جمعه ؛ 30 شهريور 1403
02 ارديبهشت 1400 - 14:34

از گاو شیرده آمریکا تا استقلال نظامی

قوای نظامی هر کشور ستون اقتدار آن کشور تلقی می‌شود.
کد خبر : 8862

پایگاه رهنما:

قوای نظامی هر کشور ستون اقتدار آن کشور تلقی می‌شود. شاهان پهلوی با خرید انواع تسلیحات غربی به ویژه از آمریکا سعی در تقویت نیروی نظامی ایران داشتند ولی در واقعیت غربی‌ها با فروش انواع سلاح های خود با چند برابر قیمت به ایران قصد به تاراج بردن ذخایر این ملت را داشتند و از سوی دیگر آنها ایران را انباری از مهمات کرده بودند و در مواقع مختلف بدون اجازه ایران، از آنها استفاده می کردند.

 برای نمونه ملکه پهلوی در این باره گفته است:

«یک روز محمدرضا که خیلی ناراحت بود به من گفت مرده شور این سلطنت را ببرد که من شاه و فرمانده کل قوا هستم ولی بدون اطلاع من هواپیماهای ما را بردند ویتنام. آمریکایی‌ها که از قدیم در ایران نیروی نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا می‌کردند از پایگاه‌های ایران و امکانات ایران با صلاحدید خود استفاده می کردند... حالا بماند که چقدر سوخت مجانی می‌زدند... و اصلاً کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی‌های شان را از ایران می بردند.»

اسدالله علم در خاطراتش درباره گران کردن تجهیزات نظامی چنین نوشته است: «شاه گفت با وجود اینکه سازنده تایید کرده است که قیمت هر هواپیما شش و نیم میلیون دلار است چطور آن را به ۱۸ میلیون دلار افزایش دادند؟! در پاسخ گفتم همان کاری که در مورد ناوشکن‌های پروانس کردند ۶ فروند این کشتی‌ها ۲۸۰ میلیون دلار برآورد شده بود اما ما مجبور شدیم ۶۰۰ میلیون دلار بپردازیم. به نظر می رسد که پنتاگون در بالا کشیدن مابقی ناچیز درآمد نفتی ما وقت را تلف نمی‌کند!»

آمریکایی‌ها حتی اجازه نمی‌دادند تا پرسنل فنی ما به اصول تکنیکی و تخصصی مسلط شوند و تنها مستشاران  نظامی آمریکایی اجازه دسترسی به بخش‌های فنی و تخصصی تسلیحات و تجهیزات را داشتند، که همه اینها نشان از خوی استکباری آمریکای جنایتکار دارد. اما اگر بخواهیم در بعد مقایسه ارتش فعلی با قبل از انقلاب  به اهم تفاوت‌های ارتش نسبت به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی بپردازیم بایستی مهمترین دستاوردهای آن را خروج مستشاران نظامی، تغییر در تاکتیک‌ها و خوداتکایی در حوزه تجهیزات بدانیم. چرا که ارتش ایران در دوران حکومت پهلوی بود؛ ارتشی که بدون اجازۀ مستشاران نظامی آمریکا حتی اجازۀ انجام ساده‌ترین امور را هم نداشت.

اما همین ارتش زمانی که با انقلاب اسلامی همراه می‌شود و به ندای امام خمینی (ره) لبیک می‌گوید، به یک ارتش انقلابی تبدیل می‌شود. ارتشی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حماسه می‌آفریند و در کنار سایر نیروهای مسلح، پیام‌آور امنیت و آرامش برای ملت ایران می‌شود. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی به میزان قابل توجهی مرهون اطاعت‌پذیری بدنه ارتش از امامِ امت و همراهی و همگامی ارتش با حرکت‌های انقلابی مردم بود. تغییر ارتش از سازمانی وابسته به اجنبی به سازمانی مقتدر و در خدمت آرمان ها و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، تنها یکی از نمودهای استقلال نظامی کشور است.

امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه دار جبهه مقاومت در منطقه توانسته است در طول جنگ تحمیلی هشت ساله، جنگ ۳۳ روزه حزب الله و جنگ ۲۲ روزه غزه، فتنه داعش و ...در مقابل کشورهای بزرگ استعماری قدرت نظامی و سیاسی خود را نشان دهد و امروزه همگان به رشد روزافزون نفوذ این کشور در منطقه اعتراف دارند.

ارسال نظرات