جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 اسفند 1399 - 17:00

آمریکا مخالف تحقیقات درباره جرائم جنگی رژیم صهیونیستی است

آمریکا مخالف تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درباره جرائم جنگی رژیم صهیونیستی است.
کد خبر : 8554

پایگاه رهنما:

 

کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر مخالفت واشنگتن با تحقیقات دیوان کیفری بین المللی(ICC) در زمینه جرائم جنگی صهیونیستها علیه مردم فلسطین تاکید کرد

تماس تلفنی هریس و نتانیاهو که از زمان تغییر دولت در آمریکا برای اولین بار صورت می‌گیرد یک روز پس از آن انجام شد که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی از اغاز تحقیقات در این زمینه خبر داده بود.

تحقیقات دیوان لاهه درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حالی از روز گذشته آغاز شد که «بنی گانتز» وزیر جنگ تل‌آویو با ابراز نگرانی از اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه مقام‌های این رژیم در پرونده جنایات جنگی علیه فلسطین، گفت خودش و صدها صهیونیست دیگر احتمالا هدف این دادگاه هستند.  

براساس گزارش یدیعوت آحارانوت، کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است که هریس و نتانیاهو در این گفت‌وگو بر عدم صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جرائم جنگی مقامات اسرائیلی علیه فلسطینیان تاکید کردند.

هریس درباره محور گفت‌وگوی تلفنی خود با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو در حساب توئیتری خود نوشته، «ما در خصوص کووید-۱۹، همکاری در زمینه ایران، روابط گرم اسرائیل با کشورهای عرب (حاشیه خلیج فارس) و پیشبرد و توسعه صلح و رفاه برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان گفت‌وگو کردیم».

پیشتر دو مقام صهیونیست به پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس گفته‌ بودند تل آویو قصد دارد از ده‌ها متحد خود بخواهد پیام‌های محرمانه‌ای را برای «فاتو بنسودا» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی بفرستند و وی را برای عدم تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه و موضوع شهرک‌سازی تحت فشار قرار دهند

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی نگران است تحقیق در این خصوص به صدور قرار بازداشت علیه مقامات و افسران نظامی رژیم صهیونیستی منتهی شود. این رژیم همچنین نگران است چنین تحقیقی به تقویت کارزارهای «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» بیانجامد.

قضات دادگاه کیفری بین الملل در لاهه هلند که وابسته به سازمان ملل است در 5 فوریه 2021 (۱۷ بهمن 1399) پس از سال‌‌ها بررسی و تفحص اعلام کردند که این نهاد وابسته به سازمان ملل صلاحیت قضایی لازم را برای آغاز تحقیقات احتمالی در مورد ارتکاب «جرایم جنگی» در اراضی فلسطینی دارد. هر چند این تصمیم با استناد به صلاحیت های مندرج در سند تاسیس دادگاه اتخاذ شده و شامل هیچ تلاشی برای تعیین وضعیت کشور یا مرزهای قانونی نمی شود اما در قالب شکست سیاسی و حقوقی بزرگ برای رژیم صهیونیستی قابل ارزیابی است.

فاتو بن سودا، دادستان دادگاه کیفری بین الملل در دسامبر ۲۰۱۹ گفت که "دلایل منطقی وجود دارد که نشان می دهد جنایات جنگی در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه انجام شده یا در حال انجام است. در پی این اظهارات، از قضات دادگاه کیفری خواسته شد قبل از آغاز تحقیقات رسمی، حکم دهند که آیا این موضوع در صلاحیت قضایی دادگاه است یا خیر؛ در نهایت امر قضات دادگاه کیفری لاهه صلاحیت خود را برای رسیدگی به موضوع جنایات جنگی رژیم صهیوینستی در سرزمین‌های اشغالی تایید کرد. این رای با استقبال جریان‌های سیاسی فلسطینی، اتحادیه عرب، مقامات سیاسی کشورهای اسلامی مواجه شده است اما در سوی مقابل رژیم صهوینستی و ایالات متحده آمریکا به شدت این رای دیوان را مورد نکوهش قرار داده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات