جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 فروردين 1400 - 12:00

نقش اتاق فکرهای آمریکا در فشار بر ایران

در ایالات متحده آمریکا از اتاق‌های فکر به عنوان یکی از عناصر تولید قدرت نامبرده می‌شود. مهم‌ترین رسالت اندیشکده های مهم آمریکا، تهیه خوراک فکری برای دولتمردان، قانونگذاران و رسانه‌هاست.
نویسنده :
مهدی ذاکرنژاد
کد خبر : 8759

پایگاه رهنما:

در ایالات متحده آمریکا از اتاق‌های فکر به عنوان یکی از عناصر تولید قدرت نامبرده می‌شود. مهم‌ترین رسالت اندیشکده های مهم آمریکا، تهیه خوراک فکری برای دولتمردان، قانونگذاران و رسانه‌هاست. در این میان بنیاد دفاع از دموکراسی از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با ویترین مبارزه با تروریسم، دمکراسی سازی و مهار افراط گرایی در واشنگتن تاسیس شد.این بنیاد از طریق رایزنی با رهبران کنگره و کاخ سفید نقش فعالی را در تشدید تروریسم اقتصادی علیه کشورمان ایفا کرد.

این نوشتار در صدد معرفی سه پژوهشگر ایرانی شاغل در بنیاد دفاع از دموکراسی است. اندیشکده ای که نقشی کلیدی در طراحی فشارهای تحریمی و اقدامات ضدامنیتی آمریکا علیه کشورمان دارد. این پژوهشگران از حامیان پروژه سازی جمهوری اسلامی از طریق ایجاد اعتراضات با اصطلاح «معیشتی و حقوق بشری» هستند:

۱- بهنام طالب لو

وی مسئولیت رصد انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شوراها را برعهده دارد و در جلسه استماع مرتبط با انتخابات ایران در اغلب موارد از او دعوت می‌شود و همچنین از حامیان نظارت بر فعالیت‌های تجاری بانک های عراقی برای مقابله با دور زدن تحریم های ایران است. برای نمونه در جلسه استماع مقابله با نیروهای نیابتی ایران در عراق در کمیته فرعی تجارت، منع اشاعه و تروریسم کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شهادت داد که یکی از مهمترین راهکارهای مهار قدرت منطقه ای ایران «شناسایی نقاط قوت این کشور در عراق» است.

او پیشنهاد داده است تمامی منابع مالی و پشتیبانی سپاه قدس از گروه های نیابتی شناسایی شود و همزمان فشارها به دولتمردان عراقی برای خلع سلاح شبه نظامیان طرفدار ایران افزایش یابد.

بهنام طالب‌لو در مقاله «مواجهه با فعالیت‌های قاچاق تسلیحات توسط ایران» پیشنهاد کرده است برای مقابله با قاچاق موشک‌های ضد تانک، پهپادها و موشک های کروز به محور مقاومت،  شبکه نظارت منطقه‌ای تشکیل شود. او اذعان می دارد توان موشکی و پهپادی ایران نه تنها توان پدافند هوایی ایران را ارتقا داده است بلکه قدرت نیروهای طرفدار ایران در منطقه را نیز تقویت کرده است.  او همچنین به دولتمردان و قانونگذاران آمریکا توصیه کرده است به منظور مقابله با قدرت منطقه ای ایران، نقش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تحولات عراق افزایش یابد.

۲- سعید قاسمی نژاد

وی در وب‌گاه بنیاد دفاع از دموکراسی به عنوان «مشاور ارشد امور مرتبط با ایران» در حوزه‌های اقتصادی، حقوق بشری، تحریم ها و پولشویی نام برده شده است. به ترتیب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته های مهندسی عمران و توسعه پایدار در ساخت و ساز و مدرک دکترایش را از بازوک کالج نیویورک اخذ کرد. رساله دکترایش «آثار تحریم های آمریکا بر روی بازارهای مالی ایران» بود. تلویزیون ضد انقلاب ایران اینترنشنال که بودجه آن را عربستان تامین می‌کند از شبکه هایی است که به صورت مستمر نظرات سعید قاسمی نژاد را بازنشر می کند.

قاسمی نژاد به عنوان تحلیلگر درباره موضوعات مرتبط با سیاست و اقتصاد ایران با تلویزیون صدای آمریکا، فرانس ۲۴،  رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، تلویزیون بی بی سی فارسی، رادیو زمانه، رادیو دویچه وله، شبکه توانا و ... مصاحبه و همکاری می کند. او از کسانی است که به همراه مجید محمدی، احمد باطبی، امیرحسین اعتمادی و آرش سبحانی نامه تشدید تحریم‌های ایران را برای ترامپ فرستاد. در آن نامه درخواست شده بود یک ائتلاف بین‌المللی برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی و وارد کردن ایران به توقف برنامه موشک بالستیک دوربرد و تحریم سپاه پاسداران ایجاد شود.

نکته تامل برانگیز این است که سعید قاسمی نژاد سابقه حضور در اغتشاشات دانشجویی را نیز دارد. این امر به خوبی نشان می‌دهد یکی از ساز و کارهای مداخله گرایانه و تروریستی این اندیشکده برقراری ارتباط با رهبران اغتشاشات دانشجویی است. از طرفی نوع اظهارات آنان به خوبی نشان می دهد یکی از اهداف اتاق فکر مذکور حمایت از التهابات امنیتی در محیط‌های دانشگاهی است. سعید قاسمی نژاد با حمایت نئوکان ها، حضور فعالی در وال استریت ژورنال، فاکس‌نیوز، ویکلی استاندارد و اورشلیم پست دارد. مهمترین دیدگاه‌های وی عبارتند از:

  • تحریم صنایع مادر

سعید قاسمی نژاد در نهم مه ۲۰۱۹ در مقاله «تحریم جدید ایران میلیاردها دلار به صنایع ایران آسیب می زند»، تحریم های جدید دولت ترامپ بر صنایع مس، آهن، آلومینیوم و فولاد را اقدامی مناسب برای فشار حداکثری ایران ارزیابی کرد. او مدعی شد تحریم های مذکور به دلیل کاربرد فلزات مذکور در صنایع موشکی و هسته ای از گسترش توان موشکی ایران جلوگیری می‌کند.

  • تحلیل صنایع اتومبیل سازی

از منظر سعید قاسمی نژاد تحریم شرکت ماشین سازی باید در دستور کار قرار گیرد. او مدعی است یکی از دلایل همکاری سازمان هوافضا با صنایع اتومبیل سازی تزریق منابع مالی برای پهپاد هاست.

  • بهره برداری سیاسی- امنیتی از وضعیت بازار بورس ایران

قاسمی نژاد مدعی است انفجار حباب بازار سرمایه ایران می‌تواند موتور محرکه برای وقوع برخی اعتراضات باشد. او مدعی است بازار سهام ایران یکی از پر ریسک ترین مکان ها برای سرمایه‌گذاری است. ‌

  • ممانعت از انعقاد توافق ایران و چین

قاسمی‌نژاد از پژوهشگرانی است که نگاه بسیار منفی به توافق ایران و چین دارد. او بر این باور است که واشنگتن هر گونه انتقاد روابط راهبردی بین چین با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از منظر تهدید ارزیابی می‌کند. در این میان افزایش شدید واردات نفت خام از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و همچنین مطرح شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین از مواردی است که آمریکا را نگران کرده است.

۳- علیرضا نادر

وی در سمیناری که در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ در مراسم افتتاحیه کنگره آمریکا برگزار شد بیشتر پیرامون مباحث اغتشاشات سخنرانی کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران با بحران مشروعیت مواجه شده است. وی بر این باور است که پیروزی بایدن در دوران گذار از کارزار فشار حداکثری به فشار دیپلماسی چند جانبه و بازگشت برجام است.

تصاحب برخی اغتشاشگران به مدیریت کرسی‌های مطالعاتی ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی این پیام را به اثبات می‌رساند که سازماندهی اغتشاشات و تحمیل بار امنیتی به کشور در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی و لفاظی‌های نظامی به یکی از اولویت های اتاق فکر محافظه کار تبدیل شده است. از طرفی گماشتن برخی از عناصر با سابقه اطلاعاتی در کارگروه‌های مطالعات ایران نشان می‌دهد یکی از سیاست‌های آمریکا در دهه پنجم انقلاب اسلامی تشدید کارزار جنگ اطلاعاتی است. این امر ضرورت حمایت های تقنینی و بودجه ای از جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی را بیش از گذشته افزایش داده است

 

 

 

ارسال نظرات