروندان مراقبت نمی­کند در رسانه های خبری و معاند
  • تصور اینکه کشورهای دیگر سیستم رفاهی بهتری مهیا می­کنند در تبلیغات رسانه ای

خطر! دیوار فضای مجازی کوتاهه

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش کاربران در این شبکه‌ها از جمله اینستاگرام، کاربران می‌توانند تمام ابعاد زندگی و کاری خود را به تصویر بکشند. روزانه، تعداد زیادی عکس و ویدئو در اختیار مخاطبان این صفحات قرار می‌گیرد که صرف‌نظر از شخصی بودن آنها، زمینه برای سوء‌استفاده افراد غریبه و سودجو نیز فراهم می­گردد. یادتان باشد که فضای مجازی محیط امنی برای انتشار و اشتراک تصاویر خصوصی و خانوادگی و اعلام زمان و مکان سفر یا برنامه‌های شخصی شما نیست. انتشار هرگونه اطلاعات خصوصی می‌تواند افراد سودجو را ترغیب کند تا در زمان غیبت شما وارد محل کار و خانه شم شده یا با در دست داشتن عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی، شما را تهدید و اخاذی کنند.

ارسال نظرات